Lahden ammattikorkeakoulun kalustealan TKI-yksikkö
Pulkka, Verna (2015)
Pulkka, Verna
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285257
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285257
Tiivistelmä
Tutkimuksessa kartoitetaan, mitä palveluja Lahden ammattikorkeakoulun kalustealan TKI-yksikkö voisi tarjota kalustealan pk-yrityksille. Yritykset kokevat usein haasteena markkinoinnin, kansainvälistymisen sekä omien vahvuuksien ja osaamisen esilletuomisen. Tutkimuksessa selvitetään haastattelujen avulla yritysten avun tai tuen tarve henkilöstön ja resurssien hallintaan, kasvun ja kannattavuuden parantamiseen, tuotekehitykseen ja laadunhallintaan, tuotteen tai / ja palvelun kaupallistamiseen sekä TKI-yksikön toimintaan.
Tutkimus koostuu kirjallisuusselvityksestä ja yritys haastatteluista, tulosten analysoinnista sekä omasta pohdinnasta. Kohdejoukkona ovat kalustealan pk-yritykset Lahden, Uudenmaan sekä Pirkanmaan alueelta. Kaikki yritykset voidaan luokitella alle 50 hengen kokoisiin, pieniin yrityksiin.
Tulokset viittaavat siihen, että pk-yritysten kehittämispalvelujen kohentaminen ja uusiminen koetaan tällä hetkellä erittäin tärkeäksi. Uskotaan, että alan pohjakosketus on nyt koettu ja toimialan odotetaan piristyvän. Haastateltavien yritysten vaatimat tarpeet ryhmittäytyvät pitkälti samojen aiheiden ylle yrityksen koosta tai iästä riippumatta. Alalla arvostetaan edelleen ammattitaitoista henkilökuntaa ja vaikka työvoimaa on riittävästi tarjolla, ammattitaitoiset nuoret eivät tahdo erottua joukosta. Suurin osa yrityksistä painotti oman tuotantonsa kotimaahan kun taas tuotanto alihankkijoiden kanssa oli uskallettu viedä kotimaan lisäksi ulkomaille asti. Huonekalujen valmistus ja myynti on kuitenkin edelleen hyvin kotimarkkinavetoista. Yritykset ottavat kuluttajat entistä enemmän tuotekehityksessä huomioon ja toimivat yhteistyössä heidän kanssaan.
Työssä onnistuttiin aikataulussa vaikka osa yrityksistä oli hyvin kiireisiä. Kokonais otoksesta, josta lähdettiin liikkeelle, yrityksiä jäi vielä jonkin verran haastattelematta. Tavoitteena on järjestää TKI-yksikön infotilaisuus, jonne voidaan kutsua kaikki yritykset mukaan lukien ne, jotka eivät osallistuneet haastatteluun.
Tutkimus koostuu kirjallisuusselvityksestä ja yritys haastatteluista, tulosten analysoinnista sekä omasta pohdinnasta. Kohdejoukkona ovat kalustealan pk-yritykset Lahden, Uudenmaan sekä Pirkanmaan alueelta. Kaikki yritykset voidaan luokitella alle 50 hengen kokoisiin, pieniin yrityksiin.
Tulokset viittaavat siihen, että pk-yritysten kehittämispalvelujen kohentaminen ja uusiminen koetaan tällä hetkellä erittäin tärkeäksi. Uskotaan, että alan pohjakosketus on nyt koettu ja toimialan odotetaan piristyvän. Haastateltavien yritysten vaatimat tarpeet ryhmittäytyvät pitkälti samojen aiheiden ylle yrityksen koosta tai iästä riippumatta. Alalla arvostetaan edelleen ammattitaitoista henkilökuntaa ja vaikka työvoimaa on riittävästi tarjolla, ammattitaitoiset nuoret eivät tahdo erottua joukosta. Suurin osa yrityksistä painotti oman tuotantonsa kotimaahan kun taas tuotanto alihankkijoiden kanssa oli uskallettu viedä kotimaan lisäksi ulkomaille asti. Huonekalujen valmistus ja myynti on kuitenkin edelleen hyvin kotimarkkinavetoista. Yritykset ottavat kuluttajat entistä enemmän tuotekehityksessä huomioon ja toimivat yhteistyössä heidän kanssaan.
Työssä onnistuttiin aikataulussa vaikka osa yrityksistä oli hyvin kiireisiä. Kokonais otoksesta, josta lähdettiin liikkeelle, yrityksiä jäi vielä jonkin verran haastattelematta. Tavoitteena on järjestää TKI-yksikön infotilaisuus, jonne voidaan kutsua kaikki yritykset mukaan lukien ne, jotka eivät osallistuneet haastatteluun.