Aivojen anatomiaa magneettileikekuvin : – verkko-oppimateriaali röntgenhoitajaopiskelijoille
Christersson, Lotta; Partanen, Hanna (2015)
Christersson, Lotta
Partanen, Hanna
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285240
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504285240
Tiivistelmä
Projektin tarkoituksena oli tuottaa Metropolia Ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoiden käyttöön verkkopohjainen anatomian itseopiskelumateriaali, joka sisältää tietoa aivojen anatomiasta. Oppimateriaalia käytetään pään topografisen anatomian opintojen aikana opiskelun tukena. Se sisältää magneettileikekuvia, joihin on nimetty aivojen tärkeimpiä rakenteita suomeksi ja latinaksi, magneettikuvantamisen perusteita sekä aktivoivia tehtäviä.
Tavoitteena oli, että materiaalia käytetään itsenäiseen opiskeluun ja että se on käytettävissä paikasta riippumatta. Tämän vuoksi päätimme tuottaa materiaalin digitaaliseen muotoon Moodle-oppimisympäristöön. Verkko-oppimateriaalia voi käyttää esimerkiksi kotona harjoitteluvälineenä ja tukimateriaalina ennen tenttiä. Materiaalista on hyötyä myös magneettiharjoittelun aikana, sillä sen avulla opiskelija voi kerrata aivojen kuvaukseen liittyviä tärkeitä anatomisia rakenteita. Tavoitteena oli, että itseopiskelumateriaali on selkeä ja toimiva ja sen avulla opiskelijan on helppo opiskella anatomisia rakenteita.
Arvioimme projektin tarpeellisuutta teettämällä pienelle joukolle röntgenhoitajaopiskelijoita kyselyn, josta ilmeni opiskelumateriaalien kehittämisen tarve. Projektin aikana perehdyimme röntgenhoitajan asiantuntijuuteen ja työnkuvaan etenkin magneettikuvauksissa sekä magneettikuvauksen perusteisiin pitäen sisällään magneettifysiikan ja aivojen magneettikuvauksen tärkeät seikat. Selvitimme, minkälainen on hyvä oppimateriaali ja sovelsimme sitä tietoa tehdessämme “Anatomiaa magneettileikekuvista” -oppimateriaalia. Syvennyimme aivojen anatomiaan ja paikansimme magneettileikkeisiin suunnittelemamme rakenteet ja osat. Nimesimme nämä rakenteet leikekuviin sekä suomeksi että latinaksi. Paikantamisen luotettavuuden varmistamiseksi haastattelimme kahta neuroradiologian erikoislääkäriä.
Kehittämisprojektin tuotos on verkkopohjainen itseopiskelumateriaali, joka otetaan käyttöön Metropolia Ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoiden topografisen anatomian opiskelussa. Opinnäytetyömme aihe on tärkeä, sillä röntgenhoitajien ammattitaitoon liittyy olennaisena osana anatomian hahmottaminen radiologisista kuvista, jotta hän pystyy toteuttamaan kuvantamistutkimuksia laadukkaasti.
Tavoitteena oli, että materiaalia käytetään itsenäiseen opiskeluun ja että se on käytettävissä paikasta riippumatta. Tämän vuoksi päätimme tuottaa materiaalin digitaaliseen muotoon Moodle-oppimisympäristöön. Verkko-oppimateriaalia voi käyttää esimerkiksi kotona harjoitteluvälineenä ja tukimateriaalina ennen tenttiä. Materiaalista on hyötyä myös magneettiharjoittelun aikana, sillä sen avulla opiskelija voi kerrata aivojen kuvaukseen liittyviä tärkeitä anatomisia rakenteita. Tavoitteena oli, että itseopiskelumateriaali on selkeä ja toimiva ja sen avulla opiskelijan on helppo opiskella anatomisia rakenteita.
Arvioimme projektin tarpeellisuutta teettämällä pienelle joukolle röntgenhoitajaopiskelijoita kyselyn, josta ilmeni opiskelumateriaalien kehittämisen tarve. Projektin aikana perehdyimme röntgenhoitajan asiantuntijuuteen ja työnkuvaan etenkin magneettikuvauksissa sekä magneettikuvauksen perusteisiin pitäen sisällään magneettifysiikan ja aivojen magneettikuvauksen tärkeät seikat. Selvitimme, minkälainen on hyvä oppimateriaali ja sovelsimme sitä tietoa tehdessämme “Anatomiaa magneettileikekuvista” -oppimateriaalia. Syvennyimme aivojen anatomiaan ja paikansimme magneettileikkeisiin suunnittelemamme rakenteet ja osat. Nimesimme nämä rakenteet leikekuviin sekä suomeksi että latinaksi. Paikantamisen luotettavuuden varmistamiseksi haastattelimme kahta neuroradiologian erikoislääkäriä.
Kehittämisprojektin tuotos on verkkopohjainen itseopiskelumateriaali, joka otetaan käyttöön Metropolia Ammattikorkeakoulun röntgenhoitajaopiskelijoiden topografisen anatomian opiskelussa. Opinnäytetyömme aihe on tärkeä, sillä röntgenhoitajien ammattitaitoon liittyy olennaisena osana anatomian hahmottaminen radiologisista kuvista, jotta hän pystyy toteuttamaan kuvantamistutkimuksia laadukkaasti.