Ohjelmistotuotteen kysyntäanalyysi
Toiskallio, Charlotta (2015)
Toiskallio, Charlotta
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275210
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275210
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on esitellä toimeksiantajayrityksen ohjelmistotuoteidean kiinnostavuuden tutkimista hakusanamarkkinointia apuna käyttäen. Tuotteen kiinnostavuutta tutkitaan Timothy Ferriss’n 4-tunnin työviikko -kirjassa esitellyn muusan testauksen eli tuotetestauksen mukaisesti. Tämä opinnäytetyö on produktimuotoinen ja raportointi on toteutettu vetoketjumallin mukaisesti teoriaa ja empiriaa vuorotellen esitettynä. Produktiosaa lähdettiin työstämään kesäkuussa 2014 ja tulokset kerättiin helmikuussa 2015.
Toimeksiantajayritys, Ocllo Oy, on kehitellyt painelaitteiden huolto- ja varastokirjanpitoon oh-jelmistoprototyypin. Prototyyppi on vuodesta 2014 ollut Ocllon asiakkaan testattavana ja nyt tuotteen kiinnostavuutta muissa yrityksissä halutaan tutkia. Painelaitteita käyttävät ja varas-toivat yritykset ja yhteisöt ovat lain ja säädöksin velvoitettuja pitämään kirjaa laitteistaan ja niiden huolloista ja muista laitteeseen liittyvistä yksityiskohdista. Velvoitteesta huolimatta markkinoilla ei ole ainakaan helposti löydettävissä suoraan tähän käyttöön tarkoitettua ohjel-mistoa.
Tämän raportin teoria lähtee liikkeelle tuotteen tuotekehitysteoriasta ja ohjelmistotuotteen tuotekehityksen elinkaarimalleista, joita on hyvä ymmärtää, kun puhutaan kehitteillä olevasta ohjelmistotuotteesta. Viitekehyksen projektille tuo Ferris’n tuotetestausteoria, jota tässä tut-kimuksessa on hyödynnetty soveltuvin osin. Ferriss’n tuotetestauksen ideana on saada selvil-le, kuinka moni olisi oikeasti valmis ostamaan tuotteen. Tuotesivuston avulla tämä saadaan selville Osta tuote -linkkiä klikanneiden kautta.
Tuotetestaus jakautuu kolmeen vaiheeseen: tuotesivuston perustamiseen, verkkonäkyvyyden parantamiseen ja tulosten keräämiseen kävijäseurannan avulla. Vaiheessa 1 eli tuotesivuston perustamisessa käydään läpi, miten tehdään käyttäjäystävälliset verkkosivut, tuotesivuston suunnittelu ja toteutus. Toisessa vaiheessa, verkkonäkyvyyden parantamisessa, käsitellään hakusana- ja hakukonemarkkinoinnin teoriaa ja esitellään tuotesivuston Google AdWords -kampanja. Vaiheessa kolme käydään läpi kävijäseurannan työkaluja ja näiden työkalujen avulla saatuja kävijätilastoja.
Kävijätilastoista käy ilmi, että sivustokäynneistä suurin osa on niin sanotulta spämmi- eli markkinointisivustoilta. Toiseksi eniten istuntoja on sivun tekijöiden toimesta. Merkittäviä si-vuvierailuita on ollut 11 kpl. Näistä neljä on tullut Google AdWords -mainoksen kautta. Käytet-ty tuotetestaustapa ei tämän tutkimuksen nojalla sovellu täysin niche-markkinoille suunnatulle b-to-b-tuotteelle. Tuotetestausta voi kuitenkin kokeilla laajemman markkina-alueen omaavalle tuotteelle, kuten esimerkiksi vaatteille. Tämän produktin ohjelmiston kiinnostavuutta kannat-taisi lähteä tutkimaan kohdennetun markkinoinnin kautta, sillä toimeksiantajayrityksen asiak-kaista moni voisi olla kiinnostuneita painelaitekirjanpitoon soveltuvasta ohjelmistosta.
Toimeksiantajayritys, Ocllo Oy, on kehitellyt painelaitteiden huolto- ja varastokirjanpitoon oh-jelmistoprototyypin. Prototyyppi on vuodesta 2014 ollut Ocllon asiakkaan testattavana ja nyt tuotteen kiinnostavuutta muissa yrityksissä halutaan tutkia. Painelaitteita käyttävät ja varas-toivat yritykset ja yhteisöt ovat lain ja säädöksin velvoitettuja pitämään kirjaa laitteistaan ja niiden huolloista ja muista laitteeseen liittyvistä yksityiskohdista. Velvoitteesta huolimatta markkinoilla ei ole ainakaan helposti löydettävissä suoraan tähän käyttöön tarkoitettua ohjel-mistoa.
Tämän raportin teoria lähtee liikkeelle tuotteen tuotekehitysteoriasta ja ohjelmistotuotteen tuotekehityksen elinkaarimalleista, joita on hyvä ymmärtää, kun puhutaan kehitteillä olevasta ohjelmistotuotteesta. Viitekehyksen projektille tuo Ferris’n tuotetestausteoria, jota tässä tut-kimuksessa on hyödynnetty soveltuvin osin. Ferriss’n tuotetestauksen ideana on saada selvil-le, kuinka moni olisi oikeasti valmis ostamaan tuotteen. Tuotesivuston avulla tämä saadaan selville Osta tuote -linkkiä klikanneiden kautta.
Tuotetestaus jakautuu kolmeen vaiheeseen: tuotesivuston perustamiseen, verkkonäkyvyyden parantamiseen ja tulosten keräämiseen kävijäseurannan avulla. Vaiheessa 1 eli tuotesivuston perustamisessa käydään läpi, miten tehdään käyttäjäystävälliset verkkosivut, tuotesivuston suunnittelu ja toteutus. Toisessa vaiheessa, verkkonäkyvyyden parantamisessa, käsitellään hakusana- ja hakukonemarkkinoinnin teoriaa ja esitellään tuotesivuston Google AdWords -kampanja. Vaiheessa kolme käydään läpi kävijäseurannan työkaluja ja näiden työkalujen avulla saatuja kävijätilastoja.
Kävijätilastoista käy ilmi, että sivustokäynneistä suurin osa on niin sanotulta spämmi- eli markkinointisivustoilta. Toiseksi eniten istuntoja on sivun tekijöiden toimesta. Merkittäviä si-vuvierailuita on ollut 11 kpl. Näistä neljä on tullut Google AdWords -mainoksen kautta. Käytet-ty tuotetestaustapa ei tämän tutkimuksen nojalla sovellu täysin niche-markkinoille suunnatulle b-to-b-tuotteelle. Tuotetestausta voi kuitenkin kokeilla laajemman markkina-alueen omaavalle tuotteelle, kuten esimerkiksi vaatteille. Tämän produktin ohjelmiston kiinnostavuutta kannat-taisi lähteä tutkimaan kohdennetun markkinoinnin kautta, sillä toimeksiantajayrityksen asiak-kaista moni voisi olla kiinnostuneita painelaitekirjanpitoon soveltuvasta ohjelmistosta.