Yhteistyössä on mahdollisuus : yhteispalvelu Monitorin ja Skanssin kirjaston palveluiden kehittäminen
Tiitinen, Mari (2015)
Tiitinen, Mari
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275139
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504275139
Tiivistelmä
Yleisten kirjastojen on sopeuduttava muuttuviin olosuhteisiin kehittämällä nykyisiä palveluitaan ja etsimällä uusia keinoja palveluidensa säilyttämiseksi. Opinnäytetyön tavoitteena oli Yhteispalvelu Monitorin ja samoissa tiloissa sijaitsevan Skanssin kirjaston yhteistyön ja palveluiden kehittäminen. Opinnäytetyössä selvitettiin, miten tyytyväisiä asiakkaat ovat Skanssin kirjaston nykyisiin palveluihin ja sijaintiin yhteispalvelupisteessä. Lisäksi selvitettiin, mitä hyötyä kirjasto saa yhteistyöstä, ja miten yhteistyötä eri toimijoiden kanssa voidaan tulevaisuudessa kehittää. Aineistoa tutkimusta varten kerättiin kyselyllä, sähköpostitiedusteluilla sekä teemahaastattelulla.
Teoriapohjana työssä hyödynnetään palvelumuotoilua, joka tarjoaa käyttökelpoisen ja asiakaslähtöisen tavan palveluiden kehittämiseen. Työssä esitellään palvelumuotoilun mahdollisuuksia ja nostetaan esiin Helsingin ja Oulun kirjastoissa toteutetut kolme palvelumuotoiluhanketta.
Yhteispalvelupisteitä, joissa kirjasto on tavalla tai toisella mukana, on tällä hetkellä Suomessa 27. Sellaista ratkaisua, jossa yhteispalvelun tiloissa on kokonainen kirjasto, ei ole vielä toista. Opinnäytetyössä käsitellään kirjaston tekemää yhteistyötä eri toimijoiden kanssa ja esitellään erilaisia yhteistyömuotoja Vantaan ja Tampereen alueelta.
Kysely tuotti odotetusti hyvän tuloksen: asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä kirjaston ja yhteispalvelun palveluihin. Asiakasprofiilin päivityksessä havaittiin, että kanta-asiakkaiden määrä on kasvussa ja asiakaskunta nuorenemassa. Haastattelusta nousi esiin joitakin kokeilemisen arvoisia kehitysideoita: yhteistyötä voisi kehittää tulevaisuudessa vapaaehtoisjärjestöjen ja yritysten avulla. Yhteispalvelu Monitorin kirjasto on esimerkki kirjaston kyvystä vastata muuttuviin olosuhteisiin ja tuottaa palveluita tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti.
Teoriapohjana työssä hyödynnetään palvelumuotoilua, joka tarjoaa käyttökelpoisen ja asiakaslähtöisen tavan palveluiden kehittämiseen. Työssä esitellään palvelumuotoilun mahdollisuuksia ja nostetaan esiin Helsingin ja Oulun kirjastoissa toteutetut kolme palvelumuotoiluhanketta.
Yhteispalvelupisteitä, joissa kirjasto on tavalla tai toisella mukana, on tällä hetkellä Suomessa 27. Sellaista ratkaisua, jossa yhteispalvelun tiloissa on kokonainen kirjasto, ei ole vielä toista. Opinnäytetyössä käsitellään kirjaston tekemää yhteistyötä eri toimijoiden kanssa ja esitellään erilaisia yhteistyömuotoja Vantaan ja Tampereen alueelta.
Kysely tuotti odotetusti hyvän tuloksen: asiakkaat ovat hyvin tyytyväisiä kirjaston ja yhteispalvelun palveluihin. Asiakasprofiilin päivityksessä havaittiin, että kanta-asiakkaiden määrä on kasvussa ja asiakaskunta nuorenemassa. Haastattelusta nousi esiin joitakin kokeilemisen arvoisia kehitysideoita: yhteistyötä voisi kehittää tulevaisuudessa vapaaehtoisjärjestöjen ja yritysten avulla. Yhteispalvelu Monitorin kirjasto on esimerkki kirjaston kyvystä vastata muuttuviin olosuhteisiin ja tuottaa palveluita tehokkaasti ja asiakaslähtöisesti.