ANNA LAPSEN LUODA : lapsi osalliseksi varhaiskasvattajan ohjaamaan luovaan toimintaan
Damberg, Miia (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Damberg, Miia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504265061
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504265061
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Damberg, Miia. Anna Lapsen luoda – Lapsi osalliseksi varhaiskasvattajan ohjaamaan luovaan toimintaan. Kevät 2015, s.63, 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata niitä asioita, joita varhaiskasvattajan lasta osallistavan luovan toiminnan ohjaamisen taustalle kiteytyy. Tarkastelun keskiössä on lapsen osallisuus sekä varhaiskasvattajan ja lapsen vuorovaikutuksellinen kohtaaminen. Työelämälähtöisen opinnäytetyön toimintaympäristönä oli päiväkoti Mäntsälässä.
Päivähoidossa tapahtuvan luovan toiminnan ohjaamisen taustalla on olemassa lapsen luovuuden säilymiseen ja yksilöllisyyden kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä. Lapsen oman näkemyksen esille saamiseksi on varhaiskasvattajan hyvä tietää luovuudesta ja lasta luovaan toimintaan osallistavasta ohjaamisesta. Tiedon avulla varhaiskasvattajan on mahdollisuus toteuttaa toimintaansa avarakatseisemmin vuorovaikutuksessa lapsen kanssa tukien hänen luovia havaintojaan ja kokemuksiaan.
Työn teoreettinen viitekehys koostui luovuuden eri määritelmistä, lapsen luovasta toiminnasta sekä varhaiskasvattajan lasta osallistavan luovan toiminnan ohjaamiseen liittyvistä tekijöistä. Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen kuului kahden osallistavan talokokouksen suunnittelu ja toteutus. Osallistavien talokokouksien tarkoituksena oli, että varhaiskasvattajat voivat kehittää niiden myötä itseään ja reflektoida omaa sen hetkistä tapaansa toteuttaa luovan toiminnan ohjaamista. Esille tulleista yksilö- ja ryhmävastauksista voi päätellä, että varhaiskasvattajille syntyi mielenkiinto lapsen luovuutta ja luovan toiminnan ohjaamista kohtaan.
Päiväkotiin jäi kooste varhaiskasvattajien reflektoiduista ajatuksista sekä opin-näytetyön teoriasisällöstä. Päiväkodin varhaiskasvattajat voivat siten palata aiheeseen. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen tiedon avulla voidaan tukea lapsia ohjaavia varhaiskasvattajia kehittämään toimintatapaansa ja ammatillista identiteettiään.
Asiasanat: lapset, luovuus, varhaiskasvatus, osallisuus, luova toiminta, ohjaus
Damberg, Miia. Anna Lapsen luoda – Lapsi osalliseksi varhaiskasvattajan ohjaamaan luovaan toimintaan. Kevät 2015, s.63, 4 liitettä.
Diakonia-ammattikorkeakoulu, Sosiaalialan koulutusohjelma, sosionomi (AMK) + lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Kehittämispainotteisen opinnäytetyön tavoitteena oli kuvata niitä asioita, joita varhaiskasvattajan lasta osallistavan luovan toiminnan ohjaamisen taustalle kiteytyy. Tarkastelun keskiössä on lapsen osallisuus sekä varhaiskasvattajan ja lapsen vuorovaikutuksellinen kohtaaminen. Työelämälähtöisen opinnäytetyön toimintaympäristönä oli päiväkoti Mäntsälässä.
Päivähoidossa tapahtuvan luovan toiminnan ohjaamisen taustalla on olemassa lapsen luovuuden säilymiseen ja yksilöllisyyden kehittymiseen vaikuttavia tekijöitä. Lapsen oman näkemyksen esille saamiseksi on varhaiskasvattajan hyvä tietää luovuudesta ja lasta luovaan toimintaan osallistavasta ohjaamisesta. Tiedon avulla varhaiskasvattajan on mahdollisuus toteuttaa toimintaansa avarakatseisemmin vuorovaikutuksessa lapsen kanssa tukien hänen luovia havaintojaan ja kokemuksiaan.
Työn teoreettinen viitekehys koostui luovuuden eri määritelmistä, lapsen luovasta toiminnasta sekä varhaiskasvattajan lasta osallistavan luovan toiminnan ohjaamiseen liittyvistä tekijöistä. Opinnäytetyön toiminnalliseen osuuteen kuului kahden osallistavan talokokouksen suunnittelu ja toteutus. Osallistavien talokokouksien tarkoituksena oli, että varhaiskasvattajat voivat kehittää niiden myötä itseään ja reflektoida omaa sen hetkistä tapaansa toteuttaa luovan toiminnan ohjaamista. Esille tulleista yksilö- ja ryhmävastauksista voi päätellä, että varhaiskasvattajille syntyi mielenkiinto lapsen luovuutta ja luovan toiminnan ohjaamista kohtaan.
Päiväkotiin jäi kooste varhaiskasvattajien reflektoiduista ajatuksista sekä opin-näytetyön teoriasisällöstä. Päiväkodin varhaiskasvattajat voivat siten palata aiheeseen. Opinnäytetyön teoreettisen viitekehyksen tiedon avulla voidaan tukea lapsia ohjaavia varhaiskasvattajia kehittämään toimintatapaansa ja ammatillista identiteettiään.
Asiasanat: lapset, luovuus, varhaiskasvatus, osallisuus, luova toiminta, ohjaus