Kulttuurit ja katsomukset kohtaavat : Monikulttuurisuus ja uskonnollis-katsomuksellinen orientaatio Päiväkoti Tahvonlahdessa
Yli-Somero, Anu (2015)
Yli-Somero, Anu
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504265054
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504265054
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Yli-Somero, Anu. Kulttuurit ja katsomukset kohtaavat - Monikulttuurisuus ja uskonnollis-katsomuksellinen orientaatio Päiväkoti Tahvonlahdessa. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Toukokuu 2015. 48 s., 3 liitettä.
Sosiaalialan koulutusohjelma, varhaiskasvatuksen suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) +kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajan virkakelpoisuus sekä lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa päiväkodin työntekijöiden ja asiakasperheiden kokemukset monikulttuurisesta kohtaamisesta ja päivähoidon uskontokasvatuksesta sekä hyödyntää tutkimusta vanhempien osallisuuden vahvistamiseen kasvatuskumppanuutta kehittämällä, mihin kuuluu myös henkilöstön osaamisen kehittäminen. Opinnäytetyölläni haluan herättää keskustelua päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelman päivittämisestä tutkimuksessa käsiteltyihin osioihin.
Aineisto tutkimukseen on kerätty Päiväkoti Tahvonlahden asiakasperheiltä sekä Päivähoitoyksikkö Nalle-Tahvonlahden henkilökunnalta.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan kvalitatiivinen. Teemahaastattelun aineisto kerättiin 6 monikulttuurisen perheen vanhemmalta. 27 työntekijälle tehtiin kysely, jonka vastauksista 11 oli lastentarhanopettajilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten pohjalta voidaan todeta, että vanhemmat ovat tyytyväisiä monikulttuuriseen kohtaamiseen ja uskontokasvatukseen Päiväkoti Tahvonlahdessa. Henkilökunta kokee työn kehittämisessä, yhteistyön toteuttamisessa ja osaamisen vahvistamisessa tarvetta. Opinnäytetyön perusteella tarvetta oli erityisesti ammatillisen keskustelun lisäämiselle ja toiminnan suunnittelun kehittämiselle yhteistyössä vanhempien kanssa. Vanhempien kanssa voidaan tutustua eri kulttuureihin. Päiväkodissa tehtävään uskontokasvatukseen ja sen kehittämiseen tarvitaan lisäkoulutusta.
Avainsanat: monikulttuurisuus, uskonnollis-katsomuksellinen orientaatio, kasvatuskumppanuus, osallisuus, päivähoito ja varhaiskasvatus.
Yli-Somero, Anu. Kulttuurit ja katsomukset kohtaavat - Monikulttuurisuus ja uskonnollis-katsomuksellinen orientaatio Päiväkoti Tahvonlahdessa. Diakonia-ammattikorkeakoulu. Toukokuu 2015. 48 s., 3 liitettä.
Sosiaalialan koulutusohjelma, varhaiskasvatuksen suuntautumisvaihtoehto, sosionomi (AMK) +kirkon varhaiskasvatuksen ohjaajan virkakelpoisuus sekä lastentarhanopettajan virkakelpoisuus.
Opinnäytetyön tavoitteena oli kartoittaa päiväkodin työntekijöiden ja asiakasperheiden kokemukset monikulttuurisesta kohtaamisesta ja päivähoidon uskontokasvatuksesta sekä hyödyntää tutkimusta vanhempien osallisuuden vahvistamiseen kasvatuskumppanuutta kehittämällä, mihin kuuluu myös henkilöstön osaamisen kehittäminen. Opinnäytetyölläni haluan herättää keskustelua päiväkodin varhaiskasvatussuunnitelman päivittämisestä tutkimuksessa käsiteltyihin osioihin.
Aineisto tutkimukseen on kerätty Päiväkoti Tahvonlahden asiakasperheiltä sekä Päivähoitoyksikkö Nalle-Tahvonlahden henkilökunnalta.
Opinnäytetyö oli luonteeltaan kvalitatiivinen. Teemahaastattelun aineisto kerättiin 6 monikulttuurisen perheen vanhemmalta. 27 työntekijälle tehtiin kysely, jonka vastauksista 11 oli lastentarhanopettajilta. Aineisto analysoitiin aineistolähtöisellä sisällönanalyysillä.
Tulosten pohjalta voidaan todeta, että vanhemmat ovat tyytyväisiä monikulttuuriseen kohtaamiseen ja uskontokasvatukseen Päiväkoti Tahvonlahdessa. Henkilökunta kokee työn kehittämisessä, yhteistyön toteuttamisessa ja osaamisen vahvistamisessa tarvetta. Opinnäytetyön perusteella tarvetta oli erityisesti ammatillisen keskustelun lisäämiselle ja toiminnan suunnittelun kehittämiselle yhteistyössä vanhempien kanssa. Vanhempien kanssa voidaan tutustua eri kulttuureihin. Päiväkodissa tehtävään uskontokasvatukseen ja sen kehittämiseen tarvitaan lisäkoulutusta.
Avainsanat: monikulttuurisuus, uskonnollis-katsomuksellinen orientaatio, kasvatuskumppanuus, osallisuus, päivähoito ja varhaiskasvatus.