VANHEMPIEN VOIMARYHMÄ : vanhemmuutta tukeva vertaisryhmätoimintamuoto
Halonen, Sari (2015)
Halonen, Sari
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504265042
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504265042
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin havainnoinnin ja teemahaastattelun avulla ryhmädynamiikan kehittymistä, voimaantumista ja vertaistuen esiintymistä kotiin vietävän kriisityön vanhempien voimaryhmässä. Aineiston keruu tapahtui kuudella ryhmäkerralla havainnoiden sekä kolmen ryhmäläisen haastattelulla ryhmän päätyttyä. Myös ryhmän ohjaajat haastateltiin ryhmän päätyttyä. Tutkimuksen kautta totean, että avaintekijät vertaistuen ja voimaantumisen mahdollistumiseen ovat ryhmäläisten avoimuus ja luottamuksellisuus ryhmässä. Edellä mainitut tekijät saavutettiin panostamalla alun ryhmäytymiseen, jolloin ryhmä tutustui paremmin ja sitä kautta ryhmädynamiikka pääsi edistymään. Näiden kautta ryhmään syntyi tunnelma, jossa osallistujat uskalsivat avautua ja kertoa omasta arjestaan oireilevan nuorensa kanssa.
Opinnäytetyö nostaa esille vertaistukiryhmien hyödyn niin muiden tutkimusten kuin tehdyn tutkimuksen tulosten kautta. Liian usein asiakkaille tuodaan asioita ammattilaisen esittämänä, jolloin saattaa syntyä vastarintaa sekä asiakkaalle tunne siitä, että hänen halutaan toimivan tietyllä tavalla. Vertaistukea hyödyntävässä mallissa asiakkaan on mahdollista saada tukea kokemuspohjaisena vertaiselta, jolloin se on helpompi hyväksyä. Vanhemmat kaipaavat tukea vanhemmuudelleen, vaikka heillä onkin voimavaroja, joiden avulla selvitä arkisista tilanteista. Oireilevien murrosikäisten vanhempia tuettaessa tulisi huomio kiinnittää heidän omien voimavarojen ja vanhemmuuden vahvistamiseen, missä vertaistukeen perustuvat tukimuodot tulisi tulevaisuudessa nähdä yhtenä merkittävänä vaihtoehtona.
Tutkimuksen keskeinen teoriaosuus muodostuu vertaistuen, voimaantumisen ja ryhmädynamiikan käsittelystä. Tutkimus on laadullinen.
Vertaistuen toteutuminen onnistui hyvin ryhmässä. Vanhemmat kokivat myös voimaantuneensa ryhmäprosessin aikana. Tärkeimpänä asiana vanhemmat nostivat esille kokemusten vaihtamisen ja sen, että ryhmässä kykeni olemaan avoin jakamaan asioitaan.
Opinnäytetyö etenee teoriapohjan kautta menetelmien esittelyyn. Lopuksi tuo-daan esille tutkimuksesta tehdyt johtopäätökset sekä opinnäytetyön tekijän omaa pohdintaa.
Asiasanat: vanhemmuus, tukeminen, kriisit, voimaantuminen, vertaistuki, ryhmädynamiikka, vertaisryhmät, kriisityö, ongelmanuoret
Opinnäytetyö nostaa esille vertaistukiryhmien hyödyn niin muiden tutkimusten kuin tehdyn tutkimuksen tulosten kautta. Liian usein asiakkaille tuodaan asioita ammattilaisen esittämänä, jolloin saattaa syntyä vastarintaa sekä asiakkaalle tunne siitä, että hänen halutaan toimivan tietyllä tavalla. Vertaistukea hyödyntävässä mallissa asiakkaan on mahdollista saada tukea kokemuspohjaisena vertaiselta, jolloin se on helpompi hyväksyä. Vanhemmat kaipaavat tukea vanhemmuudelleen, vaikka heillä onkin voimavaroja, joiden avulla selvitä arkisista tilanteista. Oireilevien murrosikäisten vanhempia tuettaessa tulisi huomio kiinnittää heidän omien voimavarojen ja vanhemmuuden vahvistamiseen, missä vertaistukeen perustuvat tukimuodot tulisi tulevaisuudessa nähdä yhtenä merkittävänä vaihtoehtona.
Tutkimuksen keskeinen teoriaosuus muodostuu vertaistuen, voimaantumisen ja ryhmädynamiikan käsittelystä. Tutkimus on laadullinen.
Vertaistuen toteutuminen onnistui hyvin ryhmässä. Vanhemmat kokivat myös voimaantuneensa ryhmäprosessin aikana. Tärkeimpänä asiana vanhemmat nostivat esille kokemusten vaihtamisen ja sen, että ryhmässä kykeni olemaan avoin jakamaan asioitaan.
Opinnäytetyö etenee teoriapohjan kautta menetelmien esittelyyn. Lopuksi tuo-daan esille tutkimuksesta tehdyt johtopäätökset sekä opinnäytetyön tekijän omaa pohdintaa.
Asiasanat: vanhemmuus, tukeminen, kriisit, voimaantuminen, vertaistuki, ryhmädynamiikka, vertaisryhmät, kriisityö, ongelmanuoret