LIIKUNNAN KEHITTÄMINEN PELTOSAAREN KOULUN ESIKOULULAISILLE – LIIKUNTALEIKIT OSAKSI ESIOPETUSPÄIVÄÄ
Malinen, Iina (2015)
Malinen, Iina
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244983
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244983
Tiivistelmä
Toiminnallinen opinnäytetyö suuntautui Riihimäen Peltosaarenvarhaiskasvatukseen. Kehittämiskohteena oli esikoululaisten arkiliikunnan lisääminen ja kehittäminen sisä- ja ulkotiloissa. Yhteistyökumppanina toimivat Riihimäen Peltosaaren koulun esiluokat. Tuotoksena syntyi Peltosaaren koulun esikouluun toimiva menetelmä, jonka tavoite oli tuoda kasvattajille uusia ideoita ja mahdollisuuksia lasten liikunnan toteuttamiseen arjen muuttuvissa tilanteissa. Työn tarkoituksena oli saada liikunta näkyväksi osaksi esikoululaisten arkea sekä innostaa kasvattajia toteuttamaan arkiliikuntaa lasten kanssa uusin ideoin. Aiheen valintaan vaikuttivat oma suuri kiinnostus liikuntaa kohtaan sekä yhteistyökumppanin tarve saada arkea helpottava menetelmä.
Opinnäytetyöprosessin aikana tutuiksi tulivat varhaislapsuuden kehitystä koskeva teoria ja varhaskasvatuksen liikunnan suositukset sekä lasten liikuntakasvatus. Tutuiksi tulivat myös leikin ja liikunnan yhteys ja sen merkitys lapsen kehityksessä. Yhteistyö työelämäkumppanin kanssa oli tiivistä ja antoisaa. Työtä tehdessä käytössä oli tutkimuksellisia menetelmiä, kyselyjä ja havainnointia. Henkilökunnalle teetetty alkukartoituskysely sekä havainnointikerrat esikoululaisten liikuntakäyttäytymisestä antoi tarvittavan tutkimusaineiston. Työn arviointi perustui loppukyselyyn, johon henkilökunta vastasi menetelmän koekäytön jälkeen.
Kehitetyn menetelmän myötä Peltosaaren koulun esikoululaisten sisäliikunta on nyt kiinteä osa jokapäiväistä arkea, jonka toteutus on helppoa muuttuvissakin tilanteissa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi menetelmä, joka toimii ja vastaa henkilökunnan toiveisiin arjen haasteissa, joita ovat esimerkiksi siirtymä- ja odottelutilanteet. Menetelmän myötä henkilökunta koki saaneensa toimivan työkalun helpottamaan liikunnan suunnittelua ja sen toteuttamista. Palautteista voi päätellä, että menetelmä tukee Peltosaaren koulun varhaiskasvatushenkilökuntaa liikuntakasvatuksessa. Valmiit liikuntaleikit auttavat henkilökuntaa liikunnan toteuttamisessa sekä madaltavat liikuntakasvatuksen kynnystä. Nyt Peltosaaren koulun sisätilat ovat saaneet uuden merkityksen liikuntakasvatuksessa.
Opinnäytetyöprosessin aikana tutuiksi tulivat varhaislapsuuden kehitystä koskeva teoria ja varhaskasvatuksen liikunnan suositukset sekä lasten liikuntakasvatus. Tutuiksi tulivat myös leikin ja liikunnan yhteys ja sen merkitys lapsen kehityksessä. Yhteistyö työelämäkumppanin kanssa oli tiivistä ja antoisaa. Työtä tehdessä käytössä oli tutkimuksellisia menetelmiä, kyselyjä ja havainnointia. Henkilökunnalle teetetty alkukartoituskysely sekä havainnointikerrat esikoululaisten liikuntakäyttäytymisestä antoi tarvittavan tutkimusaineiston. Työn arviointi perustui loppukyselyyn, johon henkilökunta vastasi menetelmän koekäytön jälkeen.
Kehitetyn menetelmän myötä Peltosaaren koulun esikoululaisten sisäliikunta on nyt kiinteä osa jokapäiväistä arkea, jonka toteutus on helppoa muuttuvissakin tilanteissa. Opinnäytetyön tuloksena syntyi menetelmä, joka toimii ja vastaa henkilökunnan toiveisiin arjen haasteissa, joita ovat esimerkiksi siirtymä- ja odottelutilanteet. Menetelmän myötä henkilökunta koki saaneensa toimivan työkalun helpottamaan liikunnan suunnittelua ja sen toteuttamista. Palautteista voi päätellä, että menetelmä tukee Peltosaaren koulun varhaiskasvatushenkilökuntaa liikuntakasvatuksessa. Valmiit liikuntaleikit auttavat henkilökuntaa liikunnan toteuttamisessa sekä madaltavat liikuntakasvatuksen kynnystä. Nyt Peltosaaren koulun sisätilat ovat saaneet uuden merkityksen liikuntakasvatuksessa.