Paikallavaluholvin työtekniikan kehittäminen ja kustannuksien tutkiminen
Jussila, Eero (2015)
Jussila, Eero
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244933
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244933
Tiivistelmä
Tämä insinöörityö tehtiin NCC Rakennus Oy:lle. Insinöörityössä keskityttiin kehittämään paikallavaluholvin työvaiheita, joilla saataisiin paikallavaluholvin työvaihe nopeammaksi. Samalla seurattiin kehityksestä tulevia kustannuksia, joita pyrittiin pienentämään. Erityisesti keskityttiin raudoitusvaiheen nopeuttamiseen, sillä nykyisillä työmenetelmillä voitaisiin nopeuttaa kyseistä työvaihetta.
Insinöörityössä ei päästy kokeilemaan työmaalla eri menetelmiä, joilla päästäisiin nopeampaan aikatauluun. Sen sijaan insinöörityössä valittiin myöhemmin alkava kohde, jossa vertailtaisiin eri raudoitusmenetelmiä sekä muita paikallavalua nopeuttavia toimenpiteitä. Eri työmenetelmiä vertailtiin toisiinsa ja etsittiin työmenetelmiä, joilla paikallavaluholvit saataisiin suoritettua nopeimmin. Vertailtavia toimenpiteitä olivat esimerkiksi eri raudoitusmenetelmien käyttö, valualueen jakaminen useampaan lohkoon ja käyttämällä suurempaa lujuusluokkaa betonoitaessa.
NCC halusi kehittää omaa paikallavaluholvin työvaihetta, jotta se parantaisi omaa kilpailukykyänsä. Samalla haluttiin tutkia kuinka paljon nopeammin pystyttäisiin hoitamaan raudoitusvaihe käyttämällä Bamtec-mattoraudoitetta, jota ei ole paljonkaan käytetty NCC:n pai-kallavalukohteissa. Nopeaksi havaittuja toimenpiteitä tultaisiin hyödyntämään tutkittavassa kohteessa. Samalla todettaisiin, kuinka paljon toimenpiteet vaikuttavat paikallavalun aika-tauluun.
Mattoraudoituksen käyttöä tutkittiin aikataulullisesta näkökulmasta. Tietokonepohjaisella aikatauluohjelmalla tarkasteltiin mattoraudoituksen vaikutusta tutkittavan kohteen suunniteltuun aikatauluun. Tutkittavan kohteen paikallavaluaikataulua oli tarkoitus nopeuttaa käyttämällä mattoraudoitetta, sekä muita insinöörityössä havaittuja toimenpiteitä. Tutkituilla toimenpiteillä saatiin nipistettyä päivä pois per kerros. Paikallavalun aikataulua saatiin nopeutettua 10 työpäivää nopeammaksi kyseisillä toimenpiteillä.
Insinöörityössä ei päästy kokeilemaan työmaalla eri menetelmiä, joilla päästäisiin nopeampaan aikatauluun. Sen sijaan insinöörityössä valittiin myöhemmin alkava kohde, jossa vertailtaisiin eri raudoitusmenetelmiä sekä muita paikallavalua nopeuttavia toimenpiteitä. Eri työmenetelmiä vertailtiin toisiinsa ja etsittiin työmenetelmiä, joilla paikallavaluholvit saataisiin suoritettua nopeimmin. Vertailtavia toimenpiteitä olivat esimerkiksi eri raudoitusmenetelmien käyttö, valualueen jakaminen useampaan lohkoon ja käyttämällä suurempaa lujuusluokkaa betonoitaessa.
NCC halusi kehittää omaa paikallavaluholvin työvaihetta, jotta se parantaisi omaa kilpailukykyänsä. Samalla haluttiin tutkia kuinka paljon nopeammin pystyttäisiin hoitamaan raudoitusvaihe käyttämällä Bamtec-mattoraudoitetta, jota ei ole paljonkaan käytetty NCC:n pai-kallavalukohteissa. Nopeaksi havaittuja toimenpiteitä tultaisiin hyödyntämään tutkittavassa kohteessa. Samalla todettaisiin, kuinka paljon toimenpiteet vaikuttavat paikallavalun aika-tauluun.
Mattoraudoituksen käyttöä tutkittiin aikataulullisesta näkökulmasta. Tietokonepohjaisella aikatauluohjelmalla tarkasteltiin mattoraudoituksen vaikutusta tutkittavan kohteen suunniteltuun aikatauluun. Tutkittavan kohteen paikallavaluaikataulua oli tarkoitus nopeuttaa käyttämällä mattoraudoitetta, sekä muita insinöörityössä havaittuja toimenpiteitä. Tutkituilla toimenpiteillä saatiin nipistettyä päivä pois per kerros. Paikallavalun aikataulua saatiin nopeutettua 10 työpäivää nopeammaksi kyseisillä toimenpiteillä.