Alakoulun viides- ja kuudesluokkalaisten mielipiteitä kouluterveydenhuollosta
Laanti, Emma; Aalto, Kaisa (2015)
Avaa tiedosto
Lataukset:
Laanti, Emma
Aalto, Kaisa
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244932
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244932
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää alakoulun 5. ja 6. luokkalaisten lasten odotuksia ja mielipiteitä kouluterveydenhuoltoa kohtaan. Tutkimuksessa kartoitettiin koululaisten tottumuksia ja toiveita kouluterveydenhuollon käyttöä, terveydenhoitajan ominaisuuksia sekä vastaanoton mukavuustekijöitä kohtaan. Lisäksi selvitettiin, millaisia ehdotuksia ja ideoita koululaisilla on kouluterveydenhuollon kehittämiseksi. Tavoitteena oli saada kuvaa siitä, millaisia terveydenhoitajan ja kouluterveydenhuollon palvelujen toivottaisiin olevan, jotta palveluja voidaan kehittää yhä enemmän asiakaskunnan tarpeita vastaaviksi.
Tutkimuksen kohdejoukkona olivat erään Espoossa sijaitsevan alakoulun viidennen ja kuudennen luokan oppilaat. Vastausmääräksi kyselyyn saatiin 69 %:n osuus kaikista oppilaista, eli 61 kappaletta vastauksia (N=61). Tutkimusaineisto kerättiin helmikuussa 2015 kyselylomakkeilla, jotka sisälsivät monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Kerätty aineisto analysoitiin tilastollisesti ja niistä laskettiin vastausmääriä sekä prosentteja. Tulokset esitettiin taulukoin ja yhteenvetoina ja avoimien kysymysten tulokset analysoitiin sisällön erittelyllä.
Tuloksia tarkastellessa selvisi, että kaksi kolmesta vastaajasta käyttää kouluterveydenhuollon palveluita 2-4 kertaa vuodessa. Mieluiten terveydenhoitajan luona asioidaan yksin, mutta myös vanhempien tai muun tukihenkilön, kuten kaverin kanssa. Terveystapaamisiin koululaiset halusivat mennä terveydenhoitajan kutsulla tai silloin kun hänen apuaan tarvittiin. Terveydenhoitajan piirteistä eniten arvostettiin ystävällisyyttä, ammattitaitoa sekä luotettavuutta. Terveystapaamisissa haluttiin pääasiassa tehtävän erilaisia mittauksia sekä keskustelua terveystottumuksista. Omia henkilökohtaisia asioita vastaanotolla ei haluttu vastausten perusteella paljoa käsiteltävän ja rokotuksia toivottiin olevan vähemmän. Terveydenhoitajan haluttiin olevan myös käytettävissä enemmän sekä vastaanottotiloihin toivottiin enemmän ilmeikkyyttä sisustuksella.
Asetettuihin tutkimusongelmiin saatiin hyvin vastauksia ja oppilaat toivat esille toteuttamiskelpoisia kehittämisehdotuksia. Tuloksia voidaan pitää kohdekoulun osalta luotettavina, sillä otanta kattoi yli kaksi kolmasosaa koulun 5. ja 6. luokkalaisista. Tuloksia ei kuitenkaan voida yleistää koskemaan laajemmin 5. ja 6. luokkalaisia, mutta vastaukset ovat suuntaa antavia sekä vertailukelpoisia. Jatkotutkimusaiheita olisi useita, kuten isommalla otannalla, eri-ikäisille tai eri alueille tehtävät tutkimukset. Lisäksi voitaisiin kartoittaa yksilötasolla kouluterveydenhoitajien näkemyksiä työnsä kehittämiseen.
Avainsanat: Kouluterveydenhuolto, palveluprosessi, alakoulu, kouluikäinen.
Tutkimuksen kohdejoukkona olivat erään Espoossa sijaitsevan alakoulun viidennen ja kuudennen luokan oppilaat. Vastausmääräksi kyselyyn saatiin 69 %:n osuus kaikista oppilaista, eli 61 kappaletta vastauksia (N=61). Tutkimusaineisto kerättiin helmikuussa 2015 kyselylomakkeilla, jotka sisälsivät monivalintakysymyksiä sekä avoimia kysymyksiä. Kerätty aineisto analysoitiin tilastollisesti ja niistä laskettiin vastausmääriä sekä prosentteja. Tulokset esitettiin taulukoin ja yhteenvetoina ja avoimien kysymysten tulokset analysoitiin sisällön erittelyllä.
Tuloksia tarkastellessa selvisi, että kaksi kolmesta vastaajasta käyttää kouluterveydenhuollon palveluita 2-4 kertaa vuodessa. Mieluiten terveydenhoitajan luona asioidaan yksin, mutta myös vanhempien tai muun tukihenkilön, kuten kaverin kanssa. Terveystapaamisiin koululaiset halusivat mennä terveydenhoitajan kutsulla tai silloin kun hänen apuaan tarvittiin. Terveydenhoitajan piirteistä eniten arvostettiin ystävällisyyttä, ammattitaitoa sekä luotettavuutta. Terveystapaamisissa haluttiin pääasiassa tehtävän erilaisia mittauksia sekä keskustelua terveystottumuksista. Omia henkilökohtaisia asioita vastaanotolla ei haluttu vastausten perusteella paljoa käsiteltävän ja rokotuksia toivottiin olevan vähemmän. Terveydenhoitajan haluttiin olevan myös käytettävissä enemmän sekä vastaanottotiloihin toivottiin enemmän ilmeikkyyttä sisustuksella.
Asetettuihin tutkimusongelmiin saatiin hyvin vastauksia ja oppilaat toivat esille toteuttamiskelpoisia kehittämisehdotuksia. Tuloksia voidaan pitää kohdekoulun osalta luotettavina, sillä otanta kattoi yli kaksi kolmasosaa koulun 5. ja 6. luokkalaisista. Tuloksia ei kuitenkaan voida yleistää koskemaan laajemmin 5. ja 6. luokkalaisia, mutta vastaukset ovat suuntaa antavia sekä vertailukelpoisia. Jatkotutkimusaiheita olisi useita, kuten isommalla otannalla, eri-ikäisille tai eri alueille tehtävät tutkimukset. Lisäksi voitaisiin kartoittaa yksilötasolla kouluterveydenhoitajien näkemyksiä työnsä kehittämiseen.
Avainsanat: Kouluterveydenhuolto, palveluprosessi, alakoulu, kouluikäinen.