Kirjallisuuskatsaus pelisuunnitteluun : kokemuslähtöinen pelisuunnittelu
Hirvonen, Toni (2015)
Hirvonen, Toni
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244922
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504244922
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli toteuttaa pelisuunnitelma, jonka pohjalta olisi mahdollisimman helppoa lähteä työstämään oikeaa peliä. Työssä ei ollut toimeksiantajaa, joten pelisuunnitelma tuli aloittaa ihan alusta ilman minkäänlaista peli-ideaa tai pohjustusta.
Työn teoriaosuudessa tutustuttiin niin pelisuunnittelun eri aihealueisiin kuin pelien historiaankin aina 1950-luvulta tähän päivään asti. Teoriaosuuteen tehtiin myös katsaus pelisuunnittelijan työssään kohtaamista huomioon otettavista seikoista pelikonseptin ideoimisesta lajityypin ja pelialustan valintaan
Työn käytännön osuutena laadittiin pelisuunnitelma mobiilipelistä, jonka teossa hyödynnettiin niin kirjallisuuslähteitä kuin tekijän omia kokemuksia. Idea peliin syntyi olemassa olevien pelien pohjalta, niiden ominaisuuksia yhdistellen ja parannellen.
Työn teoriaosuudessa tutustuttiin niin pelisuunnittelun eri aihealueisiin kuin pelien historiaankin aina 1950-luvulta tähän päivään asti. Teoriaosuuteen tehtiin myös katsaus pelisuunnittelijan työssään kohtaamista huomioon otettavista seikoista pelikonseptin ideoimisesta lajityypin ja pelialustan valintaan
Työn käytännön osuutena laadittiin pelisuunnitelma mobiilipelistä, jonka teossa hyödynnettiin niin kirjallisuuslähteitä kuin tekijän omia kokemuksia. Idea peliin syntyi olemassa olevien pelien pohjalta, niiden ominaisuuksia yhdistellen ja parannellen.