UV-sähköohjausrasian kehittäminen : case: Halton Marine Oy
Hongisto, Joona (2015)
Hongisto, Joona
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234868
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234868
Tiivistelmä
Opinnäytetyön kohteena oli laivakeittiöiden ilmanvaihdosta huolehtivien vesipesulla varustettujen keittiöhuuvien ultraviolettiloisteputkia ohjaava sähköohjausrasia. Tällä hetkellä käytössä olevaa ohjausrasiaa on valmistettu vuodesta 2009, ja uusien ratkaisujen myötä voitaisiin saavuttaa sekä taloudellisia, teknisiä että kilpailullisia hyötyjä. Nykyinen ohjausrasia on kallis valmistaa ja sen koko on suhteellisen suuri yksiselitteisen asennuksen kannalta, sillä huuvien koot vaihtelevat suuresti. Uusi ratkaisu korvaa alumiinista ja teräksestä valmistettavat vaihtelevan kokoiset ohjausrasiat. Ohjausrasia tullaan valmistamaan ruostumattomasta teräksestä aina samankokoisena.
Ruoanvalmistus laivakeittiöissä tuottaa keittiötyöntekijöiden työskentelytiloihin runsaasti lämpöä, vesihöyryä, savua ja haitallisia rasvayhdisteitä. Kehittyvän rasvan määrä riippuu olennaisesti ruoan valmistustavasta, paistolämpötilasta ja ruoan tyypistä. Henkilökunnan hyvinvoinnin ja laivakeittiöiden paloturvallisuuden kannalta on elintärkeää huolehtia laivakeittiön tehokkaasta ilmanvaihdosta ja rasvansuodatuksesta, mikä oli tämän opinnäytetyön kohteena olevan laitteen tehtävä.
Tämä opinnäytetyö on kehitys- ja tutkimustyö. Sähkörasia suunniteltiin uudestaan saavutettavien tavoitteiden näkökulmasta. Valmis ratkaisu on prototyyppi vuoden 2015 aikana tuotantoon saatavasta, lopullisesta sähköohjausrasiamallista. Tiettyjen virallisten testausten, asiakastiedotteiden, tuotantomuutosten ja Haltonin laajan konsernin informoinnin vuoksi työn lopullista tulosta ei saada välittömästi osaksi tuotantoa.
Tuotteesta saatiin alkuperäistä tuotetta selkeämpi ja kustannustehokkaampi. Tuotetta saatiin pienennettyä, joten sen asennus kohteeseen on helpompaa. Tuotteelle on tarkoitus hankkia virallinen IP-luokitus ja suorittaa EMC-testaus kolmannen osapuolen myöntämänä. EMC-testaus tulee suorittaa, sillä tuote on sähkölaite, joten se kuuluu EMC-direktiivin piiriin. Laitteen tulee olla myös CE-merkitty. Tämän merkinnän tuotteeseen kiinnittää valmistaja.
Työ tehtiin yhteistyössä Haltonin tutkimus-ja kehitysosaston kanssa, ja Haltonin aluevastaavat ovat suunnitelleet tuotteen automaation ja sähköistyksen.
Ruoanvalmistus laivakeittiöissä tuottaa keittiötyöntekijöiden työskentelytiloihin runsaasti lämpöä, vesihöyryä, savua ja haitallisia rasvayhdisteitä. Kehittyvän rasvan määrä riippuu olennaisesti ruoan valmistustavasta, paistolämpötilasta ja ruoan tyypistä. Henkilökunnan hyvinvoinnin ja laivakeittiöiden paloturvallisuuden kannalta on elintärkeää huolehtia laivakeittiön tehokkaasta ilmanvaihdosta ja rasvansuodatuksesta, mikä oli tämän opinnäytetyön kohteena olevan laitteen tehtävä.
Tämä opinnäytetyö on kehitys- ja tutkimustyö. Sähkörasia suunniteltiin uudestaan saavutettavien tavoitteiden näkökulmasta. Valmis ratkaisu on prototyyppi vuoden 2015 aikana tuotantoon saatavasta, lopullisesta sähköohjausrasiamallista. Tiettyjen virallisten testausten, asiakastiedotteiden, tuotantomuutosten ja Haltonin laajan konsernin informoinnin vuoksi työn lopullista tulosta ei saada välittömästi osaksi tuotantoa.
Tuotteesta saatiin alkuperäistä tuotetta selkeämpi ja kustannustehokkaampi. Tuotetta saatiin pienennettyä, joten sen asennus kohteeseen on helpompaa. Tuotteelle on tarkoitus hankkia virallinen IP-luokitus ja suorittaa EMC-testaus kolmannen osapuolen myöntämänä. EMC-testaus tulee suorittaa, sillä tuote on sähkölaite, joten se kuuluu EMC-direktiivin piiriin. Laitteen tulee olla myös CE-merkitty. Tämän merkinnän tuotteeseen kiinnittää valmistaja.
Työ tehtiin yhteistyössä Haltonin tutkimus-ja kehitysosaston kanssa, ja Haltonin aluevastaavat ovat suunnitelleet tuotteen automaation ja sähköistyksen.