Interaktiivisen 3D real-time web-sovelluksen vienti Oculus Rift -virtuaalilaseille : CASE: MyHome
Rudnäs, Niko (2015)
Rudnäs, Niko
Seinäjoen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234851
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234851
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin 3D Avenue International Oy:n MyHome-web-sovellukseen liittyen. 3D Avenue on teknologia-alan start-up-yritys, jonka päätoimisiin toimialoihin kuuluvat ohjelmistojen suunnittelu ja toteutus sekä graafinen suunnittelu ja toteutus.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Oculus Rift
-virtuaalilasien integrointi osaksi MyHome-sovellusta, sekä luoda toimiva tapa liikkua sovelluksessa.
Työssä teoriaosuudessa esiteltiin virtuaalitodellisuuden tavoitteita ja mahdollisuuksia sekä interaktiivisten web-sovellusten luontiin käytettävien tekniikoiden periaatteita. Käytännön osuudessa esitettiin kuinka on mahdollista suunnitella ja toteuttaa web-sovelluksen vienti selaimesta Oculus Rift -virtuaalilaseille, muotoilla se laseissa näkyväksi 3D-ympäristöksi sekä luoda sopivat kontrollit tähän asetukseen. Tarkoituksena oli myös löytää mahdollisimman käyttäjäystävällinen tapa, joka ei vaatisi ylimääräisien lisäosien asennusta käyttäjän laitteelle.
Työn lopputuloksena syntyi toimiva tapa muotoilla ja siirtää HTML5-canvas-elementti korrektisti näkyväksi 3D-ympäristöksi Oculus Rift Development Kit 2
-virtuaalilaseille. Lisäksi luotiin toimiva kontrollointitapa sovelluksessa liikkumiseen.
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli suunnitella ja toteuttaa Oculus Rift
-virtuaalilasien integrointi osaksi MyHome-sovellusta, sekä luoda toimiva tapa liikkua sovelluksessa.
Työssä teoriaosuudessa esiteltiin virtuaalitodellisuuden tavoitteita ja mahdollisuuksia sekä interaktiivisten web-sovellusten luontiin käytettävien tekniikoiden periaatteita. Käytännön osuudessa esitettiin kuinka on mahdollista suunnitella ja toteuttaa web-sovelluksen vienti selaimesta Oculus Rift -virtuaalilaseille, muotoilla se laseissa näkyväksi 3D-ympäristöksi sekä luoda sopivat kontrollit tähän asetukseen. Tarkoituksena oli myös löytää mahdollisimman käyttäjäystävällinen tapa, joka ei vaatisi ylimääräisien lisäosien asennusta käyttäjän laitteelle.
Työn lopputuloksena syntyi toimiva tapa muotoilla ja siirtää HTML5-canvas-elementti korrektisti näkyväksi 3D-ympäristöksi Oculus Rift Development Kit 2
-virtuaalilaseille. Lisäksi luotiin toimiva kontrollointitapa sovelluksessa liikkumiseen.