Opiskelijaohjaus potilaslähtöiseen työskentelyyn
Huvila, Riina; Lempinen, Sini (2015)
Huvila, Riina
Lempinen, Sini
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234822
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504234822
Tiivistelmä
Huvila, Riina & Lempinen, Sini. Opiskelijanohjaus potilaslähtöiseen työskentelyyn. 54 s, 3 liitettä. Helsinki, kevät 2015, Diakonia-ammattikorkeakoulu. Sosiaali- ja terveysalan koulutusohjelma, hoitotyön suuntautumisvaihtoehto, sairaanhoitaja (AMK).
Uudistunut terveydenhuoltolaki, Kaste- ja muut kehittämisohjelmat sekä laatu- ja palvelusuositukset korostavat potilaslähtöisyyttä sekä palvelunkäyttäjien osallisuuden lisäämistä hoitotyössä. Potilaslähtöinen työskentely mahdollistaa potilaan osallisuuden ja vastuun omaan hoitoonsa tasavertaisena ammattilaisten kanssa. Tavoitteena on terveyspalveluiden järjestäminen potilaan tarpeista lähtöisin niin, että potilas on aktiivinen toimija.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Meilahden sairaalan infektio-osasto 2B:n kanssa. Sen tarkoituksena oli selvittää potilaslähtöisyyden toteutumista ja ilmenemistä opiskelijanohjauksessa sekä ohjaajan merkitystä opiskelijan potilaslähtöisen työskentelyn oppimisessa. Tavoitteena oli saada tietoa potilaslähtöisyyden toteutumisesta osasto 2B:n työntekijöiden työskentelyssä ja opiskelijanohjauksessa.
Opinnäytetyö oli laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin kahtena ryhmähaastatteluna syksyllä 2014. Ryhmähaastatteluun osallistui neljä sairaanhoitajaa ja viisi sairaanhoitajaopiskelijaa. Kerätty aineisto litteroitiin kirjalliseen muotoon, jonka jälkeen jaoimme aineiston tutkimuskysymysten ja teemojen mukaisesti.
Osaston henkilökunta koki opiskelijanohjauksen olevan hyvällä pohjalla heidän osastollaan. Potilaslähtöisen toiminnan toivotaan siirtyvän opiskelijoille oman työskentelymallin mukaisesti. Ohjausmallilla todettiin olevan vaikutusta potilaslähtöisen hoitotyön toteuttamiseen. Ohjaaja mahdollistaa potilaslähtöisyyden oppimisen sairaanhoitajaopiskelijalle omalla työskentelytyylillään.
Osaston henkilökunta koki potilaslähtöisyyden toimintaansa ohjaavana tekijänä. Osaston henkilökunnan ilmapiiri ja kollegiaalisuus edistävät potilaslähtöistä työtapaa. Hoidon laatu ja jatkuvuus paranevat potilaslähtöisen ohjauksen avulla. Potilaslähtöisyys on yksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin viidestä arvosta. Terveydenhuoltoalalle tarvitaan muutosta ja uusia toimintatapoja. Tämä edellyttää henkilökunnalta potilaslähtöistä työskentelytapaa. Näin saadaan resurssit kohdennettua tarkoituksenmukaisesti, toiminnan laatu paranee ja potilastyytyväisyys lisääntyy.
Asiasanat: opinto-ohjaus, kehittäminen, sairaanhoitajat, opiskelijat, potilaslähtöisyys
Uudistunut terveydenhuoltolaki, Kaste- ja muut kehittämisohjelmat sekä laatu- ja palvelusuositukset korostavat potilaslähtöisyyttä sekä palvelunkäyttäjien osallisuuden lisäämistä hoitotyössä. Potilaslähtöinen työskentely mahdollistaa potilaan osallisuuden ja vastuun omaan hoitoonsa tasavertaisena ammattilaisten kanssa. Tavoitteena on terveyspalveluiden järjestäminen potilaan tarpeista lähtöisin niin, että potilas on aktiivinen toimija.
Opinnäytetyö toteutettiin yhteistyössä Meilahden sairaalan infektio-osasto 2B:n kanssa. Sen tarkoituksena oli selvittää potilaslähtöisyyden toteutumista ja ilmenemistä opiskelijanohjauksessa sekä ohjaajan merkitystä opiskelijan potilaslähtöisen työskentelyn oppimisessa. Tavoitteena oli saada tietoa potilaslähtöisyyden toteutumisesta osasto 2B:n työntekijöiden työskentelyssä ja opiskelijanohjauksessa.
Opinnäytetyö oli laadullinen. Tutkimusaineisto kerättiin kahtena ryhmähaastatteluna syksyllä 2014. Ryhmähaastatteluun osallistui neljä sairaanhoitajaa ja viisi sairaanhoitajaopiskelijaa. Kerätty aineisto litteroitiin kirjalliseen muotoon, jonka jälkeen jaoimme aineiston tutkimuskysymysten ja teemojen mukaisesti.
Osaston henkilökunta koki opiskelijanohjauksen olevan hyvällä pohjalla heidän osastollaan. Potilaslähtöisen toiminnan toivotaan siirtyvän opiskelijoille oman työskentelymallin mukaisesti. Ohjausmallilla todettiin olevan vaikutusta potilaslähtöisen hoitotyön toteuttamiseen. Ohjaaja mahdollistaa potilaslähtöisyyden oppimisen sairaanhoitajaopiskelijalle omalla työskentelytyylillään.
Osaston henkilökunta koki potilaslähtöisyyden toimintaansa ohjaavana tekijänä. Osaston henkilökunnan ilmapiiri ja kollegiaalisuus edistävät potilaslähtöistä työtapaa. Hoidon laatu ja jatkuvuus paranevat potilaslähtöisen ohjauksen avulla. Potilaslähtöisyys on yksi Helsingin ja Uudenmaan sairaanhoitopiirin viidestä arvosta. Terveydenhuoltoalalle tarvitaan muutosta ja uusia toimintatapoja. Tämä edellyttää henkilökunnalta potilaslähtöistä työskentelytapaa. Näin saadaan resurssit kohdennettua tarkoituksenmukaisesti, toiminnan laatu paranee ja potilastyytyväisyys lisääntyy.
Asiasanat: opinto-ohjaus, kehittäminen, sairaanhoitajat, opiskelijat, potilaslähtöisyys