Sähköisen markkinoinnin etenemissuunnitelma kulttuurimatkakohteelle : case: Kauttuan Ruukinpuisto
Pikkutupa, Johanna (2015)
Pikkutupa, Johanna
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504224727
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504224727
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö perehtyi tutkimaan sähköisten markkinointikeinojen hyödyntämistä matkailukohteen markkinoinnissa ja brändin rakennuksessa. Työn toimeksiantajana toimi Euran kunta, joka halusi historialliselle Kauttuan Ruukinpuiston alueelleen toimintasuunnitelman sähköisten markkinointikeinojen käyttöön ottamiseksi. Osana toimeksiantoa laadittiin myös kohteen verkkosivujen visuaalinen ja sisällöllinen suunnitelma. Työn päätutkimuskysymykset olivat: Mistä tekijöistä sähköinen markkinointi koostuu ja miten matkailukohde voi hyödyntää sähköistä markkinointia brändin rakennuksessaan?
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin benchmarkingia, jonka avulla kerättiin tietoa muiden matkailukohteiden sähköisistä markkinointiratkaisuista. Tutkimuksessa valittiin yhteensä viisi kohdetta, joita arvioitiin kahdentoista tutkimuskysymyksen avulla. Tulokset taulukoitiin ja vertailtiin keskenään parhaiden käytäntöjen löytämiseksi. Benchmarking-tulosten ja tietopohjan avulla rakennettiin toimeksiantajalle kolmiosainen sähköisen markkinoinnin etenemissuunnitelma sekä ehdotus sen ensimmäisen osan käytännön toteutuksesta.
Tärkeitä havainto oli, että läsnäolo sosiaalisessa mediassa ja sen yhdistäminen verkkosivuihin on yksi yritysten markkinoinnin tämän päivän tukipilareista. Toimilla internetissä voidaan vaikuttaa suuresti koko brändiin. Tärkeä havainto oli myös se, että markkinoinnin ja vuorovaikutuksen on nyt oltava entistä humaanimpaa ja läpinäkyvämpää.
Tutkimusmenetelmänä työssä käytettiin benchmarkingia, jonka avulla kerättiin tietoa muiden matkailukohteiden sähköisistä markkinointiratkaisuista. Tutkimuksessa valittiin yhteensä viisi kohdetta, joita arvioitiin kahdentoista tutkimuskysymyksen avulla. Tulokset taulukoitiin ja vertailtiin keskenään parhaiden käytäntöjen löytämiseksi. Benchmarking-tulosten ja tietopohjan avulla rakennettiin toimeksiantajalle kolmiosainen sähköisen markkinoinnin etenemissuunnitelma sekä ehdotus sen ensimmäisen osan käytännön toteutuksesta.
Tärkeitä havainto oli, että läsnäolo sosiaalisessa mediassa ja sen yhdistäminen verkkosivuihin on yksi yritysten markkinoinnin tämän päivän tukipilareista. Toimilla internetissä voidaan vaikuttaa suuresti koko brändiin. Tärkeä havainto oli myös se, että markkinoinnin ja vuorovaikutuksen on nyt oltava entistä humaanimpaa ja läpinäkyvämpää.