Pilarianturan rakennetekninen mitoituspohja Eurokoodin mukaan
Komulainen, Ossi (2015)
Komulainen, Ossi
Oulun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214715
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214715
Tiivistelmä
Virallisesti voimassa olevan standardin SFS-EN 1992-1-1 kansallisessa liitteessä sanotaan, että lävistysmitoitusta ei tehdä Suomessa toistaiseksi kyseisen standardin mukaan. Standardin lävistysmitoituksessa on huomattu ristiriitaisuuksia koetuloksiin nähden. Standardin mitoituksella saatavat kapasiteetit ovat tietyissä tapauksissa epävarmalla puolella. Tässä työssä lävistysmitoitusta käsiteltiin kansallisen liitteen luonnoksen 2014 mukaan. Siinä voimassa olevan standardin puutteita on pyritty korjaamaan.
Työn tavoitteena oli tehdä toimiva laskentapohja pilarianturan mitoitukselle MathCad-ohjelmalla. Laskentapohja laskee tarvittavan taivutusraudoitusmäärän, tarkistaa taivutusraudoituksen ankkuroinnin ja laskee käyttöasteen lävistyskestävyydelle.
Aluksi työssä perehdyttiin lävistysilmiöön ja lävistysmitoitukseen pilarilaatoissa sekä pilarianturoissa. Tämän jälkeen käsiteltiin laskentapohjan käyttöä, erityisesti tarkasteltiin tarvittavien lähtötietojen syöttöä ja niiden rajoituksia sekä laskentaprosessia ja tuloksia. Työssä keskityttiin ainoastaan rakennetekniseen mitoitukseen.
Opinnäytetyössä laadittiin laskentapohja, jota voidaan käyttää vanhan pilarianturan kestävyyden analysointiin, uuden pilarianturan raudoituksen mitoitukseen sekä kuormituksen ja mittojen muutoksen vaikutuksen arviointiin. Kaikki pohjan laskelmat ja rajaukset jätettiin näkyviin. Näin voidaan paremmin seurata laskelmia ja arvioida laskentapohjan toimintaa. Tulevaisuudessa laskentapohjaa on helppo muokata tai kehittää eteenpäin, koska kaikki kaavat ovat näkyvillä.
Työn tavoitteena oli tehdä toimiva laskentapohja pilarianturan mitoitukselle MathCad-ohjelmalla. Laskentapohja laskee tarvittavan taivutusraudoitusmäärän, tarkistaa taivutusraudoituksen ankkuroinnin ja laskee käyttöasteen lävistyskestävyydelle.
Aluksi työssä perehdyttiin lävistysilmiöön ja lävistysmitoitukseen pilarilaatoissa sekä pilarianturoissa. Tämän jälkeen käsiteltiin laskentapohjan käyttöä, erityisesti tarkasteltiin tarvittavien lähtötietojen syöttöä ja niiden rajoituksia sekä laskentaprosessia ja tuloksia. Työssä keskityttiin ainoastaan rakennetekniseen mitoitukseen.
Opinnäytetyössä laadittiin laskentapohja, jota voidaan käyttää vanhan pilarianturan kestävyyden analysointiin, uuden pilarianturan raudoituksen mitoitukseen sekä kuormituksen ja mittojen muutoksen vaikutuksen arviointiin. Kaikki pohjan laskelmat ja rajaukset jätettiin näkyviin. Näin voidaan paremmin seurata laskelmia ja arvioida laskentapohjan toimintaa. Tulevaisuudessa laskentapohjaa on helppo muokata tai kehittää eteenpäin, koska kaikki kaavat ovat näkyvillä.