Generation Y as an emerging customer segment in hotels : Case: Hotel Yöpuu
Sahivaara, Sonja (2015)
Sahivaara, Sonja
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214701
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214701
Tiivistelmä
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli saada selville mitä Y-sukupolvi haluaa hotellipalveluilta ja kuinka Hotelli Yöpuu voisi kehittää palveluitaan saatujen tulosten mukaan.
Tutkimuksen teoreettinen tausta käsittää kuvailun Y-sukupolvesta, kulutuskäyttäytymisen matkailu-alalla, majoitusalan trendit ja kulutusprosessin majoitusalalla. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu kahdesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta ja tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen. Ensimmäinen haastattelu oli suunniteltu Y-sukupolven edustajille, kun taas toisessa haastattelussa haluttiin selvittää mitä hotellien työntekijät ajattelevat Y-sukupolven haluavan hotellipalveluilta ja millaisena heidän kulutuskäyttäytyminen nähdään. Ensimmäinen haastattelu suoritettiin 31:lle Y-sukupolven edustajalle, ja toinen haastattelu suoritettiin kahdelle hotellityöntekijälle.
Johtopäätöksenä voidaan todeta että Y-sukupolvelle on hyvin tärkeää saada muiden mielipide ennen ostopäätöksen tekemistä, mutta ostamisprosessin halutaan taas olevan mahdollisimman nopeaa ja helppoa. Y-sukupolvi haluaa ripauksen luksusta hotelleilta, mutta mieluiten kohtuulliseen hintaan. Internetsukupolvi luottaa vahvasti internet-arvosteluihin hotelleista, lukevat matkablogeja, käyttävät varaussivustoja ja ennen kaikkea osaavat vaatia hyvää palvelua ja kirjoittavat herkästi oman mielipiteensä hotelleista sellaisille internetsivustoille kuten Tripadvisoriin.
Tutkimuksen teoreettinen tausta käsittää kuvailun Y-sukupolvesta, kulutuskäyttäytymisen matkailu-alalla, majoitusalan trendit ja kulutusprosessin majoitusalalla. Tutkimuksen empiirinen aineisto koostuu kahdesta puolistrukturoidusta teemahaastattelusta ja tutkimusmenetelmä on kvalitatiivinen. Ensimmäinen haastattelu oli suunniteltu Y-sukupolven edustajille, kun taas toisessa haastattelussa haluttiin selvittää mitä hotellien työntekijät ajattelevat Y-sukupolven haluavan hotellipalveluilta ja millaisena heidän kulutuskäyttäytyminen nähdään. Ensimmäinen haastattelu suoritettiin 31:lle Y-sukupolven edustajalle, ja toinen haastattelu suoritettiin kahdelle hotellityöntekijälle.
Johtopäätöksenä voidaan todeta että Y-sukupolvelle on hyvin tärkeää saada muiden mielipide ennen ostopäätöksen tekemistä, mutta ostamisprosessin halutaan taas olevan mahdollisimman nopeaa ja helppoa. Y-sukupolvi haluaa ripauksen luksusta hotelleilta, mutta mieluiten kohtuulliseen hintaan. Internetsukupolvi luottaa vahvasti internet-arvosteluihin hotelleista, lukevat matkablogeja, käyttävät varaussivustoja ja ennen kaikkea osaavat vaatia hyvää palvelua ja kirjoittavat herkästi oman mielipiteensä hotelleista sellaisille internetsivustoille kuten Tripadvisoriin.