Digitaalisen liiketoimintaoppaan laatiminen Motley Agencylle : Tuottamisprosessin käynnistys
Lipasti, Susanne (2015)
Lipasti, Susanne
Metropolia Ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214687
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214687
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on käynnistää digitaalisen liiketoiminnan kehittämisoppaan tuottamisprosessi. Työn tavoitteena on esitellä prosessiin kuuluvat aineiston keräys, asiantuntijahaastattelut ja sisällön valinnat. Työssä syvennytään prosessin lisäksi oppaasta nostettuihin eri liiketoiminnan kehitysmenetelmiin.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on kansainväliseen palveluliiketoimintaan erikoistunut Motley Agency. Oppaaseen kootaan yrityksen asiakastöissä käytetyt käytännöt, työkalut ja tarkistuslistat ehyeksi kokonaisuudeksi. Motley Agency on luonut oman toimintaprosessin, joka yhdistelee eri liiketoiminnan menetelmiä ja niiden innovointi-, rakentamis-, ja kehittämisprosesseja. Motley Agencyn asiakastöissä käytetty prosessi on luotu selkeyttämään ja tehostamaan yrityksen toimintaa.
Opasta voidaan hyödyntää työntekijöiden perehdytyksessä ja työryhmien työskentelyn tukena. Opas toimii myös myynnin apuvälineenä: sen tavoitteena on esitellä yrityksille konkreettisia toimintamalleja ja ratkaisuja digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen.
Opinnäytetyö alkaa Motley Agencyn ja oppaan tarpeen esittelyllä. Seuraavaksi siirrytään digitaalisen liiketoiminnan toimintaympäristön kuvailuun. Tilannekuvauksen jälkeen perehdytään liiketoiminnan kehittämisteorioihin, ja perustellaan, miksi menetelmät on poimittu Motley Agencyn oppaan menetelmävalikoimasta opinnäytetyöhön. Ennen yhteenvetoa esitellään Motley Agencyn oma asiakasyrityksille tarjoama liiketoimintaprosessi ja tarkastellaan oppaan kirjoitusprosessia.
Oppaan tuottamisprosessi alkoi joulukuussa 2014 ja jatkui opinnäytetyökevään jälkeiseen kesään 2015 asti. Opinnäytetyön lopputuloksena käynnistettiin Motley Agencyn liiketoimintaoppaan kirjoitus. Oppaalle luotiin opinnäytetyöprosessin aikana konsepti, sisällysluettelo, rakenne ja osa tekstikappaleista. Työn avulla saatiin myös koottua kokoelma keinoja, joiden avulla yritykset voivat vastata innovaatiotyön haasteisiin ja kehittää uusia liiketoimintahankkeita.
Opinnäytetyön toimeksiantaja on kansainväliseen palveluliiketoimintaan erikoistunut Motley Agency. Oppaaseen kootaan yrityksen asiakastöissä käytetyt käytännöt, työkalut ja tarkistuslistat ehyeksi kokonaisuudeksi. Motley Agency on luonut oman toimintaprosessin, joka yhdistelee eri liiketoiminnan menetelmiä ja niiden innovointi-, rakentamis-, ja kehittämisprosesseja. Motley Agencyn asiakastöissä käytetty prosessi on luotu selkeyttämään ja tehostamaan yrityksen toimintaa.
Opasta voidaan hyödyntää työntekijöiden perehdytyksessä ja työryhmien työskentelyn tukena. Opas toimii myös myynnin apuvälineenä: sen tavoitteena on esitellä yrityksille konkreettisia toimintamalleja ja ratkaisuja digitaalisen liiketoiminnan kehittämiseen.
Opinnäytetyö alkaa Motley Agencyn ja oppaan tarpeen esittelyllä. Seuraavaksi siirrytään digitaalisen liiketoiminnan toimintaympäristön kuvailuun. Tilannekuvauksen jälkeen perehdytään liiketoiminnan kehittämisteorioihin, ja perustellaan, miksi menetelmät on poimittu Motley Agencyn oppaan menetelmävalikoimasta opinnäytetyöhön. Ennen yhteenvetoa esitellään Motley Agencyn oma asiakasyrityksille tarjoama liiketoimintaprosessi ja tarkastellaan oppaan kirjoitusprosessia.
Oppaan tuottamisprosessi alkoi joulukuussa 2014 ja jatkui opinnäytetyökevään jälkeiseen kesään 2015 asti. Opinnäytetyön lopputuloksena käynnistettiin Motley Agencyn liiketoimintaoppaan kirjoitus. Oppaalle luotiin opinnäytetyöprosessin aikana konsepti, sisällysluettelo, rakenne ja osa tekstikappaleista. Työn avulla saatiin myös koottua kokoelma keinoja, joiden avulla yritykset voivat vastata innovaatiotyön haasteisiin ja kehittää uusia liiketoimintahankkeita.