4–6-vuotiaiden maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen kehityksen tukeminen Lahden kaupungin päiväkodeissa : Lahden kaupungin lastentarhanopettajien näkökulma
Suoranta, Ilona; Laurell, Kamilla (2015)
Suoranta, Ilona
Laurell, Kamilla
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504214646
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen kehityksen tukeminen Lahden kaupungin päiväkodeissa. Suomi on monikulttuuristuva maa. Tämä luo haasteita myös päiväkodeille, koska maahanmuuttajataustaiset lapset tarvitsevat usein systemaattista tukea suomen kielessä. Opinnäytetyö oli laadullinen tutkimus ja sen aineisto hankittiin lomakekyselyllä. Opinnäytetyö tehtiin yhteistyössä Lahden kaupungin päiväkotien kanssa.
Tavoitteena oli selvittää 4–6-vuotiaiden maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen kehityksen tukemista Lahden kaupungin päiväkodeissa lastentarhanopettajien näkökulmasta. Tavoitteena oli lisäksi selvittää Lahden kaupungin lastentarhanopettajien kokemuksiin perustuvaa arviota siitä, miten maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen kehityksen tukemisen tarve ja päiväkodeissa toteutettu tuki kohtaavat. Tarkoituksena oli tuoda päiväkotihenkilökunnan tarkasteluun maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen kehityksen tukeminen sekä saada heidät syventymään aiheeseen arjen eri tilanteissa. Opinnäytetyön tulosten avulla päiväkotien on tarpeen mukaan mahdollista kehittää toimintaansa suomen kielen ohjauksen vahvistamiseksi.
Tulosten mukaan maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen kehitystä tuetaan Lahden kaupungin päiväkodeissa eri menetelmin. Tukeminen toteutuu pääosin arjen toiminnoissa, työskentelyn ja vuorovaikutuksen yhteydessä. Maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen kehityksen tukemisen tarve ja päiväkodeissa toteutettu tuki kohtaavat tulosten mukaan melko hyvin. Lastentarhanopettajat kokivat kuitenkin, että tukea voisi vielä monipuolistaa.
Tavoitteena oli selvittää 4–6-vuotiaiden maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen kehityksen tukemista Lahden kaupungin päiväkodeissa lastentarhanopettajien näkökulmasta. Tavoitteena oli lisäksi selvittää Lahden kaupungin lastentarhanopettajien kokemuksiin perustuvaa arviota siitä, miten maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen kehityksen tukemisen tarve ja päiväkodeissa toteutettu tuki kohtaavat. Tarkoituksena oli tuoda päiväkotihenkilökunnan tarkasteluun maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen kehityksen tukeminen sekä saada heidät syventymään aiheeseen arjen eri tilanteissa. Opinnäytetyön tulosten avulla päiväkotien on tarpeen mukaan mahdollista kehittää toimintaansa suomen kielen ohjauksen vahvistamiseksi.
Tulosten mukaan maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen kehitystä tuetaan Lahden kaupungin päiväkodeissa eri menetelmin. Tukeminen toteutuu pääosin arjen toiminnoissa, työskentelyn ja vuorovaikutuksen yhteydessä. Maahanmuuttajataustaisten lasten suomen kielen kehityksen tukemisen tarve ja päiväkodeissa toteutettu tuki kohtaavat tulosten mukaan melko hyvin. Lastentarhanopettajat kokivat kuitenkin, että tukea voisi vielä monipuolistaa.