Customer Relationship Management in Sport Business : Case: The Spectator Profile of the Finnish National Football Team
Palsa, Jami (2015)
Palsa, Jami
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504204604
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504204604
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia kuinka Suomen jalkapallomaajoukkueen katsojaprofiilia voitaisiin hyödyntää asiakassuhdehallinnassa. Tutkimuksessa katsojaprofiilin määrittelemiseen käytettiin asiakaskyselyyn vastanneiden sosioekonomisia muuttujia, tyytyväisyystekijöitä, osallistumismotiiveja sekä katsojien halukkuutta suositella muille miesten jalkapallomaaottelutapahtumaa. Tutkimuksessa kerättyä asiakastietoa hyödynnettiin perustana systemaattiselle tiedonkeruulle sekä lähtökohtana mahdollisen asiakassuhdehallintajärjestelmän käyttöönottamisessa. Tutkitun katsojaprofiilin tietojen soveltuvuutta asiakassuhdehallintaan arvioitiin urheiluliiketoiminnan näkökulmasta.
Kyselytutkimus suoritettiin Helsingin Olympiastadionilla 11.10.2014 pelatun EURO2016-karsintaottelun jälkeen. Asiakaskysely lähetettiin Suomi–Kreikka-maaottelun jälkeen 16.10.2014 yhteensä 6912 katsojalle, joiden yhteystiedot saatiin Lippupalvelun lippurekisteristä. 1424 katsojaa vastasi kyselyyn, joka oli avoinna vastauksille 16.10.2014-26.10.2014. Tutkimuskyselyn lähettämisessä sekä tulosten analysoinnissa hyödynnettiin Webropol-käyttöjärjestelmää, joka tallensi kyselytutkimuksen vastaukset tietokantaan.
Tutkimustulosten mukaan tyypillisin miesten jalkapallomaajoukkueen katsoja on 30-40-vuotias naimisissa oleva mies, joka asuu pääkaupunkiseudulla. Hän on suorittanut yliopistotutkinnon ja työskentelee johtotehtävissä. Sosioekonomisten taustamuuttujien lisäksi toimivan asiakassuhdehallinnan perustekijöinä käsiteltiin katsojien tyytyväisyyttä ottelutapahtuman eri osa-alueisiin, heidän osallistumismotiivejaan sekä halua suositella ottelutapahtumaa muille.
Tehdyn tutkimuksen pohjalta tulevaisuudessa voitaisiin tutkia kuluttajien ostokäyttäytymistä urheilutapahtumissa. Urheilutapahtuman taloudellisen tuoton ennustaminen mahdollistaisi tehokkaamman asiakassuhdehallinnan, sillä urheiluorganisaatio osaisi ostokäyttäytymisen perusteella vastata asiakkaiden kysyntään. Lisäksi tutkimus osoitti, että fanisuhdehallinnan kannalta tulevaisuudessa tulisi selvittää ja luokitella urheilutapahtumien potentiaaliset asiakkaat, jotka eivät ole aikaisemmin osallistuneet urheilutapahtumiin.
Kyselytutkimus suoritettiin Helsingin Olympiastadionilla 11.10.2014 pelatun EURO2016-karsintaottelun jälkeen. Asiakaskysely lähetettiin Suomi–Kreikka-maaottelun jälkeen 16.10.2014 yhteensä 6912 katsojalle, joiden yhteystiedot saatiin Lippupalvelun lippurekisteristä. 1424 katsojaa vastasi kyselyyn, joka oli avoinna vastauksille 16.10.2014-26.10.2014. Tutkimuskyselyn lähettämisessä sekä tulosten analysoinnissa hyödynnettiin Webropol-käyttöjärjestelmää, joka tallensi kyselytutkimuksen vastaukset tietokantaan.
Tutkimustulosten mukaan tyypillisin miesten jalkapallomaajoukkueen katsoja on 30-40-vuotias naimisissa oleva mies, joka asuu pääkaupunkiseudulla. Hän on suorittanut yliopistotutkinnon ja työskentelee johtotehtävissä. Sosioekonomisten taustamuuttujien lisäksi toimivan asiakassuhdehallinnan perustekijöinä käsiteltiin katsojien tyytyväisyyttä ottelutapahtuman eri osa-alueisiin, heidän osallistumismotiivejaan sekä halua suositella ottelutapahtumaa muille.
Tehdyn tutkimuksen pohjalta tulevaisuudessa voitaisiin tutkia kuluttajien ostokäyttäytymistä urheilutapahtumissa. Urheilutapahtuman taloudellisen tuoton ennustaminen mahdollistaisi tehokkaamman asiakassuhdehallinnan, sillä urheiluorganisaatio osaisi ostokäyttäytymisen perusteella vastata asiakkaiden kysyntään. Lisäksi tutkimus osoitti, että fanisuhdehallinnan kannalta tulevaisuudessa tulisi selvittää ja luokitella urheilutapahtumien potentiaaliset asiakkaat, jotka eivät ole aikaisemmin osallistuneet urheilutapahtumiin.