Kehitysvammaisten lasten ja nuorten koulujen loma-aikojen päivähoitomallin kehittäminen Kamu-tuvalla
Kataja, Merja (2015)
Kataja, Merja
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504194538
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504194538
Tiivistelmä
Tämän kehittämistyön tarkoituksena oli selvittää päivähoidon tarvetta kehitysvammaisille lapsille ja nuorille koulujen loma-aikoina sekä luoda koulujen loma-aikojen päivähoitomalli. Työ toteutettiin Satakunnan sairaanhoitopiirin Sosiaalipalveluiden Kamu-tuvilla, joissa toteutetaan viikonlopun ajan käsittävää tilapäishoitoa kehitysvammaisille lapsille ja nuorille. Kehittämistyössä käytettiin kehittävän työntutkimuksen sovellusta, jota ohjasi ekspansiivisen oppimisen sykli.
Kehittämistyö oli kolmivaiheinen, jossa ensimmäisenä kehittämisvaiheena oli kyselylomakkeiden avulla selvittää koulujen loma-aikoina järjestettävän päivähoidon järjestämisen todellista tilaa. Kyselyssä selvitettiin myös päivähoidon saatavuus, asiakaslähtöisyys sekä lasten mahdollisuus päivähoidon osallistumiseen ja päivähoidon sisällön vaikuttamiseen. Kysely lähetettiin Kamu-tuvan käyttäjien lasten ja nuorten huoltajille sekä lähikuntien kehitysvammapalveluista vastaaville henkilöille.
Kehittämistyön toisessa vaiheessa, Kamu-tuvan nimetyn työryhmän johdolla suunniteltiin ja kehiteltiin loma-aikojen päivähoitomallia, ensimmäisen vaiheen vastauksia hyödyntäen. Työryhmän kehitystehtävänä oli luoda kartoituslomake päivähoitoon osallistuvan lapsen huoltajan täytettäväksi lapsen toimintakyvystä, sekä luoda Kamu-tuvan työntekijöille päivähoitomallin ohjeistus, joka toimii perehdytyksenä ja oppaana päivähoidon työntekijöille. Kolmannessa vaiheessa kesällä 2014 kehitysvammaisten lasten ja nuorten koulujen loma-aikojen päivähoitomalli pilotoitiin Rauman sekä Kan-kaanpään Kamu-tuvalla. Päivähoitomallin toimivuutta arvioitiin pilotoinnin jälkeen.
Päivähoitomalli sisältää prosessikaavion, jossa on määritelty eri työjaot asiakkaan palvelun tarpeesta, palvelun päättymiseen. Lisäksi malliin sisältyy kehitelty asiakkaan toimintakyvyn kartoituslomake sekä työntekijöille suunnattu perehdytysohjeistus. Malli prosessikaavioineen ja ohjeistuksineen on Kamu-tuvan työntekijöiden apuna, ohjaa ja auttaa uusien työntekijöiden perehdytyksessä. Malli on helposti käyttöön otettavissa ja muokattavissa uusien toimintatapojen ilmaantuessa tai uusien palvelujen kehittämisvaiheessa.
Kehittämistyö oli kolmivaiheinen, jossa ensimmäisenä kehittämisvaiheena oli kyselylomakkeiden avulla selvittää koulujen loma-aikoina järjestettävän päivähoidon järjestämisen todellista tilaa. Kyselyssä selvitettiin myös päivähoidon saatavuus, asiakaslähtöisyys sekä lasten mahdollisuus päivähoidon osallistumiseen ja päivähoidon sisällön vaikuttamiseen. Kysely lähetettiin Kamu-tuvan käyttäjien lasten ja nuorten huoltajille sekä lähikuntien kehitysvammapalveluista vastaaville henkilöille.
Kehittämistyön toisessa vaiheessa, Kamu-tuvan nimetyn työryhmän johdolla suunniteltiin ja kehiteltiin loma-aikojen päivähoitomallia, ensimmäisen vaiheen vastauksia hyödyntäen. Työryhmän kehitystehtävänä oli luoda kartoituslomake päivähoitoon osallistuvan lapsen huoltajan täytettäväksi lapsen toimintakyvystä, sekä luoda Kamu-tuvan työntekijöille päivähoitomallin ohjeistus, joka toimii perehdytyksenä ja oppaana päivähoidon työntekijöille. Kolmannessa vaiheessa kesällä 2014 kehitysvammaisten lasten ja nuorten koulujen loma-aikojen päivähoitomalli pilotoitiin Rauman sekä Kan-kaanpään Kamu-tuvalla. Päivähoitomallin toimivuutta arvioitiin pilotoinnin jälkeen.
Päivähoitomalli sisältää prosessikaavion, jossa on määritelty eri työjaot asiakkaan palvelun tarpeesta, palvelun päättymiseen. Lisäksi malliin sisältyy kehitelty asiakkaan toimintakyvyn kartoituslomake sekä työntekijöille suunnattu perehdytysohjeistus. Malli prosessikaavioineen ja ohjeistuksineen on Kamu-tuvan työntekijöiden apuna, ohjaa ja auttaa uusien työntekijöiden perehdytyksessä. Malli on helposti käyttöön otettavissa ja muokattavissa uusien toimintatapojen ilmaantuessa tai uusien palvelujen kehittämisvaiheessa.