”Semmonen joka huolehtii paljon lapsista” - Päiväkodin lasten ja vanhempien näkemyksiä hyvästä lastentarhanopettajasta
Anttila, Kenna; Kuhmonen, Anu (2015)
Anttila, Kenna
Kuhmonen, Anu
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504174480
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504174480
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää millainen on hyvä lastentarhanopettaja päiväkodin lasten ja vanhempien näkökulmasta. Tavoitteena oli tutkia mitä ominaisuuksia hyvältä lastentarhanopettajalta odotetaan ja miten hän toimii työssään. Lisäksi tavoitteena oli tehdä näkyväksi päiväkodin lasten ja vanhempien näkemyksiä hyvästä lastentarhanopettajasta ja näiden näkemysten kautta tuottaa työelämälle tietoa siitä mikä lastentarhanopettajuudessa koetaan hyväksi ja tärkeäksi. Tällä tavoin pyrkimyksenä oli lisätä varhaiskasvatuksen tutkimustietoa sekä varhaiskasvatuksen arviointia ja siten kehittää varhaiskasvatusta ja sen laatua.
Opinnäytetyö on osa VKK-Metro –kehittämishanketta. VKK-Metro on Pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksen kehittämisyksikkö, jonka yhtenä päätavoitteena on kytkeä varhaiskasvatuksen työntekijät osaksi tutkimus- ja kehittämistyötä, ja tällä tavoin vahvistaa varhaiskasvatuksen kehittämistä ja tutkimusta. Tutkimus toteutettiin Helsingin kaupungin varhaiskasvatusvirastoon kuuluvassa Päiväkoti Perhosessa, joka on osa päivähoitoyksikköä Majava-Perhonen.
Teoreettiset lähtökohdat rakentuivat päivähoidosta, lastentarhanopettajan ammatista ja kasvattajuudesta. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusjoukko koostui Päiväkoti Perhosen esiopetusryhmän lapsista ja heidän vanhemmistaan. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla 17 lapselta ja kyselylomakkeella 8 vanhemmalta. Teemahaastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, minkä jälkeen kaikki tutkimuksen materiaali teemoiteltiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaisesti.
Tulosten perusteella tärkeimpiä hyvän lastentarhanopettajan ominaisuuksia ovat lempeys ja empaattisuus, jotka ilmenivät sekä lasten että vanhempien näkemyksissä. Vanhemmat pitivät myös luotettavuutta ja koulutusta tärkeinä ominaisuuksina. Lasten mukaan hyvän lastentarhanopettajan toiminta on lasten auttamista, opettamista ja huolehtimista. Vanhemmat näkivät hyvän lastentarhanopettajan toiminnan olevan vuorovaikutteista, ammattitaitoista ja asenteeltaan innostunutta ja motivoitunutta.
Tutkimuksen yhtenä keskeisenä tuloksena voidaan pitää sitä, että päiväkodin lasten ja vanhempien odotukset ja näkemykset hyvästä lastentarhanopettajasta vastasivat monelta osin sitä mitä teorian, varhaiskasvatuksen tavoitteiden ja yleisten vaatimusten perusteella lastentarhanopettajan pätevyyteen kuuluu ja mitä lastentarhanopettajan tehtäviin sisältyy.
Asiasanat: lastentarhanopettaja, päivähoito, varhaiskasvatus, kasvattajuus
Opinnäytetyö on osa VKK-Metro –kehittämishanketta. VKK-Metro on Pääkaupunkiseudun varhaiskasvatuksen kehittämisyksikkö, jonka yhtenä päätavoitteena on kytkeä varhaiskasvatuksen työntekijät osaksi tutkimus- ja kehittämistyötä, ja tällä tavoin vahvistaa varhaiskasvatuksen kehittämistä ja tutkimusta. Tutkimus toteutettiin Helsingin kaupungin varhaiskasvatusvirastoon kuuluvassa Päiväkoti Perhosessa, joka on osa päivähoitoyksikköä Majava-Perhonen.
Teoreettiset lähtökohdat rakentuivat päivähoidosta, lastentarhanopettajan ammatista ja kasvattajuudesta. Opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus. Tutkimusjoukko koostui Päiväkoti Perhosen esiopetusryhmän lapsista ja heidän vanhemmistaan. Aineisto kerättiin teemahaastattelulla 17 lapselta ja kyselylomakkeella 8 vanhemmalta. Teemahaastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin, minkä jälkeen kaikki tutkimuksen materiaali teemoiteltiin teoriaohjaavan sisällönanalyysin mukaisesti.
Tulosten perusteella tärkeimpiä hyvän lastentarhanopettajan ominaisuuksia ovat lempeys ja empaattisuus, jotka ilmenivät sekä lasten että vanhempien näkemyksissä. Vanhemmat pitivät myös luotettavuutta ja koulutusta tärkeinä ominaisuuksina. Lasten mukaan hyvän lastentarhanopettajan toiminta on lasten auttamista, opettamista ja huolehtimista. Vanhemmat näkivät hyvän lastentarhanopettajan toiminnan olevan vuorovaikutteista, ammattitaitoista ja asenteeltaan innostunutta ja motivoitunutta.
Tutkimuksen yhtenä keskeisenä tuloksena voidaan pitää sitä, että päiväkodin lasten ja vanhempien odotukset ja näkemykset hyvästä lastentarhanopettajasta vastasivat monelta osin sitä mitä teorian, varhaiskasvatuksen tavoitteiden ja yleisten vaatimusten perusteella lastentarhanopettajan pätevyyteen kuuluu ja mitä lastentarhanopettajan tehtäviin sisältyy.
Asiasanat: lastentarhanopettaja, päivähoito, varhaiskasvatus, kasvattajuus