Yläkoululaisen unirytmin tukeminen ja kartoittaminen toiminnallisten tuokioiden avulla
Happonen, Sara; Jokela, Fia (2015)
Happonen, Sara
Jokela, Fia
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504174474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504174474
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
Happonen, Sara & Jokela, Fia. Yläkoululaisen unirytmin tukeminen ja kartoittaminen toiminnallisten tuokioiden avulla. Kevät 2015, 73 s., 8 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitoalan koulutusohjelma, Terveydenhoitaja (AMK)
Produktiomuotoisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli tukea yläkoululaisen unta toiminnallisten opetustuokioiden avulla. Kohderyhmänä oli helsinkiläisen peruskoulun 8. luokka ja yhteistyökumppanina luokan terveystiedon opettaja ja koulun terveydenhoitaja. Kolme opetustuokiota pidettiin loka-marraskuussa 2014 luokan terveystiedon tunneilla. Niiden lisäksi oppilailta kerättiin tietoa heidän unirytmistään unipäiväkirjojen avulla. Tuokioista kerättiin kirjallista palautetta oppilailta, terveystiedon opettajalta ja terveydenhoitajalta. Palaute sisälsi arvion tuokioiden sisällöstä, toteutuksesta sekä käsiteltyjen aiheiden ajankohtaisuudesta ja tarpeellisuudesta. Oppilaat saivat tuokioiden ja unipäiväkirjojen pohjalta tehdyn kirjallisen koosteen, jossa kerrattiin nuoren unta ja arkirytmiä tukevia tekijöitä. Kooste sisälsi myös oppilaiden unipäiväkirjojen tuloksia.
Opinnäytetyön kirjallisessa raportissa käsittelemme nuoren unta ja siihen eri tavoin heijastavia tekijöitä. Teoreettinen sisältö on sama kuin opetustuokioiden sisältö: yläkoululaisen uni, unen vaiheet, unen vaikutus kehitykseen ja kasvuun sekä vuorokausirytmin, stressin ja elektroniikan vaikutus uneen. Opetustuokiot kulkivat opinnäytetyöprojektimme aikana nimellä unituokiot ja niiden sisältö on esitetty opinnäytetyön teoriasisältönä. Raportti sisältää myös unituokioiden toteutuksen kuvauksen, unipäiväkirjojen analyysin sekä produktion arvioinnin.
Unituokioiden toteutus onnistui suunnitellusti ja oppilailta, terveydenhoitajalta ja terveystiedon opettajalta saatu palaute oli positiivista. Ne oppilaat, jotka kokivat ongelmia nukahtamisessa ja nukkumisessa, kertoivat unituokioista olleen erityistä hyötyä itselleen. Unipäiväkirjojen tulosten mukaan oppilaat nukkuivat keskimäärin yhdeksän tuntia yössä ja nukkumaan mentiin arkena keskimäärin puoli yhdentoista aikoihin. Kouluaamuisin väsymystä ilmeni eniten alkuviikosta. Raportin sisältämän teoriatietoa ja materiaalia voi hyödyntää vastaavanlaisia terveystuokioita suunnitellessa
Asiasanat: yläkoulu, terveyden edistäminen, uni, kouluterveydenhuolto, toiminnallinen ryhmä
Happonen, Sara & Jokela, Fia. Yläkoululaisen unirytmin tukeminen ja kartoittaminen toiminnallisten tuokioiden avulla. Kevät 2015, 73 s., 8 liitettä. Diakonia-ammattikorkeakoulu, Hoitoalan koulutusohjelma, Terveydenhoitaja (AMK)
Produktiomuotoisen opinnäytetyömme tarkoituksena oli tukea yläkoululaisen unta toiminnallisten opetustuokioiden avulla. Kohderyhmänä oli helsinkiläisen peruskoulun 8. luokka ja yhteistyökumppanina luokan terveystiedon opettaja ja koulun terveydenhoitaja. Kolme opetustuokiota pidettiin loka-marraskuussa 2014 luokan terveystiedon tunneilla. Niiden lisäksi oppilailta kerättiin tietoa heidän unirytmistään unipäiväkirjojen avulla. Tuokioista kerättiin kirjallista palautetta oppilailta, terveystiedon opettajalta ja terveydenhoitajalta. Palaute sisälsi arvion tuokioiden sisällöstä, toteutuksesta sekä käsiteltyjen aiheiden ajankohtaisuudesta ja tarpeellisuudesta. Oppilaat saivat tuokioiden ja unipäiväkirjojen pohjalta tehdyn kirjallisen koosteen, jossa kerrattiin nuoren unta ja arkirytmiä tukevia tekijöitä. Kooste sisälsi myös oppilaiden unipäiväkirjojen tuloksia.
Opinnäytetyön kirjallisessa raportissa käsittelemme nuoren unta ja siihen eri tavoin heijastavia tekijöitä. Teoreettinen sisältö on sama kuin opetustuokioiden sisältö: yläkoululaisen uni, unen vaiheet, unen vaikutus kehitykseen ja kasvuun sekä vuorokausirytmin, stressin ja elektroniikan vaikutus uneen. Opetustuokiot kulkivat opinnäytetyöprojektimme aikana nimellä unituokiot ja niiden sisältö on esitetty opinnäytetyön teoriasisältönä. Raportti sisältää myös unituokioiden toteutuksen kuvauksen, unipäiväkirjojen analyysin sekä produktion arvioinnin.
Unituokioiden toteutus onnistui suunnitellusti ja oppilailta, terveydenhoitajalta ja terveystiedon opettajalta saatu palaute oli positiivista. Ne oppilaat, jotka kokivat ongelmia nukahtamisessa ja nukkumisessa, kertoivat unituokioista olleen erityistä hyötyä itselleen. Unipäiväkirjojen tulosten mukaan oppilaat nukkuivat keskimäärin yhdeksän tuntia yössä ja nukkumaan mentiin arkena keskimäärin puoli yhdentoista aikoihin. Kouluaamuisin väsymystä ilmeni eniten alkuviikosta. Raportin sisältämän teoriatietoa ja materiaalia voi hyödyntää vastaavanlaisia terveystuokioita suunnitellessa
Asiasanat: yläkoulu, terveyden edistäminen, uni, kouluterveydenhuolto, toiminnallinen ryhmä