Tupakoitsijoiden tiedonsaantikanavat ja tupakointitottumukset
Kuusisto, Heini (2015)
Kuusisto, Heini
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504174467
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504174467
Tiivistelmä
Tupakkatuotteiden käyttö Suomessa on laskussa. Käytön vähentymiseen vaikuttavat terveysvalistus ja lainsäädäntö. Tupakkalain mukaan kuluttaja saa maahantuojalta ja jälleenmyyjältä vain välttämättömimmän tuotetiedon. Tupakkatuotteiden kaikenlainen myynninedistäminen on kielletty ja tupakkayhtiöiden mahdollisuudet käyttää markkinointiviestintää kuluttajan tavoittamiseen ovat rajattuja. Maahantuojat lanseeraavat uusia tuotteita, mutta tutkittua tietoa siitä, miten tieto uutuuksista kuluttajalle kulkeutuu, ei ole.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa toimeksiantajalle tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä ja selvittää, mistä kuluttajat saavat tietoa tupakkatuotteista. Työssä keskitytään tunnistamaan, mitkä ovat kuluttajan näkökulmasta vaikuttavimmat tiedonsaantikanavat ja mistä kanavasta saatu tieto vaikuttaa ostopäätökseen. Ajantasaisen tiedon hankkimiseksi aihetta lähestytään selvittämällä kuluttajien tietoisuutta uutuustuotteista.
Ostosta suunnitteleva kuluttaja löytää tietoa hakemalla sitä aktiivisesti ulkoisten lähteiden, kuten muiden käyttäjien arvostelujen tai valmistajalta saatavan tiedon avulla. Aktiivisen tiedonhaun lisäksi tietoa, asenteita ja odotuksia omaksutaan huomaamatta muilta ihmisiltä ja ympäristöstä. Kaupallisten lähteiden, kuten mainosten puuttuessa ympäristön vaikutus ja suosittelu vaikuttavat voimakkaasti kulutustottumuksiin. Ihmiseltä ihmiselle tapahtuvalla kommunikoinnilla, word of mouth-viestinnällä, on merkittävä rooli kokemusten jakamisessa ja mielipiteiden muodostumisessa.
Tupakoitsijoiden tiedonsaantikanavia selvitettiin kyselytutkimuksella, joka toteutettiin kolmen viikon aikana vähittäismyyntipisteissä henkilökohtaisina haastatteluina. Tutkimusta täydennettiin internet–kyselyllä. Kyselyn tulosten mukaan 49 % uusia tuotteita kokeilleista kuluttajista oli saanut tiedon muiden kuluttajien suosituksesta. Kuluttajien merkittävin tiedonsaantikanava ovat muut ihmiset. Toimeksiantaja voi vaikuttaa uutuustuotteidensa leviämiseen pitämällä myymälähenkilökunnan ajan tasalla muutoksista ja varmistamalla omien tuotteidensa saatavuuden myymälöissä.
Opinnäytetyö sisältää luottamuksellisia tietoja. Opinnäytetyön toimeksiantajan liiketoimintaa koskevia osia ja osaa tutkimustuloksista ei julkaista liiketoiminnallisista syistä.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa toimeksiantajalle tietoa kuluttajien ostokäyttäytymisestä ja selvittää, mistä kuluttajat saavat tietoa tupakkatuotteista. Työssä keskitytään tunnistamaan, mitkä ovat kuluttajan näkökulmasta vaikuttavimmat tiedonsaantikanavat ja mistä kanavasta saatu tieto vaikuttaa ostopäätökseen. Ajantasaisen tiedon hankkimiseksi aihetta lähestytään selvittämällä kuluttajien tietoisuutta uutuustuotteista.
Ostosta suunnitteleva kuluttaja löytää tietoa hakemalla sitä aktiivisesti ulkoisten lähteiden, kuten muiden käyttäjien arvostelujen tai valmistajalta saatavan tiedon avulla. Aktiivisen tiedonhaun lisäksi tietoa, asenteita ja odotuksia omaksutaan huomaamatta muilta ihmisiltä ja ympäristöstä. Kaupallisten lähteiden, kuten mainosten puuttuessa ympäristön vaikutus ja suosittelu vaikuttavat voimakkaasti kulutustottumuksiin. Ihmiseltä ihmiselle tapahtuvalla kommunikoinnilla, word of mouth-viestinnällä, on merkittävä rooli kokemusten jakamisessa ja mielipiteiden muodostumisessa.
Tupakoitsijoiden tiedonsaantikanavia selvitettiin kyselytutkimuksella, joka toteutettiin kolmen viikon aikana vähittäismyyntipisteissä henkilökohtaisina haastatteluina. Tutkimusta täydennettiin internet–kyselyllä. Kyselyn tulosten mukaan 49 % uusia tuotteita kokeilleista kuluttajista oli saanut tiedon muiden kuluttajien suosituksesta. Kuluttajien merkittävin tiedonsaantikanava ovat muut ihmiset. Toimeksiantaja voi vaikuttaa uutuustuotteidensa leviämiseen pitämällä myymälähenkilökunnan ajan tasalla muutoksista ja varmistamalla omien tuotteidensa saatavuuden myymälöissä.
Opinnäytetyö sisältää luottamuksellisia tietoja. Opinnäytetyön toimeksiantajan liiketoimintaa koskevia osia ja osaa tutkimustuloksista ei julkaista liiketoiminnallisista syistä.