Nuorten työntekijöiden perehdyttäminen : 4H-nuorten ja -ohjaajien näkemyksiä nuorten työntekijöiden perehdyttämisestä
Koponen, Jaana (2015)
Koponen, Jaana
Karelia-ammattikorkeakoulu (Pohjois-Karjalan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504164446
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504164446
Tiivistelmä
Nuorten motivoiminen työelämään on noussut ajankohtaiseksi aiheeksi. Tutkimusten mukaan nuoret odottavat työkokemuksia, mutta ensimmäiset kokemukset eivät aina ole myönteisiä ja yksi tekijöistä tähän voi olla puutteellinen tai vähäinen perehdytys. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millaista on hyvä nuorten työntekijöiden perehdyttäminen ensimmäisten työkokemusten aikana ja kuinka sitä voitaisiin lisätä.
Opinnäytetyössä käsitellään nuorten työntekijöiden perehdyttämistä osana nuorisotyöhön liittyvää työllistämistä. Toimeksiantajana oli Pohjois-Karjalan 4H-piiri, 2014 alkaen Suomen 4H-liitto, Savo-Karjala.
Työn tutkimusote oli laadullinen. Aineisto kerättiin kahdesta ryhmähaastattelusta, joihin osallistui ohjaajia ja 14–18-vuotiaita nuoria työntekijöitä. Aineisto käsiteltiin teoriaohjaavaa analyysia käyttäen. Tulokset osoittavat, että luottamuksellisen ilmapiirin syntyminen ja tasa-arvoisen vuorovaikutuksen toteutuminen ovat merkityksellisiä tekijöitä. Perehdyttämisessä tulisi huomioida kunkin nuoren oppimisen tarpeet ja palautteen tulee olla totuudenmukaista ja kannustavaa. Kahdensuuntainen vuorovaikutus lisää perehdytystä. Johtopäätökseksi on saatu, että hyvä nuorten perehdyttäminen on aktiivista oppimista edistävää ja dialogista. Osaamisalueista tulisi painottaa erityisesti yleisosaamista.
Jatkotutkimuksena voisi selvittää nuorisotyön ohjaajien valmiuksia dialogiseen nuorten perehdyttämiseen. Myös dialogisen perehdyttämisen vaikutuksia nuorten työelämävalmiuksiin olisi mielenkiintoista tutkia.
Opinnäytetyössä käsitellään nuorten työntekijöiden perehdyttämistä osana nuorisotyöhön liittyvää työllistämistä. Toimeksiantajana oli Pohjois-Karjalan 4H-piiri, 2014 alkaen Suomen 4H-liitto, Savo-Karjala.
Työn tutkimusote oli laadullinen. Aineisto kerättiin kahdesta ryhmähaastattelusta, joihin osallistui ohjaajia ja 14–18-vuotiaita nuoria työntekijöitä. Aineisto käsiteltiin teoriaohjaavaa analyysia käyttäen. Tulokset osoittavat, että luottamuksellisen ilmapiirin syntyminen ja tasa-arvoisen vuorovaikutuksen toteutuminen ovat merkityksellisiä tekijöitä. Perehdyttämisessä tulisi huomioida kunkin nuoren oppimisen tarpeet ja palautteen tulee olla totuudenmukaista ja kannustavaa. Kahdensuuntainen vuorovaikutus lisää perehdytystä. Johtopäätökseksi on saatu, että hyvä nuorten perehdyttäminen on aktiivista oppimista edistävää ja dialogista. Osaamisalueista tulisi painottaa erityisesti yleisosaamista.
Jatkotutkimuksena voisi selvittää nuorisotyön ohjaajien valmiuksia dialogiseen nuorten perehdyttämiseen. Myös dialogisen perehdyttämisen vaikutuksia nuorten työelämävalmiuksiin olisi mielenkiintoista tutkia.