Vastasyntyneen elvytyssimulaatio Keski-Suomen Keskussairaalassa
Mäkinen, Emilia (2015)
Mäkinen, Emilia
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504154381
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504154381
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli kehittää vastasyntyneen elvytyskoulutusta Keski-Suomen keskussairaalassa vastasyntyneen hoitoon osallistuvalle henkilökunnalle simulointia hyödyntämällä, sillä elvytystaidon oppimiseksi ja ylläpitämiseksi tarvitaan säännöllistä koulutusta. Opinnäytetyön tavoitteena oli tarkastella henkilökunnan arviota simulaation toteutumisesta sekä oman osaamisen kehittymisestä koulutuksen myötä.
Hoitohenkilökunnalta kerättiin arvio omasta osaamisesta ennen simulaatiokoulutusta ja simulaatiokoulutuksen jälkeen 20.–21.10.2014 järjestetyssä vastasyntyneen elvytyssimulaatiossa. Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat Keski-Suomen keskussairaalassa toimivat vastasyntyneiden osaston hoitajat ja lääkärit, synnytysosaston ja vierihoito-osaston kätilöt sekä sektiosalin henkilökunta. Arviot annettiin Likert asteikolla 1-5. Simulaatioihin osallistui yhteensä 73 henkilöä. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 97 % (n=71). Aineisto analysoitiin IBM SPSS 22 statistics – ohjelman avulla. Avoimen kysymyksen vastaukset analysoitiin teemoitellen.
Jokaisella osaamisen alueella oli kehittymistä verrattaessa tuloksia ennen simulaatiota ja simulaation jälkeen. Teknisten ja ei-teknisten taitojen kehittyminen koulutuksen myötä näkyi erityisesti tiedoissa, tiimityöskentelyssä, elvytysohjeen tuntemuksessa sekä päätöksenteossa. Vastausten perusteella (n=71) simulaatioympäristö (ka= 4,14) ja simuloitu potilastapaus (ka=4,36) koettiin riittävän realistiseksi. Tulosten mukaan jälkipuinnissa oli avoin ja luottamuksellinen ilmapiiri (ka=4,87). Se tuki osaamisen itsearviointia (ka=4,84) ja vahvisti tiimin toimintaa ja yhteistyötä (ka=4,84).
Tulosten perusteella vastasyntyneitä hoitava henkilökunta kokee hyötyvänsä simulaatiokoulutuksesta. Hyvän alkuhoidon turvaamiseksi vastasyntyneen elvytystaidot ovat erittäin tarpeellisia tarkasteltuna potilasturvallisuuden ja vastasyntyneen ennusteen näkökulmasta. Vastasyntyneen elvytyssimulaatioharjoitusten on tarkoitus jäädä osaksi Keski-Suomen keskussairaalan vastasyntyneen elvytyskoulutusohjelmaa.
Hoitohenkilökunnalta kerättiin arvio omasta osaamisesta ennen simulaatiokoulutusta ja simulaatiokoulutuksen jälkeen 20.–21.10.2014 järjestetyssä vastasyntyneen elvytyssimulaatiossa. Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat Keski-Suomen keskussairaalassa toimivat vastasyntyneiden osaston hoitajat ja lääkärit, synnytysosaston ja vierihoito-osaston kätilöt sekä sektiosalin henkilökunta. Arviot annettiin Likert asteikolla 1-5. Simulaatioihin osallistui yhteensä 73 henkilöä. Kyselyn vastausprosentiksi muodostui 97 % (n=71). Aineisto analysoitiin IBM SPSS 22 statistics – ohjelman avulla. Avoimen kysymyksen vastaukset analysoitiin teemoitellen.
Jokaisella osaamisen alueella oli kehittymistä verrattaessa tuloksia ennen simulaatiota ja simulaation jälkeen. Teknisten ja ei-teknisten taitojen kehittyminen koulutuksen myötä näkyi erityisesti tiedoissa, tiimityöskentelyssä, elvytysohjeen tuntemuksessa sekä päätöksenteossa. Vastausten perusteella (n=71) simulaatioympäristö (ka= 4,14) ja simuloitu potilastapaus (ka=4,36) koettiin riittävän realistiseksi. Tulosten mukaan jälkipuinnissa oli avoin ja luottamuksellinen ilmapiiri (ka=4,87). Se tuki osaamisen itsearviointia (ka=4,84) ja vahvisti tiimin toimintaa ja yhteistyötä (ka=4,84).
Tulosten perusteella vastasyntyneitä hoitava henkilökunta kokee hyötyvänsä simulaatiokoulutuksesta. Hyvän alkuhoidon turvaamiseksi vastasyntyneen elvytystaidot ovat erittäin tarpeellisia tarkasteltuna potilasturvallisuuden ja vastasyntyneen ennusteen näkökulmasta. Vastasyntyneen elvytyssimulaatioharjoitusten on tarkoitus jäädä osaksi Keski-Suomen keskussairaalan vastasyntyneen elvytyskoulutusohjelmaa.