Kitaristin vasen käsi
Lindsberg, Maija (2015)
Lindsberg, Maija
Tampereen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504154368
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504154368
Tiivistelmä
Tässä opinnäytetyössä käsitellään klassisen kitaristin vasemman käden tekniikkaa. Aluksi esitellään kitaransoiton perusteita ja tekniikoita, jonka jälkeen annetaan kappalekohtaisia esimerkkejä niiden käytöstä. Tutkimuksen alla olevat kappaleet on valittu sen perusteella, että soitan ne B-tutkinto-ohjelmassani. Kiinnostuksen kohteena ovat erityisesti kohdat, jotka itse olen kokenut hankaliksi tai mielenkiintoisiksi vasemman käden osalta. Pyrin löytämään ratkaisuja ongelmiin ja lisäämään tietoisuuttani vasemman käden toiminnasta.
Opinnäytetyössä puhutaan ensin tietoisuustaidoista. Soitossa tärkeää on se, että pystyy rentoutumaan ja tiedostamaan oman kehonsa asennot ja mahdolliset jännitystilat. Sen jälkeen kerrotaan tarkemmin kitaransoiton perusteista, eli millainen on hyvä soittoasento ja miten kieltä tulisi painaa. Hyvässä soittoasennossa selkä pysyy rennosti suorana ja kädet ovat sopivalla etäisyydellä kitarasta. Sormet ja ranne voi soittaa eri asennoissa riippuen siitä, mikä on eduksi tiettyä kohtaa soittaessa.
Vasemman käden tekniikkaosiossa käydään läpi sormitukset, valmistus, legato, barré ja venytys. Ensin pohditaan sitä, kuinka tehdä hyvät sormitukset, eli millä sormilla eri äänet tulisi soittaa. Valmistus tarkoittaa sormien laittamista valmiiksi paikalleen ennen seuraavan kohdan soittamista. Legatot ovat kahden äänen välisiä liukumia, jotka tehdään näppäämällä kieltä vasemmalla kädellä. Barréssa vasemman käden etusormi painetaan suoraksi otelautaa vasten, jolloin sillä pystytään soittamaan useampi ääni kerralla samalta nauhalta. Venytyksessä sormi joutuu venymään useamman nauhavälin yli painaakseen kaukana toisistaan olevat äänet.
Opinnäytetyön lopussa tutkimuksen alla on kuusi soittokappaletta, joista olen valinnut vasemman käden osalta itselleni vaikeita kohtia. Kohdista on näkyvillä parin tahdin mittainen nuottiesimerkki, jota seuraa selitys. Siinä kerrotaan, mikä kohdassa tuottaa minulle vaikeuksia ja miten olen pyrkinyt ratkaisemaan ongelmat.
Loppupäätelmissä todetaan, että mielestäni tärkeimmät asiat vasemman käden soitossa ovat rentous, käden asennot ja valmistaminen. Rentous liittyy sekä hyvään soittoasentoon että oikeanlaiseen kielten painamistapaan. Käden asennot vaihtelevat soittokohdan mukaan. Yleinen tietoisuus käden mahdollisista asennoista voi auttaa löytämään itselle sopivan tavan soittaa tietty kohta. Sormien valmistaminen ja kappaleiden tiedostava harjoittelu luovat varmuutta soittamiseen ja vakauttavat epävarmaa kättä.
Opinnäytetyössä puhutaan ensin tietoisuustaidoista. Soitossa tärkeää on se, että pystyy rentoutumaan ja tiedostamaan oman kehonsa asennot ja mahdolliset jännitystilat. Sen jälkeen kerrotaan tarkemmin kitaransoiton perusteista, eli millainen on hyvä soittoasento ja miten kieltä tulisi painaa. Hyvässä soittoasennossa selkä pysyy rennosti suorana ja kädet ovat sopivalla etäisyydellä kitarasta. Sormet ja ranne voi soittaa eri asennoissa riippuen siitä, mikä on eduksi tiettyä kohtaa soittaessa.
Vasemman käden tekniikkaosiossa käydään läpi sormitukset, valmistus, legato, barré ja venytys. Ensin pohditaan sitä, kuinka tehdä hyvät sormitukset, eli millä sormilla eri äänet tulisi soittaa. Valmistus tarkoittaa sormien laittamista valmiiksi paikalleen ennen seuraavan kohdan soittamista. Legatot ovat kahden äänen välisiä liukumia, jotka tehdään näppäämällä kieltä vasemmalla kädellä. Barréssa vasemman käden etusormi painetaan suoraksi otelautaa vasten, jolloin sillä pystytään soittamaan useampi ääni kerralla samalta nauhalta. Venytyksessä sormi joutuu venymään useamman nauhavälin yli painaakseen kaukana toisistaan olevat äänet.
Opinnäytetyön lopussa tutkimuksen alla on kuusi soittokappaletta, joista olen valinnut vasemman käden osalta itselleni vaikeita kohtia. Kohdista on näkyvillä parin tahdin mittainen nuottiesimerkki, jota seuraa selitys. Siinä kerrotaan, mikä kohdassa tuottaa minulle vaikeuksia ja miten olen pyrkinyt ratkaisemaan ongelmat.
Loppupäätelmissä todetaan, että mielestäni tärkeimmät asiat vasemman käden soitossa ovat rentous, käden asennot ja valmistaminen. Rentous liittyy sekä hyvään soittoasentoon että oikeanlaiseen kielten painamistapaan. Käden asennot vaihtelevat soittokohdan mukaan. Yleinen tietoisuus käden mahdollisista asennoista voi auttaa löytämään itselle sopivan tavan soittaa tietty kohta. Sormien valmistaminen ja kappaleiden tiedostava harjoittelu luovat varmuutta soittamiseen ja vakauttavat epävarmaa kättä.