Oppimistyylit hius- ja kauneusalan aikuisopinnoissa
Vähäkainu, Tiina (2015)
Vähäkainu, Tiina
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504144334
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504144334
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia Omnian hius- ja kauneusalan aikuisopiston opiskelijoiden subjektiivisia kokemuksia koulutukseen sisältyvistä oppimis- ja ohjaustyyleistä. Tällä hetkellä opinnot suoritetaan monimuoto-opiskeluna koostuen lähiopetuksesta, työssäoppimisesta, verkko- ja etäopiskeluista sekä erilaisista lisäohjauksen muodoista. Tutkimuksessa perehdytään astetta syvemmin kokemuksiin työssäoppimisesta, sillä nykypäivänä ammattiopiskelu ja työelämä ovat tiiviissä vuorovaikutuksessa keskenään.
Työn empiirinen osuus on toteutettu kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa opiskelijoiden mielipiteitä selvitettiin pääosin monivalintakysymysten avulla. Kysymyksillä pyrittiin pääsemään selvyyteen siitä, mihin oppimistyyleissä ollaan tyytyväisiä, mihin vähemmän tyytyväisiä ja minkälaisia odotuksia tai toiveita liittyy tulevaan. Tutkimukseen vastanneet ovat Omnian aikuisopiston parturi-kampaaja- ja kosmetologiopiskelijoita kaikilta vuosikursseilta.
Päällimmäisenä tuloksista nousi esiin lähiopetuksen ja työssäoppimisen kokeminen tärkeimmiksi oppimistyyleiksi. Etä- ja verkko-opiskelu koettiin puolestaan vähemmän hyödyllisiksi niiden alhaisemman tehokkuuden vuoksi. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä Omnian pedagogista suunnitelmaa, jotta käytettävissä olevat opetusresurssit voidaan kohdistaa tehokkaasti oikeisiin asioihin. Tämä on tärkeää myös siksi, että opiskelijat kokisivat opiskelun mielekkääksi ja saisivat siitä parhaan mahdollisen hyödyn.
Työn empiirinen osuus on toteutettu kvantitatiivisena kyselytutkimuksena, jossa opiskelijoiden mielipiteitä selvitettiin pääosin monivalintakysymysten avulla. Kysymyksillä pyrittiin pääsemään selvyyteen siitä, mihin oppimistyyleissä ollaan tyytyväisiä, mihin vähemmän tyytyväisiä ja minkälaisia odotuksia tai toiveita liittyy tulevaan. Tutkimukseen vastanneet ovat Omnian aikuisopiston parturi-kampaaja- ja kosmetologiopiskelijoita kaikilta vuosikursseilta.
Päällimmäisenä tuloksista nousi esiin lähiopetuksen ja työssäoppimisen kokeminen tärkeimmiksi oppimistyyleiksi. Etä- ja verkko-opiskelu koettiin puolestaan vähemmän hyödyllisiksi niiden alhaisemman tehokkuuden vuoksi. Tutkimustuloksia voidaan hyödyntää kehitettäessä Omnian pedagogista suunnitelmaa, jotta käytettävissä olevat opetusresurssit voidaan kohdistaa tehokkaasti oikeisiin asioihin. Tämä on tärkeää myös siksi, että opiskelijat kokisivat opiskelun mielekkääksi ja saisivat siitä parhaan mahdollisen hyödyn.