B2B-asiakkaan tyytyväisyys messutapahtumassa
Helko, Satu; Anttonen, Sara (2015)
Helko, Satu
Anttonen, Sara
Lahden ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504144321
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504144321
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, mistä elementeistä koostuu onnistunut business to business-tapahtuma näytteilleasettajien näkökulmasta. Opinnäytetyön tavoitteena oli myös selvittää näytteilleasettajien tyytyväisyyttä Olut Expo -tapahtumaan ja pyrkiä parantamaan tapahtumaa tutkimustulosten pohjalta. Näytteilleasettajien tyytyväisyyttä mitattiin kahtena peräkkäisenä vuotena kyselytutkimusten avulla. Toimeksiantajana tutkimuksessa toimi tapahtumaa järjestävä yritys Next Life Solutions.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään onnistuneen messutapahtuman elementteihin, B2B-asiakkuuden erikoispiirteisiin ja markkinointiin sekä messutapahtumaan markkinointivälineenä. Tutkimuksellinen osuus toteutettiin kahtena kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusten aineisto kerättiin verkossa Webropol-palvelun avulla ensimmäisen ja toisen Olut Expo -tapahtuman jälkeen vuosina 2013 sekä 2014. Kutsut kyselyyn lähetettiin yritysten messutoiminnoista vastaaville näytteilleasettajille. Kahden vuoden tutkimustulosten avulla selvitimme, oliko näytteilleasettajien kokema tyytyväisyys tapahtumaan parantunut.
Ensimmäisen vuoden, eli vuoden 2013, kyselyn tulokset osoittivat, että tapahtumalla on parantamisen varaa usealla osa-alueella. Vuoden 2013 kyselyn tuloksien ja teoriaan nojaten teimme tapahtuman järjestäjälle parannusehdotuksia Olut Expo 2014 -tapahtumaa varten. Vuoden 2014 Olut Expon jälkeen suoritetussa kyselyssä näytteilleasettajien kokema tyytyväisyys oli kasvanut jonkin verran edellisvuodesta, vaikka joitain puutteita tapahtumalla edelleen oli.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että näytteilleasettajien mielestä onnistunut B2B
-tapahtuma koostuu onnistuneesta tapahtuman organisoinnista, tehokkaasta markkinoinnista, hyvin informoidusta ja kyltein opastetusta selkeästä kokonaisuudesta sekä tarkkaan harkituista tapahtumapäivistä. Olut Expo on tuloksien mukaan parantunut vuoden 2013 ja vuoden 2014 välillä, vaikka tapahtumalla on vielä joitain puutteita muun muassa yleisissä järjestelyissä, messujen ohjelmistossa, viestinnässä ja tapahtuman pituudessa.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa perehdytään onnistuneen messutapahtuman elementteihin, B2B-asiakkuuden erikoispiirteisiin ja markkinointiin sekä messutapahtumaan markkinointivälineenä. Tutkimuksellinen osuus toteutettiin kahtena kvantitatiivisena eli määrällisenä tutkimuksena. Tutkimusten aineisto kerättiin verkossa Webropol-palvelun avulla ensimmäisen ja toisen Olut Expo -tapahtuman jälkeen vuosina 2013 sekä 2014. Kutsut kyselyyn lähetettiin yritysten messutoiminnoista vastaaville näytteilleasettajille. Kahden vuoden tutkimustulosten avulla selvitimme, oliko näytteilleasettajien kokema tyytyväisyys tapahtumaan parantunut.
Ensimmäisen vuoden, eli vuoden 2013, kyselyn tulokset osoittivat, että tapahtumalla on parantamisen varaa usealla osa-alueella. Vuoden 2013 kyselyn tuloksien ja teoriaan nojaten teimme tapahtuman järjestäjälle parannusehdotuksia Olut Expo 2014 -tapahtumaa varten. Vuoden 2014 Olut Expon jälkeen suoritetussa kyselyssä näytteilleasettajien kokema tyytyväisyys oli kasvanut jonkin verran edellisvuodesta, vaikka joitain puutteita tapahtumalla edelleen oli.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että näytteilleasettajien mielestä onnistunut B2B
-tapahtuma koostuu onnistuneesta tapahtuman organisoinnista, tehokkaasta markkinoinnista, hyvin informoidusta ja kyltein opastetusta selkeästä kokonaisuudesta sekä tarkkaan harkituista tapahtumapäivistä. Olut Expo on tuloksien mukaan parantunut vuoden 2013 ja vuoden 2014 välillä, vaikka tapahtumalla on vielä joitain puutteita muun muassa yleisissä järjestelyissä, messujen ohjelmistossa, viestinnässä ja tapahtuman pituudessa.