Liiketunnistinkonsolipelit toimintaterapian interventiomenetelmänä
Toura, Taru; Venäläinen, Arttu (2015)
Toura, Taru
Venäläinen, Arttu
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504144319
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504144319
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme on integroiva kirjallisuuskatsaus kuluttajakäyttöön suunnattujen liike-tunnistinkonsolipelien käytöstä toimintaterapian interventiomenetelmänä. Kohderyh-mänä ovat lapset.
Toimintaterapia on jatkuvasti kehittyvä ala, jossa kuntoutus pyritään toteuttamaan asiak-kaalle mielekkäällä tavalla. Toimintaterapeutit etsivätkin aktiivisesti uusia interventiome-netelmiä ja tällä hetkellä yksi ajankohtaisista aiheista on tietotekniikka sekä sen hyödyn-täminen toimintaterapiassa. Koska aiheesta ei ole vielä kovinkaan runsaasti tutkimustie-toa, halusimme tehdä kirjallisuuskatsauksen jonka avulla saisimme koottua yhteen jo olemassa olevia tutkimuksia ja niiden tuloksia. Halusimme etenkin selvittää millaisten asiakasryhmien kanssa liiketunnistinpelejä on käytetty ja mihin tuloksiin kyseisellä inter-ventiomenetelmällä on päästy. Lisäksi olimme kiinnostuneita tietämään mihin menetel-mällä on pyritty vaikuttamaan. Kirjallisuuskatsaukseen koottu tutkimusaineisto on julkais-tu aikavälillä 2009-2014. Tutkimuksissa on käytetty interventiovälineenä Nintendo Wii-, sekä PlayStation2 -pelikonsoleita.
Kirjallisuuskatsauksessamme käsiteltyjen tutkimusten tulokset olivat pääasiassa positiivi-sia ja toiveikkaita menetelmän suhteen, mutta lähes poikkeuksetta jokaisessa tutkimuk-sessa kaivattiin lisätutkimusta menetelmän tehokkuudesta. Luotettavien tulosten saa-miseksi olisi tärkeää tehdä lisätutkimuksia aiheeseen liittyen.
Toimintaterapia on jatkuvasti kehittyvä ala, jossa kuntoutus pyritään toteuttamaan asiak-kaalle mielekkäällä tavalla. Toimintaterapeutit etsivätkin aktiivisesti uusia interventiome-netelmiä ja tällä hetkellä yksi ajankohtaisista aiheista on tietotekniikka sekä sen hyödyn-täminen toimintaterapiassa. Koska aiheesta ei ole vielä kovinkaan runsaasti tutkimustie-toa, halusimme tehdä kirjallisuuskatsauksen jonka avulla saisimme koottua yhteen jo olemassa olevia tutkimuksia ja niiden tuloksia. Halusimme etenkin selvittää millaisten asiakasryhmien kanssa liiketunnistinpelejä on käytetty ja mihin tuloksiin kyseisellä inter-ventiomenetelmällä on päästy. Lisäksi olimme kiinnostuneita tietämään mihin menetel-mällä on pyritty vaikuttamaan. Kirjallisuuskatsaukseen koottu tutkimusaineisto on julkais-tu aikavälillä 2009-2014. Tutkimuksissa on käytetty interventiovälineenä Nintendo Wii-, sekä PlayStation2 -pelikonsoleita.
Kirjallisuuskatsauksessamme käsiteltyjen tutkimusten tulokset olivat pääasiassa positiivi-sia ja toiveikkaita menetelmän suhteen, mutta lähes poikkeuksetta jokaisessa tutkimuk-sessa kaivattiin lisätutkimusta menetelmän tehokkuudesta. Luotettavien tulosten saa-miseksi olisi tärkeää tehdä lisätutkimuksia aiheeseen liittyen.