Blogiyhteistyön tuoma hyöty hotellin liiketoiminnalle: Ammattinukkuja, Bloggaajakortti ja Blogger’s Inn
Innocenti, Nicole; Do, Van (2015)
Innocenti, Nicole
Do, Van
HAAGA-HELIA ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504134290
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504134290
Tiivistelmä
Yritysten markkinointitoimenpiteet ovat siirtymässä yhä enemmän internetiin ja digitaaliseen muotoon, mihin vaikuttaa pitkälti muuttunut kuluttajakäyttäytyminen sekä mobiililaitteiden yleisyys. Internetissä toimivat nykypäivänä niin suuret kuin pienetkin yritykset eri aloilta ja siitä on tullut joillekin yrityksille jopa ydinliiketoiminnan keskeinen osa. Internetin kasvavan suosion myötä kuluttajien huomiosta ja ajasta käydään jatkuvasti kiristyvää kilpailua. Kuluttajat päättävät yhä useammin yrityksen menestymisestä, joten oikeiden markkinointikanavien löytäminen tulee yrityksille yhä tärkeämmäksi kilpailutekijäksi.
Suomessa kilpailu hotellimarkkinoilla on kovaa ja siksi alalla pärjääminen vaatii hotelleilta valtavaa muutoskykyä sekä jatkuvaa uuden oppimista ja omaksumista. Asiakkaiden huomion saamiseksi tarvitaan yhä kohdennetumpaa ja parempaa kuluttajien hyödyllisiksi kokemaa sisältöä. Ihmiset jakavat yhä enemmän asiakaskokemuksiaan sosiaalisessa mediassa ja siksi sisällöllä on entistä tärkeämpi merkitys yrityksen liiketoiminnalle. Yhä suurempi osa suosittelusta tapahtuu verkossa ja erityisesti blogeista haetaan aktiivisesti apua käytännön kulutuspäätöksiin.
Tämä opinnäytetyö tutkii kolmea erilaista blogiyhteistyömuotoa, jotka ovat Ammattinukkuja, Bloggaajakortti ja Blogger’s Inn. Tutkimuksen kohdejoukkoon kuuluu yksityisomistuksessa toimiva Hotel Finn sekä kaksi hotelliketjua, jotka ovat Sokos Hotels ja Scandic Hotels. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitkä ovat yritysten tarpeet ja tavoitteet blogiyhteistöille ja mitä hyötyjä valitut tutkimuskohteet ovat saaneet blogiyhteistöistä. Tarkoituksena on myös tutkimustulosten pohjalta pohtia ja tehdä johtopäätöksiä siitä, kannattaako muidenkin hotelliyritysten ryhtyä blogiyhteistyöhön.
Tutkimusaihe valittiin sen ajankohtaisuuden vuoksi ja tutkimus rajattiin Suomen sisälle, koska haluttiin tutkia blogiyhteistyön merkitystä Suomessa toimiville hotelliyrityksille. Opinnäytetyö aloitettiin syyskuussa 2014. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä teemahaastattelun keinoin. Tutkimukseen haastateltiin kunkin yrityksen blogiyhteistyöstä vastaavaa henkilöä ja haastattelut suoritettiin lokakuun ja joulukuun välisenä aikana vuonna 2014.
Tutkimustulokset osoittavat, että blogiyhteistyö parantaa hakukoneoptimointia ja lisää yrityksen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Jotta blogiyhteistyöstä saataisiin maksimaalinen hyöty irti, on yrityksen laadittava toimintasuunnitelma, josta käy ilmi yhteistyön tavoitteet ja toiminnan periaatteet. Blogiyhteistyöhön ryhtyminen on lähdettävä aina ennalta määritellyistä tavoitteista. Minkä tahansa yhteistyön tehoa on vaikea todentaa ilman määriteltyjä tavoitteita ja niiden kunnollista seurantaa ja tulosten mittaamista. Blogiyhteistyöstä saatava hyöty on pitkälti yrityksestä itsestään kiinni.
Suomessa kilpailu hotellimarkkinoilla on kovaa ja siksi alalla pärjääminen vaatii hotelleilta valtavaa muutoskykyä sekä jatkuvaa uuden oppimista ja omaksumista. Asiakkaiden huomion saamiseksi tarvitaan yhä kohdennetumpaa ja parempaa kuluttajien hyödyllisiksi kokemaa sisältöä. Ihmiset jakavat yhä enemmän asiakaskokemuksiaan sosiaalisessa mediassa ja siksi sisällöllä on entistä tärkeämpi merkitys yrityksen liiketoiminnalle. Yhä suurempi osa suosittelusta tapahtuu verkossa ja erityisesti blogeista haetaan aktiivisesti apua käytännön kulutuspäätöksiin.
Tämä opinnäytetyö tutkii kolmea erilaista blogiyhteistyömuotoa, jotka ovat Ammattinukkuja, Bloggaajakortti ja Blogger’s Inn. Tutkimuksen kohdejoukkoon kuuluu yksityisomistuksessa toimiva Hotel Finn sekä kaksi hotelliketjua, jotka ovat Sokos Hotels ja Scandic Hotels. Opinnäytetyön tavoitteena on selvittää, mitkä ovat yritysten tarpeet ja tavoitteet blogiyhteistöille ja mitä hyötyjä valitut tutkimuskohteet ovat saaneet blogiyhteistöistä. Tarkoituksena on myös tutkimustulosten pohjalta pohtia ja tehdä johtopäätöksiä siitä, kannattaako muidenkin hotelliyritysten ryhtyä blogiyhteistyöhön.
Tutkimusaihe valittiin sen ajankohtaisuuden vuoksi ja tutkimus rajattiin Suomen sisälle, koska haluttiin tutkia blogiyhteistyön merkitystä Suomessa toimiville hotelliyrityksille. Opinnäytetyö aloitettiin syyskuussa 2014. Opinnäytetyö toteutettiin kvalitatiivisella tutkimusmenetelmällä teemahaastattelun keinoin. Tutkimukseen haastateltiin kunkin yrityksen blogiyhteistyöstä vastaavaa henkilöä ja haastattelut suoritettiin lokakuun ja joulukuun välisenä aikana vuonna 2014.
Tutkimustulokset osoittavat, että blogiyhteistyö parantaa hakukoneoptimointia ja lisää yrityksen näkyvyyttä sosiaalisessa mediassa. Jotta blogiyhteistyöstä saataisiin maksimaalinen hyöty irti, on yrityksen laadittava toimintasuunnitelma, josta käy ilmi yhteistyön tavoitteet ja toiminnan periaatteet. Blogiyhteistyöhön ryhtyminen on lähdettävä aina ennalta määritellyistä tavoitteista. Minkä tahansa yhteistyön tehoa on vaikea todentaa ilman määriteltyjä tavoitteita ja niiden kunnollista seurantaa ja tulosten mittaamista. Blogiyhteistyöstä saatava hyöty on pitkälti yrityksestä itsestään kiinni.