LASTENTARHANOPETTAJIEN JA LASTENHOITAJIEN KÄSITYKSIÄ OPETTAJIEN PEDAGOGISESTA VASTUUSTA
Saarinen, Kirsi (2015)
Saarinen, Kirsi
Diakonia-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504104199
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504104199
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää lastentarhanopettajien ja hoitajien käsityksiä pedagogisesta vastuusta. Opinnäytetyö selvittää, miten pedagogista vastuuta toteutetaan käytännössä ja miten se toimii osana asiantuntijuutta sekä mikä koulutuksen ja kokemuksen suhde on pedagogiseen vastuuseen.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena jossa vastaajia olivat lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat. Tutkimusote ja tutkimuksen analysointi perustuivat fenomenografisiin lähtökohtiin. Tarkastelun kohteena olivat vastaajien kertomat kokemukset. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella avoimin kysymyksin. Kyselyyn vastaajat olivat päiväkodista, jossa tarjotaan myös vuorohoitoa. Kysely jaettiin 10 opettajalle, joista 4 opettajaa oli päiväpäiväkodista ja 6 vuorohoidosta. Sekä 8 hoitajalle, joista 4 oli päiväpäiväkodista ja 4 vuorohoidosta. Vastauksia palautui yhteensä 9, joista 5 oli lastentarhanopettajilta 4 lasten-hoitajilta. Lastentarhanopettajat ja hoitajat toimivat tiimeissä ja siksi haastateltiin molempia ammattiryhmiä.
Tutkimuksen tulosten mukaan opettajan pedagoginen vastuu ajateltiin olevan vastuuta laadukkaasta päivähoidosta ja ymmärrystä omasta toiminnasta. Toiminnan suunnittelun päävastuu ajateltiin olevan lastentarhanopettajalla. Toimintaa suunniteltiin ja toteutettiin kuitenkin yhdessä muun tiimin kanssa. Koulutusta pidettiin merkityksellisenä. Johtopäätöksenä on että koulutus antaa opettajalle erityisen vastuun ryhmän toiminnan suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista. Koulutuksen antama teoria ja kokemuksen suoma varmuus vahvistavat opettajan ammatti-identiteettiä.
Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena jossa vastaajia olivat lastentarhanopettajat ja lastenhoitajat. Tutkimusote ja tutkimuksen analysointi perustuivat fenomenografisiin lähtökohtiin. Tarkastelun kohteena olivat vastaajien kertomat kokemukset. Tutkimus toteutettiin kyselylomakkeella avoimin kysymyksin. Kyselyyn vastaajat olivat päiväkodista, jossa tarjotaan myös vuorohoitoa. Kysely jaettiin 10 opettajalle, joista 4 opettajaa oli päiväpäiväkodista ja 6 vuorohoidosta. Sekä 8 hoitajalle, joista 4 oli päiväpäiväkodista ja 4 vuorohoidosta. Vastauksia palautui yhteensä 9, joista 5 oli lastentarhanopettajilta 4 lasten-hoitajilta. Lastentarhanopettajat ja hoitajat toimivat tiimeissä ja siksi haastateltiin molempia ammattiryhmiä.
Tutkimuksen tulosten mukaan opettajan pedagoginen vastuu ajateltiin olevan vastuuta laadukkaasta päivähoidosta ja ymmärrystä omasta toiminnasta. Toiminnan suunnittelun päävastuu ajateltiin olevan lastentarhanopettajalla. Toimintaa suunniteltiin ja toteutettiin kuitenkin yhdessä muun tiimin kanssa. Koulutusta pidettiin merkityksellisenä. Johtopäätöksenä on että koulutus antaa opettajalle erityisen vastuun ryhmän toiminnan suunnittelusta, toteutuksesta ja arvioinnista. Koulutuksen antama teoria ja kokemuksen suoma varmuus vahvistavat opettajan ammatti-identiteettiä.