SOMEBODY® TOIMINTAMALLIN SOVELTAMINEN YLÄKOULUN TOIMINTAYMPÄRISTÖSSÄ
Rytölä, Johanna; Kantonen, Anna (2014)
Rytölä, Johanna
Kantonen, Anna
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2014
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504104191
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504104191
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö on tehty osana SomeBody®- toimintamallin kehittämishanketta ja on julkaistu osana artikkelikokoelmaa SomeBody®- lukkojen avaajana. Julkaisu opinnäytetyön liitteenä.
SomeBody®- menetelmä on asiakkaiden fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin keskittyvä kokonaisvaltainen toimintamalli. SomeBody® on syntynyt moniammatillisena yhteistyönä, mahdollistaen uudenlaisen lähestymistavan ja luoden työvälineitä nuorten kanssa työskenteleville henkilöille. Malli on sovellettavissa kuntouttavaan ja ennaltaehkäisevään työhön esimerkiksi kouluissa, mielenterveystyössä ja vapaa-ajantoiminnassa.
Ryhmätoiminnan tarkoituksena oli tutustua omaan kehoon ja mieleen, sekä tarkastella niiden vaikutusta toisiinsa kehotietoisuutta ja minäkäsitystä vahvistaen. Opinnäytetyö toteutettiin ryhmätoimintana terveydenhoitajan ja koulukuraattorin valitsemille yhdeksäsluokkalaisille oppilaille. Ryhmä kokoontui yhteensä kuusi kertaa yhden kuukauden aikana. Ryhmäkertojen teemat olivat tutustuminen ja orientaatio, hengitys, minäkuva, tunteet, oma keho, voimaannuttava valokuvaus ja ryhmän lopetus. Ryhmätoiminnan läpi kulkevat teemat olivat hengitys, rentoutuminen ja harjoitusten purkukeskustelut.
Koulun ja kouluympäristön merkitys itseään etsivälle ja kehittyvälle nuorelle on merkittävä. Yläkoulussa, jossa opinnäytetyö toteutettiin, havaittiin selkeästi tarvetta uusille työkaluille ja Somebody®- menetelmän kaltaiselle toiminnalle nuorten kanssa. Tarve tuli ilmi etenkin koulun terveydenhoitajalta. Harjoitteista muodostui kokonaisvaltainen menetelmä, joka auttaa nuoria löytämään keinoja omasta hyvinvoinnistaan huolehtimiseen. Toteutetun ryhmätoiminnan tulosten mukaan on selvää, että vastaavanlaisesta toiminnasta hyötyvät yläkoulua käyvät nuoret, joilla on itsensä kehittämisen tarpeita tai muun erityisen tuen tarvetta.
Jatkossa SomeBody®- toimintamallia voisi soveltaa myös muille kohderyhmille nuorten lisäksi. Nuortenkin parissa SomeBody®- toimintaa voisi edelleen kehittää ja laajentaa esimerkiksi osaksi vapaa-ajan harrastustoimintaa. Työtä riittää myös laajan harjoitepankin kokoamisessa, toimintamallia käyttävien perehdyttämisessä ja tarvekohteiden kartoittamisessa.
SomeBody®- menetelmä on asiakkaiden fyysiseen, psyykkiseen ja sosiaaliseen hyvinvointiin keskittyvä kokonaisvaltainen toimintamalli. SomeBody® on syntynyt moniammatillisena yhteistyönä, mahdollistaen uudenlaisen lähestymistavan ja luoden työvälineitä nuorten kanssa työskenteleville henkilöille. Malli on sovellettavissa kuntouttavaan ja ennaltaehkäisevään työhön esimerkiksi kouluissa, mielenterveystyössä ja vapaa-ajantoiminnassa.
Ryhmätoiminnan tarkoituksena oli tutustua omaan kehoon ja mieleen, sekä tarkastella niiden vaikutusta toisiinsa kehotietoisuutta ja minäkäsitystä vahvistaen. Opinnäytetyö toteutettiin ryhmätoimintana terveydenhoitajan ja koulukuraattorin valitsemille yhdeksäsluokkalaisille oppilaille. Ryhmä kokoontui yhteensä kuusi kertaa yhden kuukauden aikana. Ryhmäkertojen teemat olivat tutustuminen ja orientaatio, hengitys, minäkuva, tunteet, oma keho, voimaannuttava valokuvaus ja ryhmän lopetus. Ryhmätoiminnan läpi kulkevat teemat olivat hengitys, rentoutuminen ja harjoitusten purkukeskustelut.
Koulun ja kouluympäristön merkitys itseään etsivälle ja kehittyvälle nuorelle on merkittävä. Yläkoulussa, jossa opinnäytetyö toteutettiin, havaittiin selkeästi tarvetta uusille työkaluille ja Somebody®- menetelmän kaltaiselle toiminnalle nuorten kanssa. Tarve tuli ilmi etenkin koulun terveydenhoitajalta. Harjoitteista muodostui kokonaisvaltainen menetelmä, joka auttaa nuoria löytämään keinoja omasta hyvinvoinnistaan huolehtimiseen. Toteutetun ryhmätoiminnan tulosten mukaan on selvää, että vastaavanlaisesta toiminnasta hyötyvät yläkoulua käyvät nuoret, joilla on itsensä kehittämisen tarpeita tai muun erityisen tuen tarvetta.
Jatkossa SomeBody®- toimintamallia voisi soveltaa myös muille kohderyhmille nuorten lisäksi. Nuortenkin parissa SomeBody®- toimintaa voisi edelleen kehittää ja laajentaa esimerkiksi osaksi vapaa-ajan harrastustoimintaa. Työtä riittää myös laajan harjoitepankin kokoamisessa, toimintamallia käyttävien perehdyttämisessä ja tarvekohteiden kartoittamisessa.