Tytön tie brändivaltiattareksi
Melto, Laura (2015)
Melto, Laura
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504094115
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504094115
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, millaisessa maailmassa tämän päivän tytöt elävät. Keskeisiä teemoja olivat ulkonäköihanteet, median käyttö, seksualisointi ja kulutustottumukset. Tutkimusosuudessa haastateltiin neljää 15 –vuotiasta tyttöä heidän kosmetiikan kulutustottumuksistaan. Tutkimus suoritettiin helsinkiläisessä koulussa lokakuussa 2014. Työn tarkoituksena oli selvittää, millaisia kuluttajia nuoret tytöt ovat ja kuinka he kokevat mediamaailman aiheuttamat ulkonäköpaineet. Tärkeätä oli selvittää, kenen vastuulla on tyttöjen mediakasvatus ja millaista lapsiin kohdistuvan markkinoinnin tulisi olla. Koska tytöt ovat aktiivisia sosiaalisen median käyttäjiä, sivuttiin työssä myös tätä aihepiiriä ja sitä kuinka tavoittaa tytöt.
Lähteet olivat pääsääntöisesti kotimaisia ja ulkomaisia kirjoja. Ajankohtaista tyttötutkimusta on tehty niin USA:ssa kuin Suomessakin. Tutkimusten mukaan tytöt kokevat ulkonäköpaineita ja erityisesti laihuus on heille tärkeää. Tekemästäni tutkimuksesta selviää, että kosmetiikan kuluttamisella on vaikutus tyttöryhmien toimintaan ja että tytöt ovat myös jonkin verran tietoisia mainonnan keinoista. Harvinainen tai kallis kosmetiikkatuote tuo arvonantoa käyttäjälleen muiden tyttöjen silmissä. Joku vastaajista tiedosti jopa sen, että mainoskuvat ovat käsiteltyjä.
Lähteet olivat pääsääntöisesti kotimaisia ja ulkomaisia kirjoja. Ajankohtaista tyttötutkimusta on tehty niin USA:ssa kuin Suomessakin. Tutkimusten mukaan tytöt kokevat ulkonäköpaineita ja erityisesti laihuus on heille tärkeää. Tekemästäni tutkimuksesta selviää, että kosmetiikan kuluttamisella on vaikutus tyttöryhmien toimintaan ja että tytöt ovat myös jonkin verran tietoisia mainonnan keinoista. Harvinainen tai kallis kosmetiikkatuote tuo arvonantoa käyttäjälleen muiden tyttöjen silmissä. Joku vastaajista tiedosti jopa sen, että mainoskuvat ovat käsiteltyjä.