Merkityksellisiä kaikki omalla tavallaan – Lastentarhanopettajien lapsikäsityksiä lappeenrantalaisessa päiväkodissa
Tervonen, Elina (2015)
Tervonen, Elina
Saimaan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504084078
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504084078
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tarkoituksena oli tutkia, millaisia lapsikäsityksiä lastentarhanopettajilla on lappeenrantalaisessa päiväkodissa ja miten lapsikäsitykset vaikuttavat arjen työhön ja lasten kohtaamiseen. Tavoitteena oli tuottaa tietoa lapsikäsityksistä sekä herätellä lastentarhanopettajia pohtimaan omaa lapsikäsitystään ja sen vaikutusta.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksesta sekä lapsikäsitysteoriasta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla alkuvuodesta 2015. Haastatteluihin osallistui viisi lastentarhanopettajaa lappeenrantalaisesta päiväkodista. Aineisto analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimustuloksissa esitettiin myös useita alkuperäisilmaisuja haastatteluista.
Opinnäytetyön tulosten mukaan lappeenrantalaisessa päiväkodissa lapsi nähtiin kompetenttina, kehittyvänä ja sosiaalisena yksilönä ja lapsiin yhdistettiin vahvasti toimijuus ja luovuus. Lastentarhanopettajien toiminnassa lapsikäsitys näkyi lapsilähtöisyyteen pyrkimisenä, lapsen osallistamisena ja yksilöllisyyden huomioimisena. Lapsen kohtaamisissa lapsen kuuleminen ja kunnioitus nähtiin tärkeänä.
Jatkotutkimusaiheina voisivat olla myös vastaavan tutkimuksen tekeminen muille varhaiskasvatuksessa työskenteleville ammattiryhmille. Lisäksi voisi tutkia myös, millaista ammatillista reflektointia lastentarhanopettajat työssään tekevät.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys koostuu varhaiskasvatuksesta sekä lapsikäsitysteoriasta. Opinnäytetyö toteutettiin laadullisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastattelulla alkuvuodesta 2015. Haastatteluihin osallistui viisi lastentarhanopettajaa lappeenrantalaisesta päiväkodista. Aineisto analysoitiin käyttäen laadullista sisällönanalyysiä. Tutkimustuloksissa esitettiin myös useita alkuperäisilmaisuja haastatteluista.
Opinnäytetyön tulosten mukaan lappeenrantalaisessa päiväkodissa lapsi nähtiin kompetenttina, kehittyvänä ja sosiaalisena yksilönä ja lapsiin yhdistettiin vahvasti toimijuus ja luovuus. Lastentarhanopettajien toiminnassa lapsikäsitys näkyi lapsilähtöisyyteen pyrkimisenä, lapsen osallistamisena ja yksilöllisyyden huomioimisena. Lapsen kohtaamisissa lapsen kuuleminen ja kunnioitus nähtiin tärkeänä.
Jatkotutkimusaiheina voisivat olla myös vastaavan tutkimuksen tekeminen muille varhaiskasvatuksessa työskenteleville ammattiryhmille. Lisäksi voisi tutkia myös, millaista ammatillista reflektointia lastentarhanopettajat työssään tekevät.