Kalannin alakoululaisten hampaidenhoitotottumukset ja tiedot suu- ja hammassairauksista
Rostén, Emilia (2015)
Rostén, Emilia
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504074004
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504074004
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää ala-asteikäisten lasten tietoja suu- ja hammassairauksista, niiden ehkäisystä ja hoidosta sekä heidän hampaidenhoitotottumuksiaan. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa tietoa, jota voidaan hyödyntää terveyskasvatuksen tukena koulussa.
Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat Kalannin alakoulun 3.-6. luokan oppilaat (N=136). Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Aineisto kerättiin opinnäytetyötä varten laaditulla kyselylomakkeella, joka sisälsi monivalintakysymyksiä. Kyselylomakkeeseen vastasi 101 oppilasta eli vastausprosentiksi muodostui 74 %. Aineisto analysoitiin Excel – taulukkolaskentaohjelman avulla. Tulokset esitettiin sanallisesti ja taulukon avulla. Kuvioita käytettiin selventämään tutkimustuloksia.
Tutkimustulosten mukaan lasten hampaidenhoitotottumuksissa on parantamisen varaa. Tutkimuksessa saatiin paljon aiempien tutkimusten mukaisia tuloksia. Vain noin puolet oppilaista harjasi hampaansa suositusten mukaisesti kahdesti päivässä. Hammasvälien puhdistaminen oli oppilaiden keskuudessa hyvin vähäistä. Myös ksylitolituotteita käytettiin melko vähän. Makeiden herkkujen napostelu ja sokeripitoisten juomien juominen oli yleistä. Lasten tiedot suu- ja hammassairauksista olivat puolestaan melko hyvät. Lapset tiesivät, kuinka suuta ja hampaita tulisi hoitaa, mutta eivät toimineet suositusten mukaisesti.
Tutkimustulosten perusteella haasteena olisi saada lapset noudattamaan suositusten mukaisia hampaidenhoitotottumuksia. Jatkossa lasten motivointi ja vanhempien osallistuminen lastensa hampaiden hoitoon olisi tärkeää. Jatkotutkimuksina voisi tutkia esimerkiksi, millaiset hampaidenhoitotottumukset ja tiedot suu- ja hammassairauksista ja niiden ehkäisystä yläkoululaisilla tai muiden koulujen alakoululaisilla on. Jatkotutkimuksena voisi selvittää myös, miksi lapset eivät hoida hampaitaan suositusten mukaan. Olisi mielenkiintoista myös selvittää esimerkiksi kouluterveydenhoitajien valmiuksia suun ja hampaiden hoidon terveysneuvonnassa. Projektina oppilaille voisi järjestää ohjaustilanteen suun ja hampaiden hoidosta.
Opinnäytetyön kohderyhmänä olivat Kalannin alakoulun 3.-6. luokan oppilaat (N=136). Opinnäytetyössä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä tutkimusta. Aineisto kerättiin opinnäytetyötä varten laaditulla kyselylomakkeella, joka sisälsi monivalintakysymyksiä. Kyselylomakkeeseen vastasi 101 oppilasta eli vastausprosentiksi muodostui 74 %. Aineisto analysoitiin Excel – taulukkolaskentaohjelman avulla. Tulokset esitettiin sanallisesti ja taulukon avulla. Kuvioita käytettiin selventämään tutkimustuloksia.
Tutkimustulosten mukaan lasten hampaidenhoitotottumuksissa on parantamisen varaa. Tutkimuksessa saatiin paljon aiempien tutkimusten mukaisia tuloksia. Vain noin puolet oppilaista harjasi hampaansa suositusten mukaisesti kahdesti päivässä. Hammasvälien puhdistaminen oli oppilaiden keskuudessa hyvin vähäistä. Myös ksylitolituotteita käytettiin melko vähän. Makeiden herkkujen napostelu ja sokeripitoisten juomien juominen oli yleistä. Lasten tiedot suu- ja hammassairauksista olivat puolestaan melko hyvät. Lapset tiesivät, kuinka suuta ja hampaita tulisi hoitaa, mutta eivät toimineet suositusten mukaisesti.
Tutkimustulosten perusteella haasteena olisi saada lapset noudattamaan suositusten mukaisia hampaidenhoitotottumuksia. Jatkossa lasten motivointi ja vanhempien osallistuminen lastensa hampaiden hoitoon olisi tärkeää. Jatkotutkimuksina voisi tutkia esimerkiksi, millaiset hampaidenhoitotottumukset ja tiedot suu- ja hammassairauksista ja niiden ehkäisystä yläkoululaisilla tai muiden koulujen alakoululaisilla on. Jatkotutkimuksena voisi selvittää myös, miksi lapset eivät hoida hampaitaan suositusten mukaan. Olisi mielenkiintoista myös selvittää esimerkiksi kouluterveydenhoitajien valmiuksia suun ja hampaiden hoidon terveysneuvonnassa. Projektina oppilaille voisi järjestää ohjaustilanteen suun ja hampaiden hoidosta.