Hoitotyön rakenteisen kirjaamisen kehittäminen Kaukolankodissa
Lehtomäki, Soile (2015)
Lehtomäki, Soile
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504073981
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504073981
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli hoitotyön rakenteinen kirjaaminen Kaukolankodissa. Projektin tarkoituksena oli kouluttaa Kaukolankodin hoitohenkilökuntaa rakenteisessa kirjaamisessa ja tavoitteena oli antaa hoitohenkilökunnalle työkaluja helpottamaan päivittäistä kirjaamista.
Kaukolankoti siirtyi sähköiseen potilastietojärjestelmä Efficaan keväällä 2013. Hoitotyöntekijöille manuaalisesta dokumentoinnista siirtyminen sähköiselle alustalle kirjaamiseen tuntui vieraalta ja vaikealta. Komponenttien sisällöt olivat epäselviä ja FinCC-luokitusten käyttö oli vähäistä. Kaukolankodin toiveena oli saada koulutusta päivittäiseen hoitotyön kirjaamiseen heidän tarpeistaan ja lähtökohdistaan.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina, joka sisälsi kahdeksan koulutuskertaa neljällä osastolla. Jokaisella osastolla oli kaksi koulutuskertaa ja ne oli jaettu teoriaosuuteen sekä käytännönharjoitteluun. Teoriaosuudet olivat kaikilla osastoilla samansisältöiset, käytännön harjoittelut vaihtelivat osallistujien mielenkiinnon mukaan. Koulutuksessa käsiteltiin rakenteista kirjaamista hoitotyön prosessin mukaan FinCC-luokituksia apuna käyttäen.
Koulutusta arvioitiin hoitohenkilökunnalle tehdyllä strukturoidulla palautekyselyllä, jossa oli mahdollisuus myös vapaamuotoiselle palautteelle. Palautekyselyssä kysyttiin koulutuksen tarpeellisuudesta, sisällöstä ja sen käytettävyydestä hoitotyössä. Palautekyselyiden perusteella koulutus oli tarpeellinen, hyödyllinen ja odotettu. Suullisten ja kirjallisten palautteiden mukaan, osallistujat saivat koulutuksesta uutta tietoa ja koulutus kiinnitti huomiota osallistujien omaan kirjaamiseen. Hankalaksi koettiin kansallisesti yhtenäisesti laaditun hoitotyön kirjaamismallin käytettävyys käytössä olevalla potilastietojärjestelmällä.
Tulevaisuudessa voitaisiin tutkia koulutuksen vaikuttavuutta ja rakenteisen kirjaamisen kehittymistä Kaukolankodissa. Myös kansallisesti yhtenäisesti laaditun kirjaamismallin käytettävyyden muokkaaminen sopivammaksi heidän tarpeisiinsa voisi olla hyvä kehittämiskohde.
Kaukolankoti siirtyi sähköiseen potilastietojärjestelmä Efficaan keväällä 2013. Hoitotyöntekijöille manuaalisesta dokumentoinnista siirtyminen sähköiselle alustalle kirjaamiseen tuntui vieraalta ja vaikealta. Komponenttien sisällöt olivat epäselviä ja FinCC-luokitusten käyttö oli vähäistä. Kaukolankodin toiveena oli saada koulutusta päivittäiseen hoitotyön kirjaamiseen heidän tarpeistaan ja lähtökohdistaan.
Opinnäytetyö toteutettiin projektina, joka sisälsi kahdeksan koulutuskertaa neljällä osastolla. Jokaisella osastolla oli kaksi koulutuskertaa ja ne oli jaettu teoriaosuuteen sekä käytännönharjoitteluun. Teoriaosuudet olivat kaikilla osastoilla samansisältöiset, käytännön harjoittelut vaihtelivat osallistujien mielenkiinnon mukaan. Koulutuksessa käsiteltiin rakenteista kirjaamista hoitotyön prosessin mukaan FinCC-luokituksia apuna käyttäen.
Koulutusta arvioitiin hoitohenkilökunnalle tehdyllä strukturoidulla palautekyselyllä, jossa oli mahdollisuus myös vapaamuotoiselle palautteelle. Palautekyselyssä kysyttiin koulutuksen tarpeellisuudesta, sisällöstä ja sen käytettävyydestä hoitotyössä. Palautekyselyiden perusteella koulutus oli tarpeellinen, hyödyllinen ja odotettu. Suullisten ja kirjallisten palautteiden mukaan, osallistujat saivat koulutuksesta uutta tietoa ja koulutus kiinnitti huomiota osallistujien omaan kirjaamiseen. Hankalaksi koettiin kansallisesti yhtenäisesti laaditun hoitotyön kirjaamismallin käytettävyys käytössä olevalla potilastietojärjestelmällä.
Tulevaisuudessa voitaisiin tutkia koulutuksen vaikuttavuutta ja rakenteisen kirjaamisen kehittymistä Kaukolankodissa. Myös kansallisesti yhtenäisesti laaditun kirjaamismallin käytettävyyden muokkaaminen sopivammaksi heidän tarpeisiinsa voisi olla hyvä kehittämiskohde.