Blogin tavoitettavuuden parantaminen : otsikoinnin ja ajoituksen merkitys
Kipinoinen, Tero (2015)
Kipinoinen, Tero
Turun ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504073976
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504073976
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, mitkä asiat vaikuttavat blogin tavoitettavuuteen. Erityisesti tutkinnan kohteena olivat toimeksiantaja yrityksen X blogikirjoitusten otsikot, julkaisuajat Kerätyn informaation avulla oli tarkoitus selvittää yritys X:n blogikirjoitusten tavoitettavuutta sosiaalisessa mediassa ja kirjoitusten lukuaikoja. Yritys X on videotuotanto alalla toimiva startup-yritys, joka perustettu vuonna 2013. Yrityksellä ei ollut vakiintunutta seurantamenetelmää blogien onnistumisen seurantaan, joten työhön kerätyn datan oli tarkoituksena toimia myös pohjana tulevaisuudessa tehtävälle seurannalle. Tämän lisäksi on tärkeää löytää keinot kuinka erottua valtavasta tietovirran määrästä.
Keräsin opinnäytetyössä esitetyt tulokset vuonna 2014 keväällä suorittamani harjoittelun aikana. Saatujen tulosten keräämisessä hyödynnettiin Google Analytics -työkalua, Facebookin omaa analysointialustaa ja Twitterin analysoinnissa hyödynnettiin Twitonomy-palvelua.
Yrityksen X blogeista kerättyjen tuloksien perusteella ei voi tehdä suoranaisia johtopäätöksiä miksi jotkut kirjoituksista menestyivät paremmin kuin toiset, koska kirjoitustyylit vaihtelivat paljon. Julkaisuajoista myöhään iltapäivällä tehdyt julkaisut menestyivät paremmin, mutta tämänkin vahvistamiseksi tarvitaan jatkuvaa seurantaa. Vaikka tulosten perusteella ei voi tehdä suoranaisia muutoksia toiminnan parantamiseen, loi se hyvän pohjan tulevien julkaisuiden seurantaan.
Keräsin opinnäytetyössä esitetyt tulokset vuonna 2014 keväällä suorittamani harjoittelun aikana. Saatujen tulosten keräämisessä hyödynnettiin Google Analytics -työkalua, Facebookin omaa analysointialustaa ja Twitterin analysoinnissa hyödynnettiin Twitonomy-palvelua.
Yrityksen X blogeista kerättyjen tuloksien perusteella ei voi tehdä suoranaisia johtopäätöksiä miksi jotkut kirjoituksista menestyivät paremmin kuin toiset, koska kirjoitustyylit vaihtelivat paljon. Julkaisuajoista myöhään iltapäivällä tehdyt julkaisut menestyivät paremmin, mutta tämänkin vahvistamiseksi tarvitaan jatkuvaa seurantaa. Vaikka tulosten perusteella ei voi tehdä suoranaisia muutoksia toiminnan parantamiseen, loi se hyvän pohjan tulevien julkaisuiden seurantaan.