Varhaiskasvatusjärjestö SDPL ry:n toiminnan arvioinnin mittareiden kehittäminen
Loikkanen, Anne (2015)
Loikkanen, Anne
Kymenlaakson ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504063936
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504063936
Tiivistelmä
TIIVISTELMÄ
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaaliala / ylempi AMK
LOIKKANEN, ANNE Varhaiskasvatusjärjestö SDPL ry:n toiminnan arvioinnin mittareiden kehittäminen
Opinnäytetyö 98 sivua + 15 liitesivua
Työn ohjaaja Yliopettaja Minna Veistilä
Toimeksiantaja Suomen Demokratian Pioneerien Liitto, SDPL ry.
Helmikuu 2015
Avainsanat järjestötyö, mittari, varhaiskasvatus, SDPL ry., palvelun laatu, kehittämistutkimus.
Tuloksellisen järjestötyö edellyttää perustehtävän ja toimintaa ohjaavien arvojen toteutumista. Tässä kehittämistutkimuksessa SDPL ry:lle tuli kehittää järjestön varhaiskasvatustoiminnan arviointiin soveltuvat mittarit sekä laatia järjestön toimintaan laa-tukriteerit ja tavoitearvot.
Kehittämistutkimus oli empiirinen, ja se toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla Raision toimintakerhon ohjaajilta, lapsilta ja heidän vanhemmiltaan. Kyselylomakkeita lähetettiin lapsille sekä vanhemmille 20 kappaletta. Lomakkeita palautui molemmilta ryhmiltä 9 kappaletta, jolloin vastausprosenteiksi saatiin 45 %. Ohjaajien kyselyitä lähetettiin 6 kappaletta, joista 4 palau-tui. Vastausprosentiksi tuli 67 %. Tulosten läpikäymiseksi ohjaajille järjestettiin haastattelu, joka nauhoitettiin. Mittarin ja haastattelun tulokset osoittivat, että lapset viihtyivät toimintakerhossa. Myös vanhemmat näkivät lastensa viihtyvän kerhossa. Lasten ja ohjaajien näkemykset toimintaan vaikuttamisesta poikkesivat kuitenkin toisistaan. Ohjaajat näkivät toiminnan olevan lapsilähtöistä ja lasten toiveiden mukaista. Kuitenkin yli puolet lapsista koki, ettei voi vaikuttaa kerhossa tehtäviin asioihin riittävästi tai ollenkaan. Kerhotoiminnan muut haasteet liittyivät ohjaajien käytössä oleviin resursseihin, toimintatapoihin ja ajankäyttöön suuressa ryhmässä.
Kyselylomakkeen avulla järjestön tuottamaa varhaiskasvatustoimintaa voidaan arvioida nopeasti ja sen luonne vastaa järjestön tarpeita hyvin. Mittarin sopivuudesta järjestön toiminnan arviointiin tulee kuitenkin kerätä vielä käyttökokemuksia ja samalla oh-jaajat saadaan mukaan toiminnan arvioinnin kehittämisen prosessiin. Uuden toimintamallin käytäntöön siirtäminen vaatii toimintaa ohjaavan strategian luomisen. Käyttöönoton vaikutukset koko järjestön tasolla on myös ennakoitava jotta uusi toimintamalli saadaan onnistuneesti siirrettyä käytäntöön.
KYMENLAAKSON AMMATTIKORKEAKOULU
Sosiaaliala / ylempi AMK
LOIKKANEN, ANNE Varhaiskasvatusjärjestö SDPL ry:n toiminnan arvioinnin mittareiden kehittäminen
Opinnäytetyö 98 sivua + 15 liitesivua
Työn ohjaaja Yliopettaja Minna Veistilä
Toimeksiantaja Suomen Demokratian Pioneerien Liitto, SDPL ry.
Helmikuu 2015
Avainsanat järjestötyö, mittari, varhaiskasvatus, SDPL ry., palvelun laatu, kehittämistutkimus.
Tuloksellisen järjestötyö edellyttää perustehtävän ja toimintaa ohjaavien arvojen toteutumista. Tässä kehittämistutkimuksessa SDPL ry:lle tuli kehittää järjestön varhaiskasvatustoiminnan arviointiin soveltuvat mittarit sekä laatia järjestön toimintaan laa-tukriteerit ja tavoitearvot.
Kehittämistutkimus oli empiirinen, ja se toteutettiin kvalitatiivisena tutkimuksena. Tutkimusaineisto kerättiin kyselylomakkeilla Raision toimintakerhon ohjaajilta, lapsilta ja heidän vanhemmiltaan. Kyselylomakkeita lähetettiin lapsille sekä vanhemmille 20 kappaletta. Lomakkeita palautui molemmilta ryhmiltä 9 kappaletta, jolloin vastausprosenteiksi saatiin 45 %. Ohjaajien kyselyitä lähetettiin 6 kappaletta, joista 4 palau-tui. Vastausprosentiksi tuli 67 %. Tulosten läpikäymiseksi ohjaajille järjestettiin haastattelu, joka nauhoitettiin. Mittarin ja haastattelun tulokset osoittivat, että lapset viihtyivät toimintakerhossa. Myös vanhemmat näkivät lastensa viihtyvän kerhossa. Lasten ja ohjaajien näkemykset toimintaan vaikuttamisesta poikkesivat kuitenkin toisistaan. Ohjaajat näkivät toiminnan olevan lapsilähtöistä ja lasten toiveiden mukaista. Kuitenkin yli puolet lapsista koki, ettei voi vaikuttaa kerhossa tehtäviin asioihin riittävästi tai ollenkaan. Kerhotoiminnan muut haasteet liittyivät ohjaajien käytössä oleviin resursseihin, toimintatapoihin ja ajankäyttöön suuressa ryhmässä.
Kyselylomakkeen avulla järjestön tuottamaa varhaiskasvatustoimintaa voidaan arvioida nopeasti ja sen luonne vastaa järjestön tarpeita hyvin. Mittarin sopivuudesta järjestön toiminnan arviointiin tulee kuitenkin kerätä vielä käyttökokemuksia ja samalla oh-jaajat saadaan mukaan toiminnan arvioinnin kehittämisen prosessiin. Uuden toimintamallin käytäntöön siirtäminen vaatii toimintaa ohjaavan strategian luomisen. Käyttöönoton vaikutukset koko järjestön tasolla on myös ennakoitava jotta uusi toimintamalli saadaan onnistuneesti siirrettyä käytäntöön.