Sisälogistiikan palvelutason ja laadun mittaaminen
Välimäki, Anna (2015)
Välimäki, Anna
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504023887
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504023887
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää ilmailuteollisuudessa toimivan Patria Aviation Oy:n sisälogistiikan palvelutason ja laadun mittaamista. Mittareiden tarkoituksena on mitata palvelutasoa ja laatua logistiikassa, mutta myös sen sidosryhmien (hankinta ja tuotanto) tekemistä. Tarkoituksena on, että osa mittareista tukee erityisesti lean ajatusmallia. Mittareista valitaan yksi, joka toteutetaan kokonaisuudessaan opinnäytetyön aikana, muiden osalta tarkoituksena on kertoa valituista mittareista, mutta toteutusta ei tehdä.
Työ perustuu kvantitatiiviseen tutkimukseen, nykytilan selvitys tehtiin V10‐ toiminnanohjausjärjestelmän avulla sekä omaan yli neljän vuoden työkokemukseeni perustuen Patria Aviation Oy:n logistiikkaorganisaatiossa. Nykytilanteen selvityksen avulla huomattiin prosessissa palvelutason ja laatuun liittyviä mittaamisen kohteita, joissa nähtiin selkeitä parannettavia kohtia. Tällaisia olivat muun muassa: materiaalien palautukset tuotannosta, inventointierot, vikailmoitusten avaaminen vastaanotossa, asiakastyytyväisyyskyselyt sekä 5S ‐ siisteyskierrokset.
Työn lopulliseksi tuotokseksi muodostuivat:
1. materiaalien palautuksen tuotannosta mittari, joka sisältää tuloksia materiaalien palautuksiin liittyen eri näkökulmista: tuotantoon luovutetut ja tuotannosta palautetut materiaalirivit, palautusten prosentuaalinen määrä, taloudellinen kustannus ja palautukset työnumeroittain.
2. muiden mittareiden (inventointierot, vikailmoitusten avaaminen, asiakastyytyväisyyskyselyt sekä 5S‐siisteyskierrokset) osalta työssä on annettu avaimet mittareiden rakentamiseen.
Mittaamisen tulosten avulla pystytään kehittämään omaa ja muiden toimintaa. Toiminnan kehittämisen avulla pystytään vaikuttamaan moneen eri asiaan yrityksessä, kuten esimerkiksi kustannuksiin, toiminnan laatuun, läpimenoaikoihin sekä kilpailukykyyn.
Työ perustuu kvantitatiiviseen tutkimukseen, nykytilan selvitys tehtiin V10‐ toiminnanohjausjärjestelmän avulla sekä omaan yli neljän vuoden työkokemukseeni perustuen Patria Aviation Oy:n logistiikkaorganisaatiossa. Nykytilanteen selvityksen avulla huomattiin prosessissa palvelutason ja laatuun liittyviä mittaamisen kohteita, joissa nähtiin selkeitä parannettavia kohtia. Tällaisia olivat muun muassa: materiaalien palautukset tuotannosta, inventointierot, vikailmoitusten avaaminen vastaanotossa, asiakastyytyväisyyskyselyt sekä 5S ‐ siisteyskierrokset.
Työn lopulliseksi tuotokseksi muodostuivat:
1. materiaalien palautuksen tuotannosta mittari, joka sisältää tuloksia materiaalien palautuksiin liittyen eri näkökulmista: tuotantoon luovutetut ja tuotannosta palautetut materiaalirivit, palautusten prosentuaalinen määrä, taloudellinen kustannus ja palautukset työnumeroittain.
2. muiden mittareiden (inventointierot, vikailmoitusten avaaminen, asiakastyytyväisyyskyselyt sekä 5S‐siisteyskierrokset) osalta työssä on annettu avaimet mittareiden rakentamiseen.
Mittaamisen tulosten avulla pystytään kehittämään omaa ja muiden toimintaa. Toiminnan kehittämisen avulla pystytään vaikuttamaan moneen eri asiaan yrityksessä, kuten esimerkiksi kustannuksiin, toiminnan laatuun, läpimenoaikoihin sekä kilpailukykyyn.