Tunteet muutosjohtamisessa: Case Muumipappa ja meri
Rantanen, Jenni (2015)
Rantanen, Jenni
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504023864
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504023864
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin muutostilanteissa henkilökunnalla esiintyviä tunteita ja sitä, miten muutoksen johtaja voi näitä tunteita käsitellä ja johtaa. Teoriaosiossa esiteltiin henkilökunnan tunteita eri muutosvaiheissa ja esitettiin, miten muutosjohtaja voi näitä tunteita hallita. Teoriassa käytiin myös läpi kaunokirjallisuuden käyttämistä oppimisen tukena tietokirjallisuuden tavoin ja selvitettiin tällaisen oppimistyylin hyviä ja huonoja puolia. Työssä selvitettiin myös johtamisen tieto- ja kaunokirjallisuuden eroja. Tällä pyrittiin selventämään, miten kaunokirjallisuus voi toimia johtamisen tukena.
Empiriaosiossa käsiteltiin työhön valittua case -teosta Muumipappa ja meri. Opinnäytetyössä tutkittiin, voiko teoriassa esitettyjä tunteita löytyä kohdekirjasta. Työssä verrattiin myös Muumipapan johtajantaitoja teoriassa esitettyyn muutosta tukevaan johtamiseen ja selvitettiin, miten case -kirja voi opettaa lukijalleen muutosjohtamista ja toimia muutosjohtamisen tukena ammattikirjallisuuden tavoin.
Tutkimus toteutettiin kaunokirjallisuuden analyysina. Case -kirja luettiin useaan ker-taan ja tämän jälkeen sen tekstiä analysoitiin ja verrattiin opinnäytetyössä esitettyyn teoriaan. Tutkimuksessa käytettiin apuna rinnakkaiskoodaajaa, jolla saatiin varmistettua, että tutkijan omat henkilökohtaiset mielipiteet eivät vaikuttaneet tutkimustuloksiin. Tutkimuksessa käytettiin suoria lainauksia kirjasta tukemaan analyysia.
Voidaan todeta, että Muumipappa ja meri kertoo hyvän tarinan huonosta muutosjohtajuudesta. Kirjassa kuvataan hyvin muutosjohtamisessa henkilöstön keskuudessa esiintyviä tunteita ja teorian sekä tutkimuskohteena olevan kirjan tarinasta voidaan löytää yhtymäkohtia. Kaunokirjallisuuden käyttäminen oppimisen tukena jakaa ihmisiä puolesta ja vastaan. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa tutkijan oma tausta ja mielipiteet vaikuttavat siinä mielessä tutkimustuloksiin, että lukijan odotukset, kirjallinen tuntemus ja tapa tulkita asioita ohjaa tutkimusta tiettyyn suuntaan.
Jokainen tulkitsee tekstiä eri tavoin, mikä tarkoittaa myös sitä, että yhtä oikeaa tulkintaa ei ole olemassa. On mahdollista, että tutkimuksen tulokset ovat toistettavissa, mikäli tulkitsija kokee kaunokirjallisuuden tukevan johtamisen osaamisen kehittämistä. Samankaltaisia tuloksia ei saada välttämättä aikaiseksi, mikäli tulkitsijan näkökulma kaunokirjallisuutta kohtaan on negatiivinen.
Empiriaosiossa käsiteltiin työhön valittua case -teosta Muumipappa ja meri. Opinnäytetyössä tutkittiin, voiko teoriassa esitettyjä tunteita löytyä kohdekirjasta. Työssä verrattiin myös Muumipapan johtajantaitoja teoriassa esitettyyn muutosta tukevaan johtamiseen ja selvitettiin, miten case -kirja voi opettaa lukijalleen muutosjohtamista ja toimia muutosjohtamisen tukena ammattikirjallisuuden tavoin.
Tutkimus toteutettiin kaunokirjallisuuden analyysina. Case -kirja luettiin useaan ker-taan ja tämän jälkeen sen tekstiä analysoitiin ja verrattiin opinnäytetyössä esitettyyn teoriaan. Tutkimuksessa käytettiin apuna rinnakkaiskoodaajaa, jolla saatiin varmistettua, että tutkijan omat henkilökohtaiset mielipiteet eivät vaikuttaneet tutkimustuloksiin. Tutkimuksessa käytettiin suoria lainauksia kirjasta tukemaan analyysia.
Voidaan todeta, että Muumipappa ja meri kertoo hyvän tarinan huonosta muutosjohtajuudesta. Kirjassa kuvataan hyvin muutosjohtamisessa henkilöstön keskuudessa esiintyviä tunteita ja teorian sekä tutkimuskohteena olevan kirjan tarinasta voidaan löytää yhtymäkohtia. Kaunokirjallisuuden käyttäminen oppimisen tukena jakaa ihmisiä puolesta ja vastaan. Kvalitatiivisessa tutkimuksessa tutkijan oma tausta ja mielipiteet vaikuttavat siinä mielessä tutkimustuloksiin, että lukijan odotukset, kirjallinen tuntemus ja tapa tulkita asioita ohjaa tutkimusta tiettyyn suuntaan.
Jokainen tulkitsee tekstiä eri tavoin, mikä tarkoittaa myös sitä, että yhtä oikeaa tulkintaa ei ole olemassa. On mahdollista, että tutkimuksen tulokset ovat toistettavissa, mikäli tulkitsija kokee kaunokirjallisuuden tukevan johtamisen osaamisen kehittämistä. Samankaltaisia tuloksia ei saada välttämättä aikaiseksi, mikäli tulkitsijan näkökulma kaunokirjallisuutta kohtaan on negatiivinen.