Asiakkaiden toiveet huomioiden kohti tulevaisuutta: Oy Silvadata Ab
Ritvanen, Saimi (2015)
Ritvanen, Saimi
Mikkelin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504013834
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504013834
Tiivistelmä
Yrityksen on ajoittain hyvä mitata asiakkaidensa tyytyväisyyttä tuotteisiin ja palveluihin. Näin yritys pysyy ajan tasal-la siitä, mitä sen tulisi asiakkailleen tarjota. Tämä opinnäytetyö on asiakastyytyväisyystutkimus, jonka toimeksiantaja on Oy Silvadata Ab. Tutkimuksesta rajattiin pois metsänhoitoyhdistysasiakkaat ja käsiteltiin muita asiakkaita. Tavoitteena oli kartoittaa mitä ohjelmia heillä on käytössään ja kuinka aktiivisesti he niitä käyttävät. Työssä selvitettiin myös, millaisia koulutuskokonaisuuksia asiakkaille kannattaa jatkossa järjestää ja millaista yhteydenpitoa he toivovat Silvadatalta.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä, joka lähetettiin yhteensä 44 asiakasorganisaatioon. Kyselylomake laadittiin yhdessä Silvadatan eri alojen asiantuntijoiden kanssa, jotta siihen saatiin oleellisimmat asiat. Pääasiassa kysymykset olivat asteikkokysymyksiä eri aihealueista, mutta mukana oli myös avoimia kysymyksiä täydentämässä. Tutkittavat aihealueet jakaantuivat neljään osaan: ohjelmistoihin, koulutukseen, oheislaitteisiin ja yhteydenpitoon.
Vastauksia saatiin yhteensä 32 kappaletta. Tutkimusta voidaan pitää luotettavana, sillä vastausten määrä otoksen kokoon verrattuna oli todella hyvä. Kysymyksiin oli myös vastattu asianmukaisesti. Asiakkaat olivat pääsääntöisesti melko tyytyväisiä Silvadatan toimintaan ja palveluihin. He pitävät koulutuksia hyödyllisinä ohjelmien käytön opettelun kannalta. Koulutuksia toivotaan myös järjestettävän mieluummin lähellä asiakasta. Suuri osa vastaajista toivoi ohjelmien pitämistä yksinkertaisina ja käyttäjäystävällisinä. Myös älypuhelinsovellusta toivottiin paljon. Oppilaitokset olivat aktiivinen vastaajaryhmä, joka toivoi saavansa lisätietoa asioista. Ne voisivat olla potentiaalinen asiakasryhmä, johon Silvadata voisi tehostaa markkinointia ja yhteistyötä.
Tutkimus toteutettiin sähköisenä Webropol-kyselynä, joka lähetettiin yhteensä 44 asiakasorganisaatioon. Kyselylomake laadittiin yhdessä Silvadatan eri alojen asiantuntijoiden kanssa, jotta siihen saatiin oleellisimmat asiat. Pääasiassa kysymykset olivat asteikkokysymyksiä eri aihealueista, mutta mukana oli myös avoimia kysymyksiä täydentämässä. Tutkittavat aihealueet jakaantuivat neljään osaan: ohjelmistoihin, koulutukseen, oheislaitteisiin ja yhteydenpitoon.
Vastauksia saatiin yhteensä 32 kappaletta. Tutkimusta voidaan pitää luotettavana, sillä vastausten määrä otoksen kokoon verrattuna oli todella hyvä. Kysymyksiin oli myös vastattu asianmukaisesti. Asiakkaat olivat pääsääntöisesti melko tyytyväisiä Silvadatan toimintaan ja palveluihin. He pitävät koulutuksia hyödyllisinä ohjelmien käytön opettelun kannalta. Koulutuksia toivotaan myös järjestettävän mieluummin lähellä asiakasta. Suuri osa vastaajista toivoi ohjelmien pitämistä yksinkertaisina ja käyttäjäystävällisinä. Myös älypuhelinsovellusta toivottiin paljon. Oppilaitokset olivat aktiivinen vastaajaryhmä, joka toivoi saavansa lisätietoa asioista. Ne voisivat olla potentiaalinen asiakasryhmä, johon Silvadata voisi tehostaa markkinointia ja yhteistyötä.