Työnjohto-osaamisen lisääminen puutarhatalouden perustutkinnossa
Niemelä, Paula (2015)
Niemelä, Paula
Hämeen ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504013833
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201504013833
Tiivistelmä
Keudan luonnonvara-alan klusterineuvottelukunnan jäsenten mukaan puutarhuriksi valmistuvat joutuvat usein työelämässä työnjohtotehtäviin, vaikka heillä ei ole siihen koulutuksessa saatuja valmiuksia. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää puutarhurin työnjohto-osaamista ja sen tarvetta puutarha-alalla ja erityisesti viheralalla sekä puutarhatuotannossa. Lisäksi selvitettiin, miten työpaikkojen työnjohtotehtäviä alalla on järjestetty ja nähdäänkö työnjohto-osaamiselle tarvetta. Tutkimukseen valittiin laadullinen eli kvalitatiivinen tutkimusote sillä ajatuksella, että haastattelemalla saataisiin laajempia ja ehkä luotettavampiakin vastauksia kuin kyselytutkimuksella.
Tutkimuksessa tuli esille, että puutarha-alan työnjohtotehtävissä työskentelevillä on alan koulutus, mutta heillä ei pääsääntöisesti ole koulutusta työnjohto tai esimiestehtäviin. Puutarhatuotannon yrityksissä työntekijät ovat suurelta osin vailla puutarha-alan koulutusta. Viheralan organisaatioissa oli kausiluonteisuudesta huolimatta enemmän vakituista työvoimaa ja sille oli tyypillisempää, että työntekijöillä on puutarha-alan koulutus.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan arvioida, että puutarha-alan opiskelijat voisivat hyötyä jo toisen asteen opintojen yhteydessä järjestettävästä työnjohtokoulutuksesta.
Koulutuksen suunnittelussa tulee keskittää huomio tehokkuuteen ja sisältösuunnitteluun.
Tutkimuksessa tuli esille, että puutarha-alan työnjohtotehtävissä työskentelevillä on alan koulutus, mutta heillä ei pääsääntöisesti ole koulutusta työnjohto tai esimiestehtäviin. Puutarhatuotannon yrityksissä työntekijät ovat suurelta osin vailla puutarha-alan koulutusta. Viheralan organisaatioissa oli kausiluonteisuudesta huolimatta enemmän vakituista työvoimaa ja sille oli tyypillisempää, että työntekijöillä on puutarha-alan koulutus.
Tämän tutkimuksen perusteella voidaan arvioida, että puutarha-alan opiskelijat voisivat hyötyä jo toisen asteen opintojen yhteydessä järjestettävästä työnjohtokoulutuksesta.
Koulutuksen suunnittelussa tulee keskittää huomio tehokkuuteen ja sisältösuunnitteluun.