Terveyttä edistävät liikuntatuokiot alakouluikäisille ADHD-lapsille
Suvimeri, Maria (2015)
Suvimeri, Maria
Satakunnan ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503313785
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503313785
Tiivistelmä
Tämän toiminnallisen, projektiluonteisen opinnäytetyön tarkoituksena oli järjestää kolme terveyttä edistävää liikuntatuokiota Herttuan koulun alakouluikäisille ADHD -lapsille. Liikuntatuokioihin osallistuvat olivat 9-10 – vuotiaita ADHD – tyttölapsia. Liikuntatuokioiden tavoitteena oli terveyden edistäminen siten, että ADHD- lapset kykenisivät kanavoimaan energiansa liikunnan avulla. Projekti toteutettiin suunnitellusti helmikuun alussa 2015. Projektiin osallistui parhaimmillaan yhdeksäntoista lasta ja kaksi liikunnanopettajaa Herttuan koulusta. Ennen liikuntatuokioiden toteutusta opinnäytetyöntekijä oli yhteydessä Herttuan koulun rehtoriin ja liikunnanopettajaan ja yhdessä sovittiin liikuntatuokioiden ajankohdista sekä toimintapaikoista. Liikunnanopettajan toiveena oli, että liikuntatuokiot sisältäisivät fyysisestikin raskasta liikuntaa, muuten opinnäytetyöntekijä sai vapauden suunnitella ja toteuttaa liikuntatuokiot haluamallaan tavalla. Herttuan koulun opettajat informoivat hyvissä ajoissa oppilaita liikuntatuokioista ennen niiden toteuttamista.
Liikuntatuokioiden tavoitteena oli, että lapset oppisivat hallitsemaan omaa kehoaan ja he oppisivat kanavoimaan energiansa liikunnan avulla. Liikuntatuokiot sisälsivätkin runsaasti fyysisesti raskasta liikuntaa kuten juoksua ja kehonhallintaa vaativia pelejä ja leikkejä. Liikunta tuokiot pidettiin kahdesti Porin urheilutalolla ja viimeinen kerta Herttuan koulun liikuntasalissa. Liikunta tuokiot kestivät kolmestakymmenestä minuutista tuntiin ja kolmeenkymmeneen minuuttiin.
Opinnäytetyöntekijä arvioi liikuntatuokioiden onnistumista palautekyselyillä, joihin vastasi kolmetoista Herttuan koulun 3-4 – luokan tyttöä, myös liikunnanopettaja antoi suullisesti palautetta. Palautteet olivat positiivisia ja niissä tuli ilmi, että liikuntatuokioista ja niiden sisällöstä oli pidetty. Liikuntatuokioiden aikana saadusta suullisesta palautteesta tuli esille, että liikuntatuokiot olivat onnistuneet ja projektin tavoitteet oli saavutettu.
Herttuan koulun oppilaiden ja henkilökunnan palautteiden mukaan vastaavanlaisia liikuntatuokioita toivottiin järjestettävän jatkossa. Liikuntatuokioiden sisältöön lapset toivoivat pallopelejä, tanssia ja ulkoliikuntaa. Opinnäytetyöntekijä näkee liikuntatuokioiden pitämisen tarpeellisena ADHD -lapsille, jotta heidän sairaudesta mahdol-lisesti aiheutuvat motoriset oireet lievittyisivät ja he voisivat nauttia liikunnan tuo-masta ilosta ja hyvästä olosta.
Liikuntatuokioiden tavoitteena oli, että lapset oppisivat hallitsemaan omaa kehoaan ja he oppisivat kanavoimaan energiansa liikunnan avulla. Liikuntatuokiot sisälsivätkin runsaasti fyysisesti raskasta liikuntaa kuten juoksua ja kehonhallintaa vaativia pelejä ja leikkejä. Liikunta tuokiot pidettiin kahdesti Porin urheilutalolla ja viimeinen kerta Herttuan koulun liikuntasalissa. Liikunta tuokiot kestivät kolmestakymmenestä minuutista tuntiin ja kolmeenkymmeneen minuuttiin.
Opinnäytetyöntekijä arvioi liikuntatuokioiden onnistumista palautekyselyillä, joihin vastasi kolmetoista Herttuan koulun 3-4 – luokan tyttöä, myös liikunnanopettaja antoi suullisesti palautetta. Palautteet olivat positiivisia ja niissä tuli ilmi, että liikuntatuokioista ja niiden sisällöstä oli pidetty. Liikuntatuokioiden aikana saadusta suullisesta palautteesta tuli esille, että liikuntatuokiot olivat onnistuneet ja projektin tavoitteet oli saavutettu.
Herttuan koulun oppilaiden ja henkilökunnan palautteiden mukaan vastaavanlaisia liikuntatuokioita toivottiin järjestettävän jatkossa. Liikuntatuokioiden sisältöön lapset toivoivat pallopelejä, tanssia ja ulkoliikuntaa. Opinnäytetyöntekijä näkee liikuntatuokioiden pitämisen tarpeellisena ADHD -lapsille, jotta heidän sairaudesta mahdol-lisesti aiheutuvat motoriset oireet lievittyisivät ja he voisivat nauttia liikunnan tuo-masta ilosta ja hyvästä olosta.