Suomalaisten joukkorahoitusyritysten eroavaisuudet : Suomalaisten joukkorahoitusyritysten eroavai-suudet
Kaltio, Lauri (2015)
Kaltio, Lauri
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503313767
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503313767
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoitus oli selvittää, mitä ovat suomalaisten joukkorahoitusyritysten eroa-vaisuudet. Tarkoitus oli tuoda selvyyttä suomalaisten joukkorahoitusyritysten kenttään. Työssä haastatellaan joukkorahoitusyritysten edustajia ja vertaillaan sisällönanalyysin avulla saatua haas-tatteluaineistoa toisiinsa ja eritellään ydinasiat.
Tietoperustassa käytiin läpi joukkorahoituksen perusasioita kuten historiaa, nykytilannetta, huono-ja ja hyviä puolia, rahoittajan ja rahoituksenhakijan asemaa ja Internetin sekä sosiaalisen median vaikutusta alaan. Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua eli puolistrukturoitua haastattelua. Analyysitapana on sisällönanalyysi. Haastateltavat yritykset oli-vat Mesenaatti, Vauraus, Pocket Venture ja Kiririnki. Tutkimustulosten validuis perustui haastatel-tavien asiantuntemukseen ja haastattelijan perehtyneisyyteen. Tutkimustulokset kuvasivat hyvin suomalaisten joukkorahoitusyritysten kentää. Selville tutkimuksessa saatiin, että joukkorahoitus on saapunut myös Suomeen kokonaisuudessaan ja kaikissa neljässä muodossaan. Vain yhdellä haas-tatelluista oli selvä toimiala, kun taas muut kolme yritystä toimivat kaikilla aloilla. Nämä kolme muuta painottivat toiminnassaan enemmän muita asioita kuten joukkorahoituskampanjan tekijää ja meriittejä. Selville saatiin myös, että joukkorahoitus sopii monenlaiseen alaan. Suuri osa haas-tatelluista toimii niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Voidaan myös sanoa, että ala on vielä nuori ja vaatii kehittämistä niin kilpailun kuin lainsäädännönkin osalta.
Tietoperustassa käytiin läpi joukkorahoituksen perusasioita kuten historiaa, nykytilannetta, huono-ja ja hyviä puolia, rahoittajan ja rahoituksenhakijan asemaa ja Internetin sekä sosiaalisen median vaikutusta alaan. Tutkimus on kvalitatiivinen ja tutkimusmenetelmänä käytettiin teemahaastattelua eli puolistrukturoitua haastattelua. Analyysitapana on sisällönanalyysi. Haastateltavat yritykset oli-vat Mesenaatti, Vauraus, Pocket Venture ja Kiririnki. Tutkimustulosten validuis perustui haastatel-tavien asiantuntemukseen ja haastattelijan perehtyneisyyteen. Tutkimustulokset kuvasivat hyvin suomalaisten joukkorahoitusyritysten kentää. Selville tutkimuksessa saatiin, että joukkorahoitus on saapunut myös Suomeen kokonaisuudessaan ja kaikissa neljässä muodossaan. Vain yhdellä haas-tatelluista oli selvä toimiala, kun taas muut kolme yritystä toimivat kaikilla aloilla. Nämä kolme muuta painottivat toiminnassaan enemmän muita asioita kuten joukkorahoituskampanjan tekijää ja meriittejä. Selville saatiin myös, että joukkorahoitus sopii monenlaiseen alaan. Suuri osa haas-tatelluista toimii niin Suomessa kuin ulkomaillakin. Voidaan myös sanoa, että ala on vielä nuori ja vaatii kehittämistä niin kilpailun kuin lainsäädännönkin osalta.