Luotettavuustoiminnan kehittäminen
Soronen, Juha (2015)
Soronen, Juha
Lapin ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503273626
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503273626
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää Kemin Stora Enson tehtailla kunnossapito- ja engineering-palveluja tuottavan Efora Oy:n Veitsiluodon toimipisteen luotettavuustoimintaa ja organisaatiota. Tehtävänä oli tarkastella luotettavuusorganisaation toimintaa ja löytää ratkaisut eri kunnossapitostrategioiden menetelmien hyödyntämiseen luotettavuustoiminnassa sekä olemassa olevien järjestelmien tehokkaampaan hyödyntämiseen. Lean-näkökulma oli vahvasti osana tutkimuksia. Työssä perehdyttiin luotettavuustoiminnan nykytilanteeseen kyselytutkimuksen, haastattelujen ja opinnäytetyön tekijän kokemusten perusteella. Työn tuloksena syntyi useita kehitysehdotuksia toiminnan parantamiseksi.
Työssä selvitettiin luotettavuustoiminnan tämänhetkistä tilaa toimittaja-asiakas-näkökulmasta. Kartoituksessa käytettiin web-pohjaista kyselyohjelmistoa, haastatteluja ja toiminnanohjausjärjestelmien dataa. Tutkimusten pohjalta luotiin uusia toimintamalleja luotettavuuspalavereihin ja vikatilanteiden käsittelyyn. Oman työn arviointiin sekä suurempien vikatilanteiden käsittelyyn luotiin lomakkeet. Olemassa olevien järjestelmien hyödyntämisen kautta kehitettiin informaation kulkua parantavia toimintamuutosehdotuksia ja luotettavuustoimintaan työkaluja sekä työkalujen käyttöä parantavia uudistuksia.
Otantakyselystä saatiin kattava määrä dataa, jonka avulla määriteltiin luotetta-vuustoiminnan ja organisaation tilannetta. Kysely antoi viitteitä siitä, että koko tehtaan henkilöstössä on halua ja potentiaalia luotettavuusajattelun hyödyntä-miseen. Luotettavuustoiminnan kehittämistyössä havaittiin, että luotettavuus-toiminnan suurin ongelma on informaation ja vuorovaikutuksen vähyys tai puuttuminen päivittäisestä toiminnasta. Luotettavuustoiminnan käynnistyttyä sen organisoituminen toimivaksi osaksi kunnossapitoa ei ole sujunut parhaalla mahdollisella tavalla ja luotettavuustoiminta on ollut pienen organisaation sisällä tapahtuvaa toimintaa.
Työssä selvitettiin luotettavuustoiminnan tämänhetkistä tilaa toimittaja-asiakas-näkökulmasta. Kartoituksessa käytettiin web-pohjaista kyselyohjelmistoa, haastatteluja ja toiminnanohjausjärjestelmien dataa. Tutkimusten pohjalta luotiin uusia toimintamalleja luotettavuuspalavereihin ja vikatilanteiden käsittelyyn. Oman työn arviointiin sekä suurempien vikatilanteiden käsittelyyn luotiin lomakkeet. Olemassa olevien järjestelmien hyödyntämisen kautta kehitettiin informaation kulkua parantavia toimintamuutosehdotuksia ja luotettavuustoimintaan työkaluja sekä työkalujen käyttöä parantavia uudistuksia.
Otantakyselystä saatiin kattava määrä dataa, jonka avulla määriteltiin luotetta-vuustoiminnan ja organisaation tilannetta. Kysely antoi viitteitä siitä, että koko tehtaan henkilöstössä on halua ja potentiaalia luotettavuusajattelun hyödyntä-miseen. Luotettavuustoiminnan kehittämistyössä havaittiin, että luotettavuus-toiminnan suurin ongelma on informaation ja vuorovaikutuksen vähyys tai puuttuminen päivittäisestä toiminnasta. Luotettavuustoiminnan käynnistyttyä sen organisoituminen toimivaksi osaksi kunnossapitoa ei ole sujunut parhaalla mahdollisella tavalla ja luotettavuustoiminta on ollut pienen organisaation sisällä tapahtuvaa toimintaa.