Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti. Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Asiakkaan omahoidon tukeminen osana sairauden hoitoa ja terveyden edistämistä
Rannila, Maire; Kulla, Anette (2015)
Rannila, Maire
Kulla, Anette
Laurea-ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503253554
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503253554
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kuvata Koivukylän terveysaseman asiakkaiden kokemuksia, tarpeita ja toiveita liittyen omahoidon tukeen sairauden hoidossa ja terveyden edistämisessä. Opinnäytetyön tavoitteena on tuottaa tietoa omahoidon tuen tarpeesta terveysaseman asiakkaiden kokemusten pohjalta. Tavoitteena on myös, että Koivukylän terveysasema voisi hyödyntää opinnäytetyössä tuotettua tietoa itsehoitopisteen ja asiakkaan omahoidon tuen kehittämisessä. Opinnäytetyön työelämän yhteistyökumppani oli Koivukylän terveysasema. Opinnäytetyössä käytettiin pääosin määrällistä tutkimusmenetelmää, jonka pohjalta Koivukylän terveysaseman asiakkaille tehtiin kyselytutkimus. Tutkimusaineisto kerättiin otantatutkimuksella terveysasemalla kolmena ennalta valittuna päivänä toukokuussa 2014. Kyselylomakkeita jaettiin 100 kpl. Vastausprosentti oli 67 %. Vastauslomakkeiden tulokset analysoitiin SPSS Statistics Data Document -ohjelman avulla. Tutkimuksen yksi avoin kysymys analysoitiin sisällönanalyysiä soveltaen.
Tulokset osoittavat, että asiakkaat tietävät pääsääntöisesti keinot, miten hoitaa sairauttaan sekä ylläpitää terveyttään. He kokivat kykenevänsä omahoidon toteuttamiseen. Asiakkaat tarvitsevat tähän kuitenkin yksilöllistä, voimavaraistavaa tukea ja ohjausta hoitohenkilökunnalta. Asiakkaiden kokemukset saadusta ohjauksesta olivat pääsääntöisesti myönteisiä. Omahoitoa vaikeuttavaksi tekijäksi nousi jaksamattomuus. Vähemmistö asiakkaista oli tietoinen heille tehdystä hoitosuunnitelmasta tai sen sisällöstä, ja vain harva asiakas oli osallistunut hoitosuunnitelman tekoon. Asiakkaat pitivät tärkeänä, että Koivukylän terveysasemalla on itsehoitopiste. Asiakkaita oli kuitenkin opastettu itsehoitopisteelle heikosti. Asiakkaiden toiveista koskien itsehoitopistettä nousivat esiin hoitajan läsnäolo tiettyinä aikoina, verenpainemittari, sähköinen yhteys itsehoitopisteeltä hoitajaan, vaaka sekä eri riskitestit ja terveyskyselyt.
Hoitosuunnitelman tulisi toimia omahoidon tukena, jatkossa asiakkaiden aktiivisempi osallistaminen tulisi huomioida hoitosuunnitelman suunnittelussa, seurannassa ja arvioinnissa. Hoitohenkilökunnan tulisi huomioida asiakkaan omahoitoa estävät ja edistävät tekijät sekä vahvistaa asiakkaan voimavaroja ja pystyvyydentunnetta. Tulokset osoittavat, että asiakkaat ovat entistä vastaanottavaisempia, kykeneväisempiä sekä halukkaita nykyaikaisten palveluiden käyttöönottoon, kuten sähköiseen asiointiin. Koivukylän terveysasema pystyy hyödyntämään opinnäytetyön tuloksia asiakkaan hoitopolun ja vastaanottotyön tarkastelussa ja uudistamisessa sekä itsehoitopisteen kehittämisessä. Tuloksia voidaan hyödyntää perusterveydenhuollon muilla toiminta-alueilla omahoidon tuen kehittämisessä ja uusien palveluiden suunnittelussa.
Tulokset osoittavat, että asiakkaat tietävät pääsääntöisesti keinot, miten hoitaa sairauttaan sekä ylläpitää terveyttään. He kokivat kykenevänsä omahoidon toteuttamiseen. Asiakkaat tarvitsevat tähän kuitenkin yksilöllistä, voimavaraistavaa tukea ja ohjausta hoitohenkilökunnalta. Asiakkaiden kokemukset saadusta ohjauksesta olivat pääsääntöisesti myönteisiä. Omahoitoa vaikeuttavaksi tekijäksi nousi jaksamattomuus. Vähemmistö asiakkaista oli tietoinen heille tehdystä hoitosuunnitelmasta tai sen sisällöstä, ja vain harva asiakas oli osallistunut hoitosuunnitelman tekoon. Asiakkaat pitivät tärkeänä, että Koivukylän terveysasemalla on itsehoitopiste. Asiakkaita oli kuitenkin opastettu itsehoitopisteelle heikosti. Asiakkaiden toiveista koskien itsehoitopistettä nousivat esiin hoitajan läsnäolo tiettyinä aikoina, verenpainemittari, sähköinen yhteys itsehoitopisteeltä hoitajaan, vaaka sekä eri riskitestit ja terveyskyselyt.
Hoitosuunnitelman tulisi toimia omahoidon tukena, jatkossa asiakkaiden aktiivisempi osallistaminen tulisi huomioida hoitosuunnitelman suunnittelussa, seurannassa ja arvioinnissa. Hoitohenkilökunnan tulisi huomioida asiakkaan omahoitoa estävät ja edistävät tekijät sekä vahvistaa asiakkaan voimavaroja ja pystyvyydentunnetta. Tulokset osoittavat, että asiakkaat ovat entistä vastaanottavaisempia, kykeneväisempiä sekä halukkaita nykyaikaisten palveluiden käyttöönottoon, kuten sähköiseen asiointiin. Koivukylän terveysasema pystyy hyödyntämään opinnäytetyön tuloksia asiakkaan hoitopolun ja vastaanottotyön tarkastelussa ja uudistamisessa sekä itsehoitopisteen kehittämisessä. Tuloksia voidaan hyödyntää perusterveydenhuollon muilla toiminta-alueilla omahoidon tuen kehittämisessä ja uusien palveluiden suunnittelussa.