Minätys! Lapsen itsetunnon tukeminen draamallisin menetelmin
Visuri, Sanna-Maaria (2015)
Visuri, Sanna-Maaria
Centria ammattikorkeakoulu (Keski-Pohjanmaan ammattikorkeakoulu)
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503243520
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503243520
Tiivistelmä
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää miten draamamenetelmillä voi tukea lapsen itsetunnon kehitystä. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Kokkolan sosiaali- ja terveystoimen alaisen yksikön Isokadun perhepalvelukeskuksen kanssa. Kohderyhmänä oli lastensuojelun tarpeessa olevien perheiden 8-12 vuotiaat lapset.
Kokonaisuudessaan työ koostuu toiminnallisesta osuudesta sekä teoriaosuudesta. Tutkimuksen toiminnallisessa osuudessa järjestin draamapainotteisen Minätys- pajan helmikuussa 1.2.14-2.2.14 & 8.2.14-9.2.2014.
Minätys on laadullinen tutkimus, jossa aineistona lähdekirjallisuuden ohella käytettiin myös opinnäytetyön tekijän päiväkirjamerkintöjä sekä osallistujilta saatua palautetta. Teoriaosuuteen sisältyy prosessinkuvaus toiminnallisesta osuudesta.
Draamamenetelmillä on mahdollista tukea lapsen itsetuntoa kun valitaan käyttöön itsetunnon eri- osa-alueita tukevia harjoitteita. Itsetuntoa tukevien draamamenetelmien tulisi sisältää, etäännyttämisen, rakentavan palautteen, ryhmätyöskentelyn ja työskentelyn yksilönä ryhmässä. Työskentelytilanteen tulisi perustua turvalliseen ilmapiiriin ja vapaaehtoisuuden periaatteeseen, mikä takaa yksilön mahdollisuuden reflektoivaan ja kokemukselliseen oppimiseen. Draamamenetelmistä toimivia ovat prosessidraama, erilaiset keskittymisharjoitteet, roolileikki ja tarinankerronta.
Kokonaisuudessaan työ koostuu toiminnallisesta osuudesta sekä teoriaosuudesta. Tutkimuksen toiminnallisessa osuudessa järjestin draamapainotteisen Minätys- pajan helmikuussa 1.2.14-2.2.14 & 8.2.14-9.2.2014.
Minätys on laadullinen tutkimus, jossa aineistona lähdekirjallisuuden ohella käytettiin myös opinnäytetyön tekijän päiväkirjamerkintöjä sekä osallistujilta saatua palautetta. Teoriaosuuteen sisältyy prosessinkuvaus toiminnallisesta osuudesta.
Draamamenetelmillä on mahdollista tukea lapsen itsetuntoa kun valitaan käyttöön itsetunnon eri- osa-alueita tukevia harjoitteita. Itsetuntoa tukevien draamamenetelmien tulisi sisältää, etäännyttämisen, rakentavan palautteen, ryhmätyöskentelyn ja työskentelyn yksilönä ryhmässä. Työskentelytilanteen tulisi perustua turvalliseen ilmapiiriin ja vapaaehtoisuuden periaatteeseen, mikä takaa yksilön mahdollisuuden reflektoivaan ja kokemukselliseen oppimiseen. Draamamenetelmistä toimivia ovat prosessidraama, erilaiset keskittymisharjoitteet, roolileikki ja tarinankerronta.