Träbroar : Dimensionering av tvärspänd plattbro
Öst, Simon (2015)
Öst, Simon
Yrkeshögskolan Novia
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503243498
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503243498
Tiivistelmä
Erään puusillan rakenteiden suunnittelu on osa tätä opinnäytetyötä. Mitoitettava puusilta on poikittain jännitetty laattasilta ja sen pituus on 16 metriä. Silta on mitoitettu raskaan liikenteen ajoneuvojen aiheuttaman kuormituksen mukaan. Opinnäytetyö on tehty yhteistyössä Pedersören kunnan kanssa ja se on rajattu koskemaan omapainoa, tuulikuormia ja liikennekuormia. Työssä ei tarkastella tarkemmin sitä, miten kaiteet tai terästangot mitoitetaan.
Työssä käsitellään erilaisia puusiltatyyppejä sekä puusiltojen historiaa Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Myös puusiltojen nykytilaa tarkastellaan opinnäytetyössä.
Työn tarkoituksena on luoda yleiskatsaus puusilloista sekä niiden mitoituksesta. Rakenteet tarvitsevat jatkuvaa huoltoa ja työssä kuvataan lyhyesti, kuinka siltojen rakenteita sekä muita sillan osia voidaan suojata.
Työn mitoitusosassa kerrotaan, mistä sillan kuormitus syntyy sekä kuinka mm. kuorma, kestävyys ja taipumat lasketaan. Työssä käytetty teoria perustuu kansainvälisiin määräyksiin, eurokoodeihin, sekä kansallisiin liitteisiin.
Tavoitteena on, että opinnäytetyö voi toimia käsikirjana sillan suunnittelijalle. Loppupäätelmänä voidaan todeta, että suunnittelijan näkökulmasta puusilta on toimiva vaihtoehto myös raskaan kaluston liikenteelle. Puusillan rakentamiseen käytetään kotimaista raaka-ainetta, sillä Suomen metsissä on paljon rakennusmateriaaliksi hyvin kelpaavia puita.
Työssä käsitellään erilaisia puusiltatyyppejä sekä puusiltojen historiaa Suomessa ja muissa Pohjoismaissa. Myös puusiltojen nykytilaa tarkastellaan opinnäytetyössä.
Työn tarkoituksena on luoda yleiskatsaus puusilloista sekä niiden mitoituksesta. Rakenteet tarvitsevat jatkuvaa huoltoa ja työssä kuvataan lyhyesti, kuinka siltojen rakenteita sekä muita sillan osia voidaan suojata.
Työn mitoitusosassa kerrotaan, mistä sillan kuormitus syntyy sekä kuinka mm. kuorma, kestävyys ja taipumat lasketaan. Työssä käytetty teoria perustuu kansainvälisiin määräyksiin, eurokoodeihin, sekä kansallisiin liitteisiin.
Tavoitteena on, että opinnäytetyö voi toimia käsikirjana sillan suunnittelijalle. Loppupäätelmänä voidaan todeta, että suunnittelijan näkökulmasta puusilta on toimiva vaihtoehto myös raskaan kaluston liikenteelle. Puusillan rakentamiseen käytetään kotimaista raaka-ainetta, sillä Suomen metsissä on paljon rakennusmateriaaliksi hyvin kelpaavia puita.