Työnjohdon perehdytysopas : Toimiston ohjeistus
Konttinen, Marjukka (2015)
Konttinen, Marjukka
Jyväskylän ammattikorkeakoulu
2015
All rights reserved
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503243479
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-201503243479
Tiivistelmä
Yritys X on kiinteistöpalvelualalla toimiva yritys. Opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää, millainen on toimiva perehdytysopas työnjohdolle kohdeyrityksessä. Samalla selvitettiin työnjohdon kokemuksia omasta perehdyttämisestä.
Tutkimusaineisto hankittiin havainnointimenetelmällä ja teemahaastatteluilla. Työnjohtajille esitettiin avoimia kysymyksiä, joilla selvitettiin työnjohdon omia perehdyttämiskokemuksia sekä heidän käsitystään toimivan perehdytysoppaan mallista. Tutkimus on kvalitatiivinen kehittämistutkimus. Tutkimuksen avulla saatiin näkemys työnjohdon perehdytysoppaan tarpeellisuudesta sekä oppaan sisällöstä. Tutkimuksen konkreettisena tuotoksena tuotettiin käytännönläheinen perehdytysopas toimisto-organisaation näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuloksissa nousi esille, että tämän hetkinen perehdyttäminen ei ole ollut riittävää. Perehdyttämisajan tulisi olla pidempi ja tietoa tulisi jakaa erissä: aluksi yleiskatsaus tehtäväkenttään ja myöhemmin syventyminen yksityiskohtiin. Yhtenäistä kirjallista yksikkötason perehdytysmateriaalia ei ole ollut. Konkreettisesta toimiston perehdytysoppaasta olisi hyötyä, koska siinä olisi listattuna kaikki tehtävät ja materiaalista voisi tarkistaa asioita sitä mukaa, kun ne eteen tulevat.
Opas auttaa ymmärtämään sisäistä palveluprosessia, jonka ymmärtämisellä on olennainen merkitys palvelun sisäisen ja ulkoisen laadun kannalta.
Tutkimusaineisto hankittiin havainnointimenetelmällä ja teemahaastatteluilla. Työnjohtajille esitettiin avoimia kysymyksiä, joilla selvitettiin työnjohdon omia perehdyttämiskokemuksia sekä heidän käsitystään toimivan perehdytysoppaan mallista. Tutkimus on kvalitatiivinen kehittämistutkimus. Tutkimuksen avulla saatiin näkemys työnjohdon perehdytysoppaan tarpeellisuudesta sekä oppaan sisällöstä. Tutkimuksen konkreettisena tuotoksena tuotettiin käytännönläheinen perehdytysopas toimisto-organisaation näkökulmasta.
Opinnäytetyön tuloksissa nousi esille, että tämän hetkinen perehdyttäminen ei ole ollut riittävää. Perehdyttämisajan tulisi olla pidempi ja tietoa tulisi jakaa erissä: aluksi yleiskatsaus tehtäväkenttään ja myöhemmin syventyminen yksityiskohtiin. Yhtenäistä kirjallista yksikkötason perehdytysmateriaalia ei ole ollut. Konkreettisesta toimiston perehdytysoppaasta olisi hyötyä, koska siinä olisi listattuna kaikki tehtävät ja materiaalista voisi tarkistaa asioita sitä mukaa, kun ne eteen tulevat.
Opas auttaa ymmärtämään sisäistä palveluprosessia, jonka ymmärtämisellä on olennainen merkitys palvelun sisäisen ja ulkoisen laadun kannalta.